حمایت ایران از ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران از ممنوعیت کاشت هر گونه مواد مخدر در افغانستان حمایت و استقبال می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان گفت: باید این ممنوعیت را در عمل ببینیم، که آیا این سیاست اعمالی به یک سیاست عملی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان توسط طالبان

وی افزود: جمهوری اسلامی از ممنوعیت کاشت هر گونه مواد مخدر در افغانستان حمایت و استقبال می‌کند. اما ممنوعیت تولید باید شامل تمامی مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی شود.

مؤمنی بیان کرد: در سال ۲۰۰۰ میلادی کشت مواد مخدر در افغانستان به زیر ۲۰۰ تن رسیده بود و مساحت سطح زیر کشت به حدود ۷ هزار هکتار رسیده بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اما با حضور ناتو و امریکایی‌ها به بیش از ۹ هزار تن رسید، یعنی نزدیک به ۵۰ برابر افزایش پیدا کرد و باعث ویرانی عظیمی در افغانستان شد.

وی ادامه داد: ناتو تنها کمک به کشت مواد مخدر در افغانستان نکرد بلکه تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته در رابطه با مواد مخدر و همچنین مواد مخدر صنعتی هم وارد افغانستان کرد.

مؤمنی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، گفت: در چند سال اخیر اگر مواد مخدر سنتی از افغانستان به سوی دیگر کشورها می‌رفت در قبال آن پیش سازها به سوی افغانستان سرازیر شد؛ که این میش سازها پایه اصلی هروئین و شیشه است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره با موضوع طرح کشت جایگزین موادمخدر برای کشاورزان افغانستانی گفت: در حد طرح و برنامه در مورد کشت جایگزین حرف‌هایی زده شده است اما فقط در حد طرح است و در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است و اگر این موضوع جدی گرفته نشود هر طرح و برنامه دیگری در رابطه با ممنوعیت کشت موادمخدر در افغانستان با شکست روبه‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: طی ۲۰ سال ناتو به اقتصاد خرد افغانستان ضرر وارد کرده است و باید همزمان با ممنوعیت کشت مواد مخدر به فکر اقتصاد افغانستان هم بود.

مؤمنی بیان کرد: ما باید آرایش جدیدی برای این تحول منطقه جدید در مورد ممنوعیت کشت موادمخدر بگیریم، البته ما منتظر این نبودیم که طالبان بیایید و این ممنوعیت را اعلام کند، از آبان ماه جلساتی را تشکیل دادیم تا مجموعه اقدامات ایران و راهبردها در مورد مبارزه با مواد مخدر به حضور رئیس جمهور رسید و دستورات لازم با دستگاه‌ها از طرف شخص رئیس جمهور ابلاغ شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: باید حواسمان باشد که الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی نرود و البته در این زمینه اقدامات لازم هم انجام شده است اما باید همچنان مراقبت‌های لازم از طرف دستگاه‌های مقابله‌ای، فرهنگی و انتظامی انجام شود.

وی افزود: بیش از ۸۶ درصد کشفیات مواد مخدر توسط انتظامی کل کشور انجام می‌شود البته سپاه و وزارت اطلاعات هم در کشفیات مواد مخدر نقش دارند.

مؤمنی با اشاره به لایحه اصلاح ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: رئیس قوه قضائیه مساعدت داشتند و پیش نویس این لایحه آماده شده است و امیدواریم این لایحه زودتر در مجلس در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =