تهرانگردی / پارک ملت از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت

یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تهران، پارک ملت است که در دوران پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۵ احداث شد. پارک ملت دارای امکانات متنوع تفریحی و رفاهی است و یکی از تفرجگاه‌های اهالی پایتخت محسوب می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تهران، پارک ملت است که در دوران پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۵ احداث شد. پارک ملت دارای امکانات متنوع تفریحی و رفاهی است و یکی از تفرجگاه‌های اهالی پایتخت محسوب می‌شود. باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و دریاچه مصنوعی، از جمله دیدنی‌های این مکان به شمار می‌روند. پارک ملت با داشتن فضای سرسبز و محیطی دلنشین می‌تواند یک روز خاطره‌انگیز و تکرار نشدنی را برایتان رقم بزند.

بیشتر بخوانید:

تهرانگردی/ کاخ گلستان زیباترین مکان تاریخی پایتخت

پارک ملت یا بوستان ملت که در گذشته بوستان شاهنشاهی نام داشت، یکی از بهترین پارک های تهران است که بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، نخستین بوستانی است که اهالی پایتخت به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کنند. این پارک در زمان پهلوی دوم و به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی در زمینی بایر احداث شد. ساخت این پارک از سال ۱۳۴۵ در طی دو فاز آغاز شد.

تهرانگردی / پارک ملت از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت

فاز اول پارک ملت که به موازات خیابان ولیعصر (عج) قرار دارد، به بلوار کنار جاده موسوم بوده است و بخشی از آن نیز در قطعه‌ای از پیاده‌رو گسترده شده که در سال ۱۳۴۷ به بهره‌برداری رسید. فاز دوم پارک ملت نیز در در سال ۱۳۵۳ به پایان رسید که شامل دو بخش تپه‌ای یعنی جنگل‌کاری‌های سمت سازمان صداوسیما و چمن‌کاری و گل‌کاری‌های سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و خیابان سئول است.

پارک ملت یکی از بوستان‌های بزرگ پایتخت است که مساحت آن به ۳۴ هکتار می‌رسد. حدود ۲۳ هکتار از آن به چمن‌کاری، ۳٫۲ هکتار آن به جنگل‌کاری و دو هکتار به گل کاری اختصاص یافته است. این پارک به‌صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی توسط شخصی به نام پوسن (Posen) طراحی شده است.

قسمت شمالی پارک ملت تهران بیشتر جنگل‌کاری و قسمت جنوبی چمن‌کاری شده است‌. پوشش گیاهی غالب پارک ملت را درختانی چون سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد و نشاهای فصلی تشکیل می‌دهند. در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه از جمله سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو و انجیر وجود دارد.

درختان افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ای‌،کاج کاندیلا، توری‌، ارغوان، پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی و درختان دیگر، چشم‌انداز دل‌انگیزی را به این پارک هدیه داده‌اند. گل‌های چند ساله و دائمی مانند رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی پارک ملت را دو چندان کرده‌اند.

تهرانگردی / پارک ملت از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت

مسیر دسترسی پارک ملت تهران

اتوبوس‌های تندرو: برای دسترسی به پارک ملت تهران می‌توانید سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط هفت شوید. اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه‌آهن یا چهارراه پارک وی-راه‌آهن شما را به این پارک می‌رسانند. سپس در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شوید و به‌سمت پارک ملت بروید.

تاکسی: با استفاده از تاکسی نیز امکان رفتن به پارک ملت وجود دارد. می‌توانید با تاکسی‌هایی که به پایانه ونک می‌روند به میدان ونک رفته و از آنجا هم با اتوبوس‌های ذکر شده یا تاکسی به‌سمت شمال رفته و مقابل پارک ملت پیاده شوید.

خودرو شخصی: اتومیبل شخصی نیز گزینه دیگر برای رسیدن به پارک ملت است که در این صورت خیابان ولیعصر را در پیش بگیرید تا به این مکان برسید.

آدرس پارک ملت تهران: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) (مشاهده روی نقشه) 

چگونه با مترو به پارک ملت برویم؟

از طریق ایستگاه‌های مترو جهاد یا فاطمی، صدر و میرداماد دسترسی به پارک ملت امکان‌پذیر است. بعد از پیاده شدن در  این ایستگاه‌ها باید با تاکسی یا اتوبوس به‌سمت پارک ملت بروید.

گذر چراغ پارک ملت تهران

ورودی و درب اصلی پارک ملت که جنب خیابان ولیعصر (عج) قرار دارد، یکی از زیباترین قسمت‌های این پارک است که با گل‌کاری، مجسمه‌های هنری و آب‌نمای کوچک، تماشایی شده است. این ورودی با داشتن سطح سیقلی محلی مناسب برای اسکیت‌سواری، اسکوتر سواری و استفاده از ماشین کنترلی است.

سردیس مشاهیر پارک ملت تهران

در کنار پلکان بزرگ پارک ملت و روی پله‌ها، سردیس‌هایی از مشاهیر و بزرگان ایران زمین همچون حافظ، فردوسی، سعدی، شهریار، نیما یوشیج و... دیده می‌شود. مجسمه امیرکبیر، مادر و مجسمه‌های دوستی نیز از دیگر المان‌های هنری پارک ملت هستند.

سازه تعاملی پارک ملت

یکی از المان‌های هنری زیبای پارک ملت سازه تعاملی است که در بین پارک و پردیس سینمایی ملت قرار دارد. این سازه توسط مهدی کامبوزیا و شاگردانش طراحی شده است که جایزه جهانی ٢٠١٧ آرک‌دیلی (ArchDaily) را در بین ۳۲ اثر برگزیده از آن خود کرده است.

این سازه با استفاده از چند تکه فولاد فرو رفته در خاک در جای خود محکم شده است و زیبایی آن در تکه‌های بزرگ فولادی است که به‌وسیله کابل‌های پرشمار و منظمی روی هوا معلق نگه داشته ‌شده ‌است؛ چیدمانی که پایداری و تعلیق را توأم با یکدیگر نشان می‌دهد.

تهرانگردی / پارک ملت از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت

دریاچه پارک ملت

دریاچه مصنوعی پارک ملت در قسمت شمالی آن قرار دارد که چشم‌انداز و جلوه خاصی به این پارک بخشیده است. در این دریاچه، ماهی، قورباغه، اردک و آبزیان متعددی زندگی می‌کنند. همچنین رستوران و کافی‌شاپی در جوار دریاچه وجود دارد که منظره زیبایی دارد و می‌توانید هم‌زمان با تماشای محیط دلنشین دریاچه، یک وعده غذای دلچسب در آنجا نوش‌جان کنید.

آب‌نمای موزیکال پارک ملت

در دریاچه پارک ملت تهران یک آب نمای موزیکال وجود دارد که در اوقات خاصی از سال یا عصرهای تابستان تلفیق زیبایی از نورپردازی و موسیقی را به نمایش می‌گذارد. روی دریاچه و نزدیک آبنما پلی احداث شده است که از بالای آن می‌توانید دیدی بهتری به این آب‌نما داشته باشید.

پردیس سینمایی پارک ملت

پردیس سینمایی ملت با حدود ۶ هکتار زیربنا، یکی از پردیس‌های معروف و بزرگ کشور است که در پارک ملت قرار دارد. این پردیس دارای چندین سالن سینما، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه، پارکینگ و کافه کتاب است و مکانی مناسب برای تفریح و تماشای فیلم برای فیلم‌دوستان و علاقه‌مندان به عرصه سینما محسوب می‌شود.

باغ وحش پارک ملت تهران

یکی از دیدنی‌های جذاب و پرطرفدار پارک ملت، به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان، باغ وحش آن است. این باغ وحش در قسمت غربی پارک، نزدیک دریاچه قرار گرفته است و به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. حیواناتی چون مارال، گوزن شاخ دار، شتر مرغ، میمون، بز کوهی، آهو، غزال، خرگوش و همچنین پرندگانی مانند عقاب، کرکس، طاووس، فنچ، قو، طوطی، مرغابی، جغد و مرغ عشق در باغ وحش پارک ملت تهران نگهداری می‌شوند.

تهرانگردی / پارک ملت از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت

آب‌نمای موزیکال پارک ملت در شب

پارک ملت در شب نیز زیبایی و جلوه خاص خود را دارد و می‌تواند شبی با آرامش و سکوت را به ارمغان آورد. در شب می‌توانید لحظاتی را به تماشای حرکات نمایشی آب‌نمای موزیکال این پارک اختصاص دهید و از دیدن نورپردازی و شنیدن موسیقی گوش‌نواز آن لذت ببرید.

میزهای تنیس پارک ملت تهران

در کنار دیدنی‌های پارک ملت امکانات ورزشی متنوعی نیز وجود دارد که یک روز ورزشی شاد و پرنشاط را برایتان فراهم می‌کند. این امکانات شامل پیست اسکیت، میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون، زمین والیبال، میز شطرنج، مسیرهای متعدد برای دویدن و پیاده‌روی، وسایل ورزشی، سینما چهار بعدی و زمین بازی کودکان می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید در ورزش‌های صبحگاهی و گروهی پارک ملت نیز شرکت کنید و یک روز پرانرژی را برای خود رقم بزنید.

مجسمه مادر و کودک در پارک ملت

در پارک ملت برای رفاه حال گردشگران امکانات رفاهی متعددی فراهم شده است. کافه‌ها و رستوران‌، نیمکت، آلاچیق، پارکینگ، بوفه، سرویس‌های بهداشتی متعدد، نمازخانه، آبخوری، کلینیک گل و گیاه و... از جمله این امکانات هستند.

کد خبر: 1134403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =