اردبیل بهترین مقصد گردشگری هفته دوم نوروز ١۴٠١

استان اردبیل همواره جزو مقاصد مدنظر گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده است و همه ساله در ایام نوروز و تابستان بیش از هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند تا از جاذبه های تاریخی، توریستی، تفریحی و طبیعی این استان بازدید کنند.

به گزارش ایسکانیوز، روزهای اول بهار ١۴٠١ در شهر اردبیل همراه با برف و سرما بود؛ اما از ششم فروردین به بعد و با توجه به اعلام هواشناسی استان طی روزهای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ فروردین) با تقویت سامانه ناپایدار جوی، در مناطقی از استان بارش پراکنده برف و باران پیش بینی می‌شود که روز یکشنبه بارش‌ها خفیف خواهد بود و تنها در مناطق کوهستانی دیده می‌شود.

 از روز دوشنبه (۸ فروردین) با خروج این سامانه سرد و بارشی از استان، به تدریج آسمان صاف شده و از روز سه‌شنبه با وزش بادهای جنوبی، دمای هوا به طور محسوسی افزایش می‌یابد که پس از آن سامانه بارشی نخواهیم داشت و از هوای معتدل و بهاری اردبیل می‌توان بهره برد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در دو سال اخیر، اردبیل نیز مانند سایر شهرهای توریستی، نتوانست همچون سال‌های قبل میزبان گردشگران زیادی باشد؛ اما ستاد استقبال از مسافران نوروزی استان، امسال متفاوت‌تر از دو سال اخیر عمل کرده است و تمهیدات لازم را برای گردشگران و مسافران نوروزی فراهم آورده تا این استان پذیرای مسافران نوروزی بیشتری باشد.

استان اردبیل یکی از استان‌های شمال غربی ایران به مرکزیت شهر اردبیل می‌باشد که در منطقه آذربایجان واقع شده است و از مسیرهای رشت - تالش - آستارا، یا قزوین-زنجان (جاده سرچم) و یا تبریز - بستان‌آباد - سراب می توان به اردبیل رسید.

اردبیل به دلیل داشتن آب و هوای خوب و موقعیت کوهستانی، علاوه بر اینکه دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی است، دارای طبیعتی زیبا و جذاب نیز هست که نیاز است معرفی این جاذبه‌های طبیعی، از جمله آبشارهای این دیار، به طور گسترده‌تری صورت بگیرد.

شاید هر مسافر و گردشگری که وارد اردبیل می شود تعدادی از این مکان‌های گردشگری، از جمله آب های گرم سرعین، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، پل های معلق مشگین شهر و هیر و... را از قبل بشناسد، اما اینکه بتواند جاذبه های طبیعی و آبشارهایش را بشناسد نیاز به راهنمایی لیدرهای طبیعت گرد دارد.

در سال های اخیر لیدرها و راهنمایان طبیعت گردی توانسته‌اند با کشف مکان‌هایی جدید در دل طبیعت، بیش از پیش نام اردبیل را در بین تورهای گردشگری مطرح کنند.

بهره مندی از راهنمایان فرهنگی و طبیعت گردی، قطعا سفری جذاب و متفاوت را برای هر گردشگری رقم خواهد زد.نکته قابل توجه این است که اسامی این راهنمایان را می‌توان به راحتی از اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل تهیه کرد.

 در سفر به اردبیل، سلامت مسافران حائز اهمیت است

به گفته استاندار اردبیل، در سفر به استان، سلامت مسافران حائز اهمیت است و لازم است این سفرها پیوست پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت مسافران را داشته باشد؛ به همین منظور کنترل کارت واکسیناسیون و تزریق دوز دوم مسافران مورد تاکید است.

 بیش از ۱۰۰ برنامه نوروزگاهی در ایام عید تدارک دیده شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز بیان داشت که در استان اربیل، همزمان با فرا رسیدن عید نوروز، بیش از ۱۰۰ برنامه نوروزی تدارک دیده شده است.

نادر فلاحی با اشاره به پایگاه‌های ملی استان اردبیل، از جمله پایگاه ملی شهر یئری در مشگین شهر و پایگاه ملی کنزق در سرعین، گفت: این پایگاه‌ها باید حضور ویژه‌ و متفاوتی در برنامه‌های نوروزی داشته باشند و گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

 فلاحی همچنین با تاکید بر باز بودن موزه‌های استان در طول عید نوروز اضافه کرد: همه موزه‌های استان باز بوده و آماده پذیرایی از مسافران خواهند بود.

 اجرای تورهای اردبیل گردی در ایام نوروز ١۴٠١

شهردار اردبیل نیز با بیان اینکه شهر اردبیل آماده میزبانی از گردشگران است، گفته است که علاه بر المان‌های نوروزی نصب شده در سطح شهر، تورهای اردبیل گردی و برنامه‌های مخلتف فرهنگی نیز در سطح شهر اجرایی می‌شود. موزه شهرداری اردبیل نیز همه روزه پذیرای گردشگران است.

شیدا نوری از لیدرهای گردشگری استان، در گفت و گو با ایسکانیوز عنوان کرد: از جمله مکان‌های گردشگری اردبیل می توان به وجود مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیل متعلق به دوره صفویه، پیاده راه اسفریس، موزه مردم شناسی، موزه عمارت شهرداری اردبیل، بازار تاریخی، بقعه شیخ جبراییل در کلخوران، جمعه مسجد و دریاچه طبیعی شورابیل در شهر اردبیل اشاره کرد.

وی گفت: آب‌ها و چشمه‌های گرم در سرعین، روستای ویلا دره و کنزق سرعین،  پیست آلوارس سرعین، پل معلق شیشه ای هیر، پل معلق و شهر یری مشگین شهر و شهر زیبا و کوهستانی سردابه با جاذبه منحصر بفردش می تواند مقصد گردشگران باشد.

داور فلاحی یکی دیگر از راهنمایان طبیعت گردی استان نیز در خصوص جاذبه‌های گردشگری استان گفت: آبگرم و حمام سنگی شهرستان خلخال، طبیعت زیبای مغان،بازارچه مرزی بیله سوار، روستای تاریخی عنبران و سایت فندقلو نمین و مجموعه توریستی تفریحی بولاخلار در نیر از دیگرجاذبه های این استان است.

 آبشارهای منحصر به فرد اردبیل

در سفر به اردبیل نباید از دیدن آبشارهای این دیار کوهستانی غافل شد؛ وجود آبشارهای زیبا و جذاب در دل طبیعت این استان خاطرات نابی را برای هر گردشگر طبیعت دوستی رقم زده خواهد زد.

از جمله این آبشارها می توان به آبشارهای آقبلاغ  در خلخال و در کوه آق داغ(سفیدکوه)، آبشار شیروان دره در۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر، آبشار دیز در روستای شال در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال، آبشار نره گر در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، آبشار شورشورنه نمین در مسیر جاده زیبای آستارا به اردبیل و بعد از عبور از گردنه حیران، در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان نمین، آبشار گورگور آلوارس چشمه های مشهور منطقه سبلان  در دره آلوارس، آبشار گورگور خیاوچای در مسیر رودخانه خیاو(خیاوچای) و آبشار سردابه در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه(24 کیلومتری غرب اردبیل) در دامنه شرقی کوه سبلان که به آبشار یخی در زمستان معروف است و منظره ای خارق العاده دارد اشاره کرد.همچنین در هر سفر، با راهنمایی راهنمایان طبیعت گردی و فرهنگی می‌توان با طبیعت گردی و دره نوردی به همراه تجهیزات لازم، سفری جذاب و خاطره انگیز را برای خود و همراهان خود رقم زد.

اردبیل را در مقصد سفرهای نوروزی خود قرار دهید

اردبیل را در مقصد سفرهای نوروزی خود قرار دهید و از این استان زیبا که پایتخت گردشگری سال ۲۰۲۳ خواهد شد دیدن کنید.در نهایت جاذبه‌های روستاهای زیبای استان اردبیل را فراموش نکنید و از روستاهای اطراف نیز دیدن کنید تا بافرهنگ این مرز و دیار بیشتر آشنا شوید.

گزارش از: شیوا نوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1134634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =