آیا هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شفاف است؟

شفافیت مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از مطالبات چند وقت اخر دانشجویان از نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه علوم پزشکی بنابر وظیفه خود در راستای تحقق عدالت و شفافیت در حوزه نظام سلامت که بطور مستقیم با جان مردم در ارتباط است، وظیفه سنگینی را به ویژه در دوران مقابله با بیماری کرونا برعهده دارند.

اما در چند وقت اخیر دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی درباره ایجاد شفافیت مالی در این دانشگاه‌ها مطالبات جدی دارند تا جایی که بارها با صدور بیانیه‌ها و نامه‌های از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی و نظارت بر بودجه و هزینه کرد دانشگاه‌های علوم پزشکی شده‌اند.

شفافیت مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد

از زمان اجرای برنامه چهارم توسعه تاکنون، اعتبارات منابع عمومی دولت‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت عنوان کمک بوده است. بنابراین این دانشگاه‌ها همواره بودجه‌های مناسبی در سال‌های اخیر در اختیار داشته‌اند.

محمد شبانی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعتقاد دارد شفافیت مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد، و این دانشگاه‌های بودجه مناسبی را در اختیار دارند؛ اما هیچ گاه سندی مبنی بر مخارج دانشگاه ارائه نمی‌دهند.

شبانی با اشاره به وجود بی‌انضباطی‌های مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح می‌کند که از زمان اجرای برنامه چهارم توسعه تاکنون، اعتبارات منابع عمومی دولت‌ها به این دانشگاه‌ها به تحت عنوان کمک بوده است؛ اما نحوه هزینه‌ کردن آن‌ توسط هیئت امنا دانشگاه تعیین می‌شود ولی این هیئت هیچگونه توضیحی در این خصوص نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی فسادزا است مطرح می‌کند: «این ساختار نامناسب باعث شده تا فساد مالی و نبود شفافیت در این دانشگاه‌ها رو به گسترش باشد. برخی از افراد از این موضوع استفاده کرده و به عنوان خرید تجهیزات الکترونیک یا آزمایشگاهی برای دانشگاه، ارقام دور از واقعیت را به شرکت‌های خاص پرداخت می‌کنند.»

مسئولان خود را موظف به توضیح نمی‌دانند

شفافیت یکی از راه‌های اصلی برای مقابله با فساد و رانت است موضوعی که با ارائه توضیحات مسئولان یا مشخص بودن روند هزینه‌ های بودجه به خوبی قابل اجرا شدن است.

آرین پورزال مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: «متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه شفافیتی در این دانشگاه‌ها وجو د ندارد که این موضوع باعث شده تا مسئولان خود را موظف به ارائه توضیح ندانند.»

وی با بیان اینکه وعده‌های مسئولان درباره تحقق شفافیت محقق نشده است، عنوان می‌کند: «ابراهیم رئیسی با این وعده در انتخابات شرکت کرد، همچنین بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان رای گیری در مجلس نیز وعده اجرای شفافیت را داد؛ اما تا کنون شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.»

 تمامی کشورهای دنیا بعد از مسائل نظامی و امنیتی، اولویت اول آنها نظام سلامت و موضوعات بهداشتی است. دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با سه رکن جسم، روح و سلامت مردم و آموزش ارتباط دارد. در نتیجه باید منتظر ماند تا مشخص شود که نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، تا چه میزان عزم خود را برای  پایان دادن به نبود نظارت کافی و شفافیت مناسب در بودجه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راسخ کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =