رشد مثبت بورس در ۱۴۰۱ ماندگار است؟ /بخریم یا بفروشیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اینطور نیست که هر سهمی ارزنده باشد. یعنی باید به پتانسیل سودآوری و ارزندگی هر سهم توجه شود. یعنی اینطور نباید فکر کرد که چون همه بازار مثبت بوده، سهم ما هم رشد می‌کند.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص رشد شاخص کل بورس و رد کردن عدد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در سال جدید، گفت: سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای بازار سرمایه بوده هرچند که این روند صعودی شاخص کل از روزهای پایانی اسفند سال قبل آغاز شد. شاخص کل در روز پایانی ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد بود و امروز در ۱۵ فروردین ماه در محدوده یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد رسیده که در حدود ۱۰۰ هزار واحد رشد داشته است. لیدر جریان رشد بازار در روزهای اخیر گروه خودرو بوده که دو خبر باعث آن شده است. یکی مساله واگذاری بلوک‌های مدیریتی یکی از گروه‌های خودروسازی بود که به جو بازار کمک کرد.

بیشتر بخوانید

روند صعودی بورس ادامه‌دار است؟

وی ادامه داد: مساله دیگر، اخبار مثبت از مذاکرات است که قدری متوقف شده اما به هر حال به بازار سرمایه کمک کرده است. موضوع دیگر که در بازار خیلی تاثیرگذاشته، بحث جنگ اوکراین و روسیه بود. این دو کشور صادرکننده بزرگ فولاد و نفت هستند و باعث رشد کامودیتی‌ها در بازار شدند. کما اینکه نفت به بالای ۱۳۰ دلار هم رسید و بعد از آن قدری تعدیل شد. قیمت روی و آلومینیوم هم رکوردشکنی کردند. به همین خاطر، گروه‌های مرتبط با فلزهای جهانی و کامودیتی‌ها – مثل گروه فولاد، مس، روی و پالایشی‌ها - رشد کردند.

صمدی گفت: در کل هر دو مساله یعنی جنگ اوکراین و مساله اخبار مذاکرات روی بازار اثر مثبت گذاشته است. البته هنوز ضرر سهامداران جبران نشده و طول می‌کشد که جبران شود. اما باز هم قابل قبول بوده که سهامد اران قدری انرژی بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بحث دامنه نوسان هم این روزها مطرح است که احتمالا هیات مدیره بورس این روزها تصمیم می‌گیرد که یک درصد دامنه نوسان را بالا ببرد تا به مثبت و منفی ۶ برسد. هر فصل هم یک درصد به این دامنه نوسان اضافه می‌شود که به مثبت منفی ۱۰ درصد برسد که خیلی اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است.

صمدی در خصوص مثبت بودن بازار و پرسش برخی سهامداران در خصوص فروش سهم، گفت: اینطور نیست که هر سهمی ارزنده باشد. یعنی باید به پتانسیل سودآوری و ارزندگی هر سهم توجه شود. یعنی اینطور نباید فکر کرد که چون همه بازار مثبت بوده، سهم ما هم رشد می‌کند. البته باید به این هم اشاره کرد که بازار سرمایه با توجه به عقب‌ماندگی نسبت به دیگر بازارها، از همه آنها ارزنده‌تر است.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ همه بازارها از طلا و مسکن و سکه تا خودرو رشد کردند اما بازار سرمایه نه تنها رشد نداشت بلکه بازدهی منفی داشت. بورس در ارزنده‌ترین نقطه بود و حالا به یک رشد خوبی رسیده است. بازار به نظرم هنوز جا برای رشد دارد اما به شرط اینکه دولت به آن توجه کند. البته ریسک بودجه هم تمام شده و باید دید وضعیت به چه صورت خواهد بود. یعنی باید دید دولت چطور با بازار سرمایه رفتار می‌کند. با این حال، مذاکرات هم می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد و به رشد سهم ها کمک کند.

کد خبر: 1135268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =