توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس / افزایش مدت زمان تحصیلی به مصوبه مجلس نیاز دارد

وزیر آموزش و پرورش روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از ۱۴ فروردین را تشریح کرد و گفت: آماده سازی مدارس از نظر فیزیکی انجام شده است. معلمان نیز همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یوسف نوری با حضور در گفت وگوی ویژه خبری سیما، ضمن قدردانی از معلمان، والدین و خیرین گفت: معلمان، خانه خود را تبدیل به کلاس درس کردند. اولیا ناگزیر بودند به تکالیف دانش‌آموزان رسیدگی کنند و خیرین نیز در آماده‌سازی مدارس و تأمین تبلت دانش‌آموزی در مناطق کمتر برخوردار کمک کردند.

وی افزود: از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز تشکر می کنم. گروه‌های جهادی به صورت حضوری در مناطق محروم به دانش‌آموزان تدریس می کردند. اپراتور همراه اول نیز با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، برای آموزش دانش‌آموزان کمک کردند. از دولت و وزارت بهداشت که امکان واکسیناسیون را فراهم کردند تا امروز اکثر دانش‌آموزان و معلمان واکسینه شوند نیز قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است چند عذرخواهی نیز داشته باشم. اولیا در این مدت اذیت شدند و بخشی از بار تکلیف دانش‌آموزان بر عهده آنها افتاد؛ معلمان نیز خانه خودشان را به کلاس‌ درس تبدیل کردند و از فرزندان خود گذشتند. همچنین دانش‌آموزانی بودند که به دلیل محدودیت ارتباطی و نداشتن وسایل الکترونیکی، بازمانده از تحصیل شدند که البته در این راستا تدابیری را برای آنها اتخاذ کردیم.

نوری در ادامه به روند برقراری آموزش حضوری در مدارس از ۱۴ فروردین اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی مکمل است، اما آموزش حضوری، یک آموزش کامل است. بخشنامه‌ای نیز در این زمینه ابلاغ شده است. تمام مراحل بازگشایی در این بخشنامه قید شده و جلسات متعددی با استان های مختلف برگزار و برای هراستان یک استان معین تعیین شده است.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات بازگشایی مدارس واکسیناسیون بوده است گفت: تزریق دز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دز سوم به ۵۱ درصد رسیده است. در میان دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کرده اند و تزریق دز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی مدارس از نظر فیزیکی انجام شده است. معلمان نیز همگی برای حضور در کلاس درس آماده هستند. برای آنکه بتوانیم محیط یادگیری را جذاب کنیم، اقداماتی باید انجام شود. دانش آموزان دوسال از مدرسه دور بوده اند و عاداتی پیدا کرده اند که باید به تدریج تغییر یابند. از همکاران میخواهیم انعطاف لازم را در کلاس های درس به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند.

نوری با اشاره به اینکه فردا جشن مختصری در مدارس نیز  به همین مناسبت و همچنین حلول ماه مبارک رمضان برگزار می شود، ضرورت های بازگشایی مدارس از جمله تحقق عدالت تربیتی و آموزشی را بیان کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم خلاء ناشی از افت یادگیری را جبران کنیم از شبکه شاد به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم و برای بازماندگان از تحصیل به واسطه کرونا که امر شناسایی آنها انجام شده، تمهیداتی را فراهم کرده ایم و برنامه های جبرانی از بهمن ماه سال گذشته برای آنها در حال برگزاری است.

وی درپاسخ به پرسشی پیرامون مباحثی که درباره احتمال افزایش یک ماه به سال تحصیلی مطرح شده بود گفت: افزایش سال تحصیلی در چندجای قانون مطرح شده است. برنامه درسی ملی که زیرنظام سندتحول بنیادین است از جمله این قوانین است که زمان تحصیل را مشخص کرده است. در سال ۱۳۷۶ نیز  مجلس زمان کلی تحصیل دانش آموزان را در قالب قانونی تعیین و اعلام کرده است که بر اساس آن اتمام سال تحصیلی، پایان اردیبهشت است و امتحانات خرداد ماه برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز زمان آموزش را باز گذاشته اند و منعطف است که باید از طریق مصوبه شورا باشد. اما به طور کلی به نظر می رسد باید مصوبه مجلس را برای تغییر زمان آموزش بگیریم. پیش از این بررسی هایی از طریق شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است، اما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که این نیاز چه میزان است و باید چه اقداماتی انجام دهیم. فعلا تلاش ما بر این است که با آموزش حضوری و استفاده از سامانه شاد این خلاها را جبران کنیم. دانش آموزان هم تلاش مضاعفی خواهند داشت.

وی درباره همزمانی یک ماه پایانی سال تحصیلی با ماه مبارک رمضان و اینکه تغییر در ساعات برگزاری کلاس ها درنظر گرفته شده است؟ گفت: مدارس از ساعت 7:30 صبح شروع به کار می کنند و به نظرم روزهای اول به دلیل عدم هماهنگی سرویس های ایاب و ذهاب با اشکالات جزیی روبه رو باشیم که خواستیم تدابیر لازم از طریق سرویس های معین اتخاذ شود.

وی ادامه داد:  امروز در جلسه آموزش و پرورش شهر تهران با مدیران مناطق صحبت کردم و آنها اعلام کردند که سرویس های مدارس پای کار آمده اند و با انجن اولیا و مربیان به توافق رسیده اند و مشکلی ندارند. وزیر کشور هم خواسته است تاکسیرانی در روزهای اولیه کمک کند که کمتر مشکل داشته باشیم. به هرحال باید توجه داشت که روزهای اول هم ادارات و دانشگاهها و هم مدارس باز می شوند و به نظر می آید کمی ساماندهی مشکلتر باشد و باید مقداری دقیقتر باشیم و کار را جدی تر دنبال کنیم.

وی درباره وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مدارس جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات کشورهای دیگر هستند و مدارس ما در کشورهای دیگر باز بوده اند. البته در کشورهای همسایه تعطیلی هایی بود که مدارس به تبع آنها تعطیل شدند.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: به جامعه حق میدهم، اولیا ممکن است نگرانی هایی داشته باشند، من هم ولی دانش آموز هستم؛ اما همانطور که قبلا تاکید شد ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا عمل کرده و تمهید مقدمات انجام شده و سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیران است و اگر دانش آموزی مبتلا شود رصد می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =