تفاوت آلرژی و کرونا چیست؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در کرونا تب ۳۷.۷ به بالا وجود دارد درحالی که در آلرژی دمای بدن بالا نمی‌رود.

کامران خداکرمی؛ متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تفاوت آلرژی و کرونا گفت: با توجه به اینکه فصل بهار همراه با شروع آلرژی‌هاست مردم باید تفاوت آلرژی و سرماخوردگی و کرونا را بدانند. دلیل افزایش آلرژی در این فصل هم رویش گل‌های بهاری است و علائم شایع آن شامل آبریزش و گرفتگی بینی، خارش چشم، گوش و حلق است. تفاوت بین کرونا و آلرژی در چند عامل بیشتری است که در کرونا و سرماخوردگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید

آلرژی بهاری را چگونه کنترل کنیم؟

او ادامه داد: در کرونا تب ۳۷.۷ به بالا وجود دارد درحالی که در آلرژی دمای بدن بالا نمی‌رود. با توجه به سویه قالب ممکن است افراد علائم گوارشی، دردهای عضلانی به ویژه درد پشت ساق پا، گلودرد و بی‌مزه شدن غذاها در ابتلا به کرونا تجربه کنند. در آلرژی تب وجود ندارد مگر اینکه در اثر تخلیه ترشحات بینی و فین کردن با شدت زیاد، ترشحات وارد سینوس‌ها شده و عفونت باکتریال ایجاد شود و فرد بعد از چند روز تب و سردرد را تجربه کند. سردردی که بلافاصله بعد از علائم نباشد و فرد احساس سنگینی سر داشته باشد ناشی از بد درمان شدن آلرژی است.

خداکرمی عنوان کرد: مهم‌ترین درمان برای آلرژی پرهیز کردن از مواد آلرژن است اما گاهی ناچار به حضور در محیط هستیم که در این مواقع فردی که سابقه آلرژی دارد و می‌داند که در فصل بهار دچار علائم آن می‌شود، می‌تواند از آنتی هیستامین‌ها استفاده کند. یکی از داروهای ضد حساسیت که علائم خواب آوری ندارند هم کرومولین است. البته این داروها باید پیش از ورود به محیط و قرار گرفتن در معرض مواد آلرژن مصرف شوند. بعد از بروز علائم باید درمان‌های مخصوص آن علائم انجام شود که باید پزشک تجویز کند اما برخی نکات وجود دارد که به فرد برای کاهش علائم کمک می‌کند مثلا توصیه اکید ما این است که افراد با فین کردن ترشحات بینی را تخلیه نکنند زیرا همین فین کردن باعث بروز سردرد در افراد می‌شود.

او ادامه داد: آلرژی‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند که یکی آلرژی فصلی است که در بهار با گرده‌ افشانی گل‌ها و در پاییز با گرد و خاک ایجاد می‌شوند، گروه دوم آلرژی‌های دائمی حاصل از مواد غذایی هستند. آلرژی فصلی بیشتر علائمی مانند آبریزش بینی و چشم و خارش چشم و گلو دارد اما در آلرژی دائمی علائم پوستی هم ممکن وجود داشته باشند.

این متخصص گوش و حلق و بینی توضیح داد: واکسن‌های ضد حساسیت و کلینیک‌های آلرژی که در ایران هستند، چندان نمی‌توانند به افراد کمک کنند. اصلی‌ترین مسئله این است که فرد خود مواد آلرژن را بشناسد که مثلا ممکن است گل و گیاه، حیوانات خانگی و گرد و خاک محیط می‌توانند عاملی برای ایجاد آلرژی باشند. کولرهای آبی و پوشال‌هایی که تعویض نشده‌اند می‌توانند در فرد ایجاد آلرژی کنند. نکته دیگر این است که فرد دارای آلرژی سعی کند از جارو  استفاده نکند چراکه جارو زدن گرد و خاک ایجاد کرده و آلرژی را تقویت می‌کند.

او تاکید کرد: اگر کسی به طور اتفاقی ماده‌ای خورد که به آن حساسیت داشت، یک سوم قاشق چای‌خوری جوش شیرین، دو سوم قاشق چای خوری کلرید پتاسیم که به صورت نمک کم سدیم در داروخانه‌ها موجود است را در یک لیوان با آب ترکیب کرده و مصرف کند و جلوی علائم شدید حساسیت را بگیرد. غرغره کردن شربت دیفن هیدرامین بلافاصله هم تاثیر مثبت دارد.

خداکرمی بیان کرد: یکی از علائم شایع سویه اُمیکرون آبریزش شدید بینی است و افرادی که سابقه آلرژی دارند در صورت ابتلا پس از بهبود تا چند مدت حساسیت‌هایشان ادامه خواهد داشت. مثلا اگر پیش از این آلرژی کمی به عطر داشتند بعد از ابتلا به اُمیکرون شدت آلرژی در آن‌ها بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =