علت تحرکات دیپلماتیک جدید سران صهیونیست در منطقه

سعید شهرابی فراهانی*

گروه بین الملل ایسکانیوز - پس از تحولات اخیر در منطقه (کوبیده شدن لانه جاسوسی موساد در اربیل و حملات سایبری فراگیر و ناشناس به درگاه‌های رسمی رژیم صهیونیستی) تحرکات دیپلماتیک سران این رژیم تشدید شده و به ایستگاه شرم‌الشیخ [در مصر] با حضور روسای دولت‌های مصر و امارات رسید.

صهیونیست‌ها که خویش را تنها دموکراسی منطقه می‌دانند حال خود را در کش‌وقوس ائتلاف‌سازی با حکام اقتدارگرا می‌بینند. رویکرد دولت دموکرات جو بایدن و احساس سرخوردگی هیأت حاکمه آمریکا از کمپین فشار حداکثری و نهایتا ورود به روند چانه‌زنی وین برای احیای برجام، موجب برآشفتگی صهیونیست‌ها شده است. 

عقب نشستن آمریکا در تقویت تعهدات امنیتی خود به امارات و سعودی نیز به گونه‌ای دیگر این دو بازیگر برافروخته ساخته است. در این گیر و دار، ترکیه و اردوغان نیز در تلاشند از تحولات منطقه جا نمانند و سیاست‌های متناقض خود در سوریه، قفقاز، اوکراین، حمایت از اخوانی‌ها و... را به نحوی رفع و رجوع کنند تا شوک‌های اقتصادی در داخل را از سر بگذرانند. دورهمی‌های این ترکیب نامتجانس، بیش از آن که بر اساس اهداف روشن باشد، به دلیل نارضایتی از سیاست منطقه‌ای آمریکاست.

 آنچه موجب تعجب کارشناسان از رویکرد حاکمان اقتدارگرای مصر و ترکیه و امارات و سعودی هست، ناظر بر سیاستی است که آنها را به مهره‌های هژمونی‌طلبی و برگ‌بازی رژیم اشغالگر قدس مبدل می‌سازد؛ رژیمی که با چالش‌ها و بحران‌های ریز و درشت برای بقای خود مواجه است، نه می‌تواند و نه می‌خواهد که از داشته‌های خود برای دوستانِ جدیدِ امتحان پس‌نداده‌اش هزینه کند مگر اینکه حق اشتراک سنگینی را برای ایجاد پوشش چتر امنیتی در قبال آنان دریافت کند.

 از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که یک ستاد انتخاباتی در غرب آسیا با مرکزیت رژیم صهیونیستی برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره ۲۰۲۲ و ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴  آمریکا به منظور روی کار آمدن مهره‌های  متفاوت در هیات حاکمه آمریکا و یا تغییر ریل دولت فعلی تشکیل شود. در این راستا نقش روسای سازمان‌ موساد، اطلاعات نظامی و دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی با هدف یکدست‌سازی کلوپ شرارت در منطقه و به خط کردن آنان پشت سر خود اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

 تا هنگامی که جامعه اطلاعاتی کشورمان با حداکثر هوشیاری و توان محور مقاومت حاضر است، صهیونیست‌ها قادر به وارد آوردن خسارات عمده به این جبهه نخواهند بود لیکن این رژیم غدار و مکار - که مترصد اغفال بازوان اطلاعاتی و امنیتی محور مقاومت است - زمانی که مشاهده می‌کند از طریق مواجهه مستقیم طرفی نمی‌بندد؛ به راه‌های دیگری متوسل خواهد شد تا در زمان مناسب ضربه غافلگیرانه خود را وارد نماید. 

در این چارچوب جریان نفوذ و نئومنافقین ماموریت دارند برای اسرائیلی‌ها زمان بخرند تا آنان بتوانند پازل هژمون‌سازی خود را تکمیل نمایند.  شیوه کارساز جهت بر هم زدن تعادل امنیتی صهیونیست‌ها، وابسته به انهدام و تصفیه مراکز و افراد جریان نفوذ خواهد بود.

*کارشناس مسائل بین الملل

منبع: فارس

کد خبر: 1134614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =