مجموعه‌های حاکمیتی نباید متصدی جهاد تبیین شوند

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب استان قم ضمن بیان این‌که برای موفقیت در مسیر جهاد تبیین، مجموعه‌های حاکمیتی نباید متصدی جهاد تبیین شوند، گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در مباحث اقتصادی بر اقتصاد مردمی تاکید دارند، در زمینه جهاد تبیین نیز باید همین اتفاق رخ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از قم، جهاد تبیین یکی از راه‌های اساسی مقابله با انواع تهاجمات فرهنگی و تحریفاتی‌ است که از سوی دشمنان‌ به ملت‌های مختلف جهان‌ وارد می‌شود. اگر همه‌ افراد جامعه با تعمیق مطالعه، افکار اطرافیان‌ خود را نسبت به مسائل مختلف روشن کنند، یک واکسیناسیون‌ فکری اجتماعی‌ در مقابل‌ انواع تهاجمات‌ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… رخ خواهد داد. نتیجه‌ این واکسیناسیون‌ فکری‌اجتماعی‌، پایبندی به ارزش‌های فرهنگ اصیل‌ جامعه و مقاوم‌شدن در برابر انواع تحریفات‌ است. افراد در چنین جامعه‌ای حتی‌ در شرایطی که رذیلت‌های اخلاقی به عنوان‌ یک ارزش شناخته می‌شود، مسیر درستی را انتخاب می‌کنند و فریب جامعه واکسینه‌ شده از نظر فکری‌ برای دشمنان، کاری به مراتب دشوار خواهد بود.

ضرورت جهاد تبیین برای واکسیناسیون‌ ذهنی افراد جامعه‌ به‌ویژه در بحث فرهنگ بسیار حائز اهمیت است. با بررسی روند عملکرد رفتاری مردم ایران، تاکنون در هر نقطه‌ای که نسبت به آن‌ جهاد تبیین صورت گرفته است، موفقیت حاصل شده اما در هرجایی که مسائل برای مردم‌ به‌درستی‌ تبیین‌ نشده، شکست‌ به وجود آمده است.نگاهی به انتخاب‌های درست و نادرست مردم هم می‌تواند تاثیر به‌سزای جهاد تبیین را در جامعه روشن سازد.

با گذشت چهل سال از وقوع انقلاب اسلامی، متاسفانه‌ مردم و دولتمردان‌ هنوز نمی‌دانند در حوزه‌ فرهنگ چه می‌خواهند. دولتمردان‌ و مردم‌ تمامی مسائل فرهنگی‌ کشور را در وزارت ارشاد خلاصه می‌کنند. از طرفی وزارت‌ ارشاد نیز در هر دولت، عملکردی متفاوت پیدا می‌کند که اکثر فعالیت‌های آن‌ نیز مقطعی است و در مجموع متاسفانه هیچ‌گاه فرهنگ کشور با نگاه کلان‌ و جدی‌ مورد بررسی قرار نگرفته است؛ این در حالی‌ است که فرهنگ کشور ایران بسیار غنی است و حتی قابلیت‌ صدور به سایر کشورهای جهان‌ را دارد. علاوه بر آن، ایران یک کشور اسلامی‌ است و دین نیز در تمامی حوزه‌ها برای‌ هدایت جوامع بشری‌ الگوهایی ارائه‌ کرده است. بنابراین ارئه الگوی فرهنگی شتخص به جهان اسلام از نیازهای مهم امروز به شمار می‌رود و جای یک سرمشق‌ و نقشه راه در حوزه فرهنگی‌ کشور خالی‌ است‌.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید صلح‌ میرزایی‌، مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب استان قم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ با اشاره به ابعاد مختلف جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین جنبه‌های مختلفی دارد؛ لذا می‌توان از مواردی چون ارتباط جهاد تبیین با مهدویت، انقلاب، پیشبرد اهداف و مقابله با دشمن نام برد. علاوه‌ بر تنوع در ابعاد، روش‌های متفاوتی نیز مانند جهاد تبیین عملی‌ و جهاد تبیین شنیدن برای آن وجود دارد.

به گفته وی، در جهاد تبیین‌ عملی، ما رفتاری انجام می‌دهیم که اشکال ذهنی مخاطب را بر طرف می‌کند؛ برای مثال ممکن است در ذهن برخی از مخاطبان این تفکر وجود داشته باشد که افراد انقلابی قانون را رعایت نمی‌کنند، حال اگر مخاطب از افراد انقلابی قانونمندی را ببیند تفکر او اصلاح خواهد شد. همچنین در جهاد تبیین شنیدن، افراد نیاز به صحبت‌ ما ندارد و فقط می‌خواهد صحبت‌ کند تا صحبت‌های او شنیده و تخلیه شود.

سعید صلح میرزایی‌ با بیان‌ این‌که پس از طرح جهاد تبیین توسط رهبر انقلاب در مهرماه سال گذشته، اقدام خوبی در جامعه اتفاق نیافتاد، اظهار کرد: رهبر معظم‌ انقلاب‌ مجددا بر ضرورت‌ پرداختن به جهاد تبیین‌ در سوم و نوزدهم‌ بهمن ماه تاکید کردند. پس از این تاکید، مجموعه‌ها و مردم اهمیت پرداخت به آن‌ مهم را متوجه شدند و در جامعه‌ موجی با محوریت جهاد تبیین شکل گرفت. بخشی از مشکلات اقتصادی امروز جامعه نیز به عدم وجود جهاد تبیین بازمی‌گردد؛ زیرا اگر جهاد تبیین‌ وجود داشته‌ باشد بسیاری از مسائل و تحریفات برای مردم روشن‌ خواهد شد و در نتیجه مردم انتخاب‌های صحیح‌تری خواهند داشت و شیوه درست مطالبه‌گری را فرا می‌گیرند.

او  عنوان کرد: رویه‌ متداول برگزاری جلسات‌ برای تشریح جهاد تبیین‌ یکی از آسیب‌های موجود در این مسیر است. ما در نمایشگاه فصلی برای جهاد تبیین با اختصاص بخش‌هایی از جمله بانوی تراز، غرقاب‌، دستاوردهای انقلاب‌ و... وارد جهاد تبیین‌ عملی شدیم. این چند موضوعی‌ که در نمایشگاه به آن‌ پرداخته شد، از آن‌ دسته‌ از موضوعاتی‌ است که زمینه‌ ساز ناامیدی بسیاری از جوانان کشور ایران‌ شده بود. غرفه‌های نمایشگاه نیز بر اساس این موضوعات احداث شد.

صلح میرزایی با یادآوری اهمیت ورود درست مردم به جهاد تبیین‌ افزود: متاسفانه هم‌ اکنون‌ بسیاری از مردم نمی‌دانند برای جهاد تبیین‌ رعایت چه الزاماتی‌ ضرورت‌ دارد. زوایای ناشناخته از جهاد تبیین باید با شناخت شیوه‌ها و یادگیری آن‌ها برای مردم مرتفع گردد تا ذهن‌ آن‌ها نسبت‌ به انواع تحریفات واکسینه‌ شود.

صلح‌ میرزایی‌ با تاکید بر این‌که‌ برای موفقیت در این مسیر، نباید مجموعه‌های حاکمیتی  متصدی جهاد تبیین شوند خاطر نشان‌ کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در مباحث اقتصادی بر اقتصاد مردمی تاکید دارند، در زمینه جهاد تبیین نیز باید همین اتفاق رخ دهد. این به این معنا است به جای اینکه صدا و سیما، دفتر تبلیغات حوزه، نهاد رهبری و... در زمینه‌ جهاد تبیین تولید محتوا کنند، باید در حرکتی مشترک، مردم را در این زمینه‌ فعال کرد؛ زیرا تا کنون هر اتفاقی که مردم در رویداد آن‌ حضور داشتند، ماندگار شده و نتیجه‌بخش بوده‌است. در این مسیر نیز اگر مردم به کمکی نیاز داشته‌ باشند نهادهای حکومتی باید پا به میدان گذاشته و از آن‌ها حمایت کنند.

خبرنگار: فاطمه‌دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1135590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =