تحول در علوم انسانی منوط به بازتعریف مجدد نظام آموزشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان این‌که تحول در علوم انسانی راه درازی را در پیش دارد، گفت: معاونت علوم انسانی و هنر همچنین مرکز مطالعات دانشگاه آزاد اسلامی مجاز به بازبینی تنها ۳۰درصد از سرفصل‌های دروس است.

حجت الاسلام حسن خیری عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با کاستی‌های موجود در رشته علوم انسانی گفت: تحول در حوزه علوم انسانی مسیر درازی را در پیش دارد و منوط به بازتعریف مجدد نظام آموزشی است؛ زیرا معاونت علوم انسانی و هنر و همچنین مرکز مطالعات دانشگاه آزاد اسلامی مجاز به بازبینی تنها ۳۰درصد از سرفصل‌های دروس است که البته همواره تلاش معاونت در جهت اصلاح و پیش برد آن به سمت نیازمحوری و کاربردی بودن بوده‌است. با این همه، تغییر اساسی زمانی صورت می‌گیرد که وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بازبینی مجددی در این رابطه داشته باشند. شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است برنامه‌هایی در کارگروه‌های مختلف مطرح ویا بازتعریف شده‌است را بررسی و منابع لازم آن را مشخص کند.

این استاد جامعه‌شناسی با اشاره به تئوری‌بودن اغلب آموزش‌های دانشگاهی در ایران، بیان کرد: اولین چرخشی که در سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول متعالی عنوان شده، چرخش از دروس تئوری به عملی است. حتی در موضوع شهریه هم تدابیری اندیشیده شده که دانشجو بتواند هزینه‌های خود را از اشتغال کاری خود تامین کند و به این صورت مجاری غیر شهریه‌ای جایگزین وضعیت فعلی می‌شود. اخیرا نیز سیاست دانشگاه آزاد توجه به تحقیقات فن آوری، مرکز رشد، دبیرخانه‌های پویش و پایش و تحصیل همزمان با اشتغال است که حاکی از وجود دغدغه کافی در این باره است.

وی معتقد است، احساس امنیت شغلی توسط دانشجو زمانی حاصل می‌شود که آموزش دانشگاهی ما حتی در رشته‌های علوم انسانی از تئوری صرف خارج شود و به سمت آموزش عملی پیش برود.

حسن خیری افزود: رشته جامعه‌شناسی مانند خیلی دیگر از رشته‌ها، هیچ نوع کارورزی برنامه‌ریزی شده درسی ندارد و کار عملی به شرکت در سمینارهای علمی و یا بازدیدهای میدانی خلاصه می‌شود؛ مثلا دانشجویان در درس جامعه‌شناسی روستایی، با هماهنگی دانشگاه به بازدید از بخش های مختلف یک روستا می‌روند.

به گفته او، حتی در رشته‌هایی از علوم انسانی که نیاز به کارورزی در آن‌ها به صورت جدی‌تری احساس می‌شود، نیز، هیچ عنوان درسی برای آن دیده نشده‌است؛ برای مثال، دانشجویان رشته حقوق به جز موارد محدود، از این امکان برخوردار نیستند که آن هم نمی‌تواند به دانشجو در جهت مهارت‌آموزی و کسب توانایی‌های لازم اشتغال کمک شایانی کند.

نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول علوم انسانی اظهار کرد: خوشبختانه به لحاظ بومی و اسلامی سازی دروس، تلاش‌های خوبی در حد نظریه‌پردازی در مجامع دانشگاهی و نیز به‌صورت ویژه در مراکز پژوهشی حوزوی انجام شده‌است. اما هنوز این نظریات به میزان کافی و مطلوبی در سرفصل‌ها گنجانده نشده‌است و اساتید نیز برای آن توامندسازی نشده‌اند. البته نمی‌توان گفت که در نقطه صفر قرار داریم؛ زیرا وضع ما حتی در رشته‌هایی مثل جامعه‌شناسی ویا روانشناسی که بیشتر رنگ غربی دارند، خیلی نسبت به گذشته بهتر شده‌است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  قم در پایان تاکید کرد: امروز در کلاس درس علوم انسانی در دانشگاه ما ابتدا نظریات غربی بیان می‌شود و سپس در حاشیه به نظریه‌های بومی پرداخته می‌شود. درحالی که تمدن سازی ایجاب می‌کند که فکر خود را مطرح و نظر بقیه را نقد کنیم.  

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1135551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =