روند صعودی بورس ادامه‌دار است؟

قیمت ارز و سکه در اولین هفته کاری امسال روند صعودی داشت و شاخص بورس اندکی رشد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار سرمایه در حالی این هفته را آغاز می‌کند که شاخص کل بورس با رشد بیش از ۶ درصدی در اولین هفته کاری سال و قرن جدید، از کل سال ۱۴۰۰ بازدهی بیشتری را عاید اهالی تالار شیشه‌ای کرد.

بیشتر بخوانید: بورس بر مدار صعود / شاخص ۲۹ هزار واحد رشد کرد

این روند امروز نیز ادامه داشت و بورس روز خود را با رشد 7 هزار واحدی آغاز و تا 29 هزار واحد رشد نیز پیش رفت.

آقای بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه سهام در اواخر هفته معاملاتی گذشته افزایش یافت اما از سوی دیگر توسط حقیقی و حقوقی‌ها خریدهای خوبی صورت گرفت که این نشان از این دارد که یکشنبه شاخص کل بورس و فرابورس حرکت مثبتی خواهند داشت. شاخص هم وزن نیز به علت اصلاح احتمالی قیمت برخی از شرکت‌ها و تاثیرپذیری بیشتر شرکت‌ها از مسائل‌کلان اقتصادی و سیاسی (نسبت به شاخص کل و فرابورس) مثبت اما ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

او می گوید: در هفته پیش‌رو به علت تحولات بین المللی، سهام ریالی همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها رشد خوبی خواهند داشت. از سوی دیگر به علت رشد نرخ کامودیتی‌ها و تثبیت قیمت نفت در نرخ بیش از ۱۰۰ دلار، سهام پالایشی‌ها نیز سودآوری خوبی خواهند داشت اما به علت اینکه این صنعت نسبت به نمادهای خودرویی و بانکی رشد خود را زودتر آغاز کرد، ضعیف‌تر عمل می‌کند.

افزایش ارزش معاملات در پی معافیت مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به گفته کارشناس بازار سرمایه، از جمله عوامل و اخبار تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه خبری بود که طی آن مشخص شد سپره‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نمی‌شوند. این رخداد سبب می‌شود بسیاری از شرکت‌های حقوقی به جای اینکه بخشی از پول خود را در بانک سپرده کنند و مالیات بپردازند، پول خود را به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری ببرند. در نتیجه پول‌های بیشتری از سوی صندوق‌های سرمایه گذاری به سمت بازار سهام می‌رود. این اقدام سبب بازگشت اعتماد حقیقی‌ها و به تبع آن افزایش ارزش معاملات خواهد شد. همچنین پارامترهای کلان اقتصادی و سیاسی، قیمت‌های جهانی و رشد نرخ دلار نیز بر روی روند بازار در هفته آتی موثر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این اثر مثبت باشد.

ثبات قیمت ارز در کوتاه‌مدت

حمید حسینی، کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به میزان نقدینگی و تورم بالا، نرخ ارز در کوتاه و  بلندمدت افزایشی است اما برخی از رویدادهای سیاسی پیش رو  سبب می‌شود دلار در محدوده قیمتی ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان باقی بماند.

به گفته او  احتمال ثبات قیمت ارز در محدوده فعلی در کوتاه‌مدت بیشتر است اما شوک ارزی بعدی نیز دور از انتظار  نیست.

مسیر قیمت سکه و طلا  در این هفته  مشخص می شود

آقای محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت:  باشروع بازار های کاری کشور و فعالیت اقتصادی بازار در سال جدید روز یکشنبه سمت سوی قیمت ها مشخص خواهد شد و نمی توان پیش بینی دقیقی برای آن بیان کرد.

به گفته کشتی آرای قیمت ارز که با توجه به تعطیلاتی که پشت سر گذاشته ایم سبب شده بود در داد و ستد ها میزان عرضه کاهش یابد و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =