ویروس کرونا گاهی باعث آسیب و مرگ سلول‌های مغزی می‌شود

محققان علوم اعصاب دانشگاه تولین در آمریکا برای اولین بار جزئیات نحوه تاثیر ویروس کرونا را بر سیستم عصبی مرکزی کشف کرده‌اند و می‌گویند که این ویروس موجب التهاب و آسیب شدید مغزی در بیماران می‌شود که با کاهش جریان خون یا اکسیژن در مغز و در نهایت آسیب نورون‌ها و مرگ سلول‌های مغزی همراه است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان عصب‌شناسی و علوم اعصاب دانشگاه استنفورد چند ماه پیش با کالبدشکافی افرادی که در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده بودند، متوجه شدند که مغز آنها به طرز قابل توجهی شبیه به مغز افرادی است که در اثر بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون جان خود را از دست داده‌اند و مدارهای مغزی آنها دچار التهاب و اختلال شده است. پزشکان تاکنون به طور کامل نمی‌دانستند که این بیماری چگونه مغز را هدف قرار می‌دهد، اما محققان دانشگاه تولین به تازگی با جزئیات نحوه تاثیر ویروس کرونا را بر سیستم عصبی مرکزی کشف کرده‌اند.

نتیجه این تحقیقات که در مجله معتبر «نیچر کامیونیکیشن» منتشر شده، در واقع، اولین ارزیابی جامع از آسیب‌شناسی عصبی مرتبط با ویروس کرونا در یک مدل پستانداران غیرانسانی به شمار می‌رود.

محققان دانشگاه تولین در بررسی‌های خود متوجه التهاب و آسیب شدید مغزی در بیماران کرونایی شدند که با کاهش جریان خون یا اکسیژن در مغز و در نهایت آسیب نورون‌ها و مرگ سلول‌های مغزی همراه بوده است. آنها همچنین خونریزی‌های کوچکی را در مغز این افراد مشاهده کردند.

با کمال تعجب، این یافته‌ها در افرادی وجود داشت که بیماری تنفسی شدید ناشی از ویروس را تجربه نکرده بودند. یعنی کسانی که بیماری تنفسی شدید ناشی از کووید را تجربه می‌کنند، دچار این التهاب و آسیب شدید مغزی نمی‌شوند.

تریسی فیشر، محقق اصلی و دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی مرکز ملی تحقیقات پستانداران تولین در آمریکا، برای دهه‌هاست که روی مغز مطالعه می‌کند، ولی بلافاصله پس از اینکه این مرکز تحقیقاتی، برنامه آزمایشی کووید ۱۹ خود را در بهار سال 2020 راه‌اندازی کرد، شروع به مطالعه بافت مغز افراد آلوده به این ویروس کرد.

یافته‌های اولیه فیشر که میزان آسیب مشاهده شده در مغز ناشی از عفونت سارس-کووید-۲ را مستند می‌کرد، آنقدر چشمگیر بود که او سال بعد را صرف تحقیقات بیشتر کرد تا مطمئن شود نتایج این آزمایش‌ها کاملا مرتبط با عفونت است.

خودش در این مورد می‌گوید: از آنجا که افراد مورد مطالعه ما، مشکل شدید تنفسی نداشتند، کسی انتظار نداشت که مغز آنها درگیر ویروس شده باشد. اما یافته‌های ما نشان داد که تاثیر ویروس روی مغز غیرقابل انکار است.

این یافته‌ها با مطالعات کالبدشکافی افرادی که بر اثر کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند، مطابقت دارد و نشان می‌دهد که پستانداران غیرانسانی نمونه مناسبی برای شناخت تجربه انسان‌ها از این بیماری به شمار می‌رود.

عوارض عصبی اغلب جزو اولین علائم عفونت SARS-CoV-2 است و می‌تواند شدیدترین و پایدارترین آنها باشد. این عوارض همچنین در تمام سنین، با و بدون بیماری‌های زمینه‌ای، و با درجات متفاوتی از شدت بیماری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نتیجه کالبدشکافی

محققان دانشگاه استنفورد در ماه ژوئن گذشته با کالبدشکافی افرادی که از ویروس کرونا جان خود را از دست داده بودند، متوجه شدند که مغز این افراد، نشانگرهای مولکولی عمیق التهاب را نشان می‌دهد، حتی اگر این بیماران هیچ نشانه بالینی از اختلال عصبی نداشتند.

این تیم بافت مغز افرادی را تجزیه و تحلیل کردند که هشت نفرشان در اثر کووید-19 و 14 نفرشان به دلایل دیگر جان خود را از دست داده بودند. این در حالی است که حدود یک سوم بیماران کرونایی بستری در بیمارستان علائم عصبی مانند تفکر فازی (اختلال در استدلال)، فراموشی، مشکل در تمرکز و افسردگی را گزارش می‌کنند. این مشکلات که به آنها «کووید طولانی» گفته می‌شود، بیماری‌های طولانی‌مدت هستند که گاهی پس از بهبودی از عفونت اصلی روی بدن باقی می‌مانند و اثر می‌گذارند.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد عفونت ویروسی باعث ایجاد پاسخ‌های التهابی در سراسر بدن می‌شود که منجر به ارسال سیگنال‌های التهابی در سراسر سد خونی مغزی می‌شود و به نوبه خود التهاب عصبی در مغز به وجود می‌آورد.