مهلت ثبت‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه‌ها چه زمانی به پایان می‌رسد؟ + جدول

جزئیات و زمان ثبت‌نام دکتری بدون آزمون (دکتری استعداد درخشان) در ۷ دانشگاه تهران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از روش‌های پذیرش دانشجوی دکتری (Ph.D) به دانشگاه، پذیرش بدون آزمون یا همان دکتری استعداد درخشان است. هر سال دانشگاه‌های سراسری  پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت علوم و با استناد به آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلات تکمیلی (دکتری) با بررسی مدارک و مصاحبه با فارغ التحصیلان ممتاز کارشناسی ارشد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند.

دانشگاه‌ها سالانه در فراخوانی، لیست رشته‌های دارای ظرفیت پذیرش دکتری استعداد درخشان، شرایط لازم، مدارک مورد نیاز، زمان، هزینه و نحوه ثبت نام دکتری بدون آزمون را منتشر می‌کنند.

آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون دانشجوی دکتری در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما از جمله مهم‌ترین شرایط پذیرش این دانشجویان در دانشگاه‌های سراسری،  داشتن معدل کل ۱۶ دوره کارشناسی و معدل ۱۷ (بدون نمره پایان‌نامه) در دوره کارشناسی ارشد است. دانشجویان دکتری برای پذیرش در دوره‌های بدون آزمون باید حداقل ۶۰ امتیاز از رزومه آموزشی، پژوهشی و مصاحبه و همچنین نمره ۵ را از آزمون MSRT با معادل آن را از آزمون‌های زبان تا زمان برگزاری آزمون جامع کسب کنند. در نهایت در صورتی که بیش از ۲ سال از زمان تحصیل فرد در دوره کارشناسی ارشد گذشته باشد، داوطب نمی‌تواند در دوره بدون آزمون دکتری شرکت کند.

با توجه به اعلام نتایج اولیه کنکور دکتری در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱، ثبت‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه‌های کشور نیز از اواخر اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.

ایسکانیوز در ادامه زمان ثبت‌نام دکتری بدون آزمون در ۷ دانشگاه شهر تهران را بررسی کرده است:

مهلت ثبت‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه‌ها چه زمانی به پایان می‌رسد؟ + جدول

انتهای پیام/

کد خبر: 1135409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =