"گذرنامه طلایی" شهروندان روسیه و بلاروس حذف شوند

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا دیگر برای شهروندان روسیه و بلاروس ویزا صادر نکنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام به دنبال فشار جدید پارلمان اروپا جهت بررسی و کاهش صنعت شهروندی و ویزا چند میلیارد یورویی است؛ موضوعی که اتحادیه اروپا مدت‌هاست آن را یک "خطر امنیتی" می‌بیند. این اقدامات در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین و با هدف‌گیری افرادی که ممکن است دارنده گذرنامه طلایی باشند، صورت می‌گیرد.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد: برخی از اتباع روسی و بلاروسی که ممکن است دارنده این گذرنامه باشند و از طرف دیگر به طور قابل توجهی از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، تحت این تحریم‌ خواهند بود.

بیشتر بخوانید

کاهش ۲۶ درصدی صادرات نفت روسیه طی یک هفته

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا حدود ۷۰۰ سیاستمدار ارشد، تجار و کارکنان نظامی را که از این حرکت کرملین حمایت کرده‌اند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

کمیسیون اروپا فورا خواستار پایان دادن به این نوع از گذرنامه‌ها شد. در حال حاضر، فقط مالت، قبرس و بلغارستان چنین برنامه‌هایی دارند و متعهد شده‌اند که به اعطای گذرنامه طلایی پایان دهند. دولت بلغارستان اخیرا اعلام کرد که برنامه اهدای گذرنامه طلایی را متوقف کرده است.

بروکسل همچنین اعلام کرد که دولت‌های عضو اتحادیه اروپا باید بررسی کنند که آیا افراد تحریمی چنین گذرنامه‌ای را همچنان در دست دارند یا خیر. سیاست اهدای گذرنامه طلایی در عمل به دارندگان این گذرنامه امکان می‌دهد تا شهروندی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کسب کنند.

کد خبر: 1134801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =