تاسیس صندوق شورای عتف به زودی در هیات دولت بررسی می‌شود

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه تاسیس صندوق شورای علوم و تحقیقات در مرحله تایید وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و سازمان برنامه قرار دارد،گفت: تاسیس این صندوق به زودی در هیات دولت بررسی میشود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی با اشاره به راه اندازی صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: ما در کشور صندوق های مختلفی برای حمایت در حوزه علمی و تحقیقاتی داریم که فعالیت اکثر این صندوق ها، در حوزه وام و تجاری سازی است اما ما در کشور صندوقی که پایه گرنت داشته باشد، فقط یک صندوق داریم و آن هم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است که صندوق خیلی بزرگی نیست.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: ما اگر بخواهیم از دوره های پسادکتری، از تحقیقات و ایده های اولیه حمایت های ویژه ای داشته باشیم، حتما باید گرنت یا حق الزحمه پرداخت کنیم که چنین صندوقی در حال حاضر در کشور وجود ندارد. صندوق شورای علوم، تحقیقات و فناوری یک صندوق گرنت محور است و جای آن در کشور ما بعد از ارتقا در حوزه علم و فناوری، همیشه خالی بوده است.

صالحی ادامه داد: در واقع این صندوق به منظور جهت دهی و اولویت گذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات زمینه سازی برای پیشرفت در عرصه های مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تامین منابع مالی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه‌ها تاسیس خواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که اساسنامه این صندوق در حال حاضر آماده شده است، گفت: طبق ابلاغ ریاست جمهور باید وزارتخانه های علوم، بهداشت و سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون مشترکی این اساسنامه را تایید کنند و بعد از آن به تایید شورای وزیران و هیات دولت برسد. در حال حاضر در مرحله نهایی تایید این ۳ سازمان هستیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که با بودجه پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱، شورای عالی علوم تحقیقات جایگاه واقعی خود را در هدایت برنامه‌های پژوهش و فناوری کشور ایفا کند.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر بودجه‌ در نظر گرفته شده از سوی مجلس، ۴۰ درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی نیز باید به صندوق واریز شود تا برای پژوهش‌های کاربردی هزینه شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1134958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =