مبلغ تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰  اعلام شد

معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک در خصوص صادرات کشور در سال ۱۴۰۰اظهار کرد: ۱۲۲میلیون تن کالای ایرانی  به ارزش  ۴۸میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰ به اقصی نقاط جهان  صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد

آینده روشن در انتظار طلای سیاه ایران/ ظرفیت تولید نفت خام کشور ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است
 
وی افزود: در سالی که گذشت بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش   ۵۲میلیارد دلار  نیز وارد کشور شد  که عمدتا کالای اساسی،  مواد خام و ماشین آلات تولید بودند، میزان کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه  داشت که نشان از اهتمام  دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی مردم دارد.

 معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد  که سخت ترین تحریم های ظالمانه ، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد،  اما به لطف خدا و   به همت جهادگران و  فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و همکاری دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی درسال ۱۴۰۰ به ثبت رسید که در  دهه های اخیر  بی سابقه بوده  که  نشان از شکست سیاست  تحریم های حداکثری علیه ملت شریف و عزیز ایران دارد.

رییس کل گمرک در خصوص پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه ۵ کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند.

مقدسی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی افزود: کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

رییس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت گقت: کالاهای عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰  با رشد   ۶۸درصدی، به ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1134655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =