نیمی از دانشجویان از افسردگی شدید رنج می‌برند/ آموزش ذهن‌آگاهی راه مقابله با افسردگی

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان از ابتلای نیمی از دانشجویان مورد بررسی در پژوهش خود به افسردگی خبر داد و گفت: آموزش ذهن‌آگاهی یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با افسردگی است.

خدیجه فولادوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشجویان در معرض استرس‌های فراوانی مانند جدایی از خانواده و مسائل درسی قرار دارند که باعث افزایش مشکلات روانشناختی آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که ۲۲.۶۴ درصد دانشجویان از استرس شدید، ۳۴.۲۷ درصد از اضطراب شدید و ۳۵.۶۵ درصد از افسردگی شدید رنج می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به این که همجوشی شناختی (Cognitive Fusion)، ذهن‌آگاهی (Mindfulness) از جمله سازه‌های فراتشخیصی بنیادین هستند که در بروز و تداوم بسیاری از اختلال‌های روانشناختی مانند افسردگی نقش دارند، افزود: در این راستا، پژوهشی با هدف روشن کردن بخشی از ماهیت همجوشی شناختی و ذهن‌آگاهی انجام شد تا نقش هر کدام از این دو متغیر را در تبیین و پیش‌بینی افسردگی بررسی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این پژوهش ۳۴۰ دانشجو (۱۸۶ زن و ۱۵۴ مرد) به تکمیل پرسشنامه‌هایی در مورد همجوشی شناختی، ذهن‌آگاهی و افسردگی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که تقریبا نیمی از دانشجویان از افسردگی شدید رنج می‌برند.

فولادوند افزود: بر اساس این پژوهش، مولفه‌های همجوشی شناختی شامل همجوشی و گسلش و مولفه‌های ذهن‌آگاهی شامل مشاهده، عمل توام با هشیاری، غیرقضاوتی بودن به تجربه درونی، توصیف و غیرواکنشی بودن، قابلیت پیش‌بینی افسردگی را دارند. به طوری که هرچه همجوشی شناختی پایین‌تر و ذهن‌آگاهی بالاتر باشد، احتمال افسردگی در دانشجویان کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با تصریح بر این که پدیده همجوشی شناختی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در بافت فکری خود گرفتار شود، گفت: افراد دارای همجوشی بالا از امید به زندگی و کیفیت زندگی پایین‌تری دارند ک احتمال افسردگی در آن‌ها بالا می‌برد. در همجوشی شناختی فرد به گونه‌ای از افکارش تاثیر می‌پذیرد که گویا آن افکار واقعی بوده و فرد حساسیت کمتری نسبت به نتایج رفتارش دارد.

وی با تاکید بر اینکه مولفه‌های ذهن‌آگاهی با افسردگی ارتباط منفی دارد، یادآور شد: ذهن آگاهی اجازه پذیرش و تصدیق دردناک‌ترین هیجان‌ها را به فرد می‌دهد، بدون این که اسیر آن‌ها شود. 

فولادوند در پایان اظهار کرد: توصیه من این است که مراکز مشاوره و کارگاه‌های روانشناختی، با توجه به نقش بنیادین مولفه‌های همجوشی شناختی و ذهن‌آگاهی در شکل‌گیری و درمان اختلال‌های روانشناختی از جمله افسردگی، آموزش پیشگیرانه ذهن‌آگاهی و مدیریت همجوشی شناختی را  با هدف کاهش هیجان‌های منفی از جمله افسردگی در دانشجویان مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =