روایت استاد از رواج استایل‌های جدید دانشجویی بعد از بازگشایی دانشگاه؛ تیپ برخی دانشجویان در کافه‌های بالاشهر هم دیده نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گاهی در دانشگاه شاهد استایل‌های دانشجویی هستیم که حتی در کافه‌های بالا شهر هم دیده نمی‌شود.

فرانک موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه پدیده استایل دانشجویی و پیج‌هایی که تبلیغ کننده این موضوع و تیپ‌های دانشجویی هستند، در سال‌های اخیر هم رشد چشمگیری داشتند و هم باعث شدند فضای فرهنگی دانشگاه‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار بگیرد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر جوانان و دانشجویان احساس می‌کنند داشتن تیپ برازنده و شیک مساوی است با انتخاب لباس‌های عجیب یا نا معقول که نشانه‌های تهاجم فرهنگی نیز در آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشجویان بهره‌ای از تحصیل خود نمی‌برند، گفت: تحصیل در مقاطع مختلف باید منجر به استقلال فکری، مالی و فرهنگی دانشجویان شود و زمینه‌های کسب اشتغال و ازدواج آنها را فراهم کند. موضوعی که متاسفانه در حال حاضر در دانشگاه‌های ما صورت نمی‌گیرد و تحصیل بیشتر مانند گذراندن زمان و پر کردن اوقات فراغت را دارد. در نتیجه زمانیکه سیستم آموزش فواید و خروجی مناسبی برای دانشجویان در پی نداشته باشد، آنها در این محیط به دنبال جلب توجه و خودنمایی هستند تا سرپوشی بر خواسته‌های سرکوب شده خود بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه  دو سال دوری دانشجویان از کلاس‌های درس به علت محدودیت‌های کرونایی باعث تحول نامناسب در حجاب و عفاف و وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها شده است، گفت: به هیچ عنوان قبل از دو سال گذشته پدیده‌ای مانند استایل دانشجویی تا این میزان بین دانشجویان مطرح و مورد استقبال آنها نبود.

وی ادامه داد: بنده بعد از 24 سال سابقه تدریس و حضور در محیط علمی دانشگاه‌ها تا این حد شاهد هنجارشکنی دانشجویان نبوده‌ام. در حال حاضر وضعیت پوشش دانشجویان دختر و پسر به هیچ عنوان مناسب محیط علمی و فرهنگی نیست و گاهی در دانشگاه شاهد استایل‌های دانشجویی هستیم که حتی در کافه‌های بالا شهر هم دیده نمی‌شود.

موسوی با ذکر مثالی ادامه داد: یکبار سر کلاس متوجه پچ پچ چند دانشجوی پسر و خنده‌های آنها شدم و وقتی بیشتر دقت و توجه کردم، متوحه شدم دختر خانمی با شلوار بسیار کوتاه در ردیف جلو نشسته به گونه‌ای که بخش زیادی از پاهایش پیدا بود و باعث شده بود  تا این دانشجویان پسر درباره این موضوع صحبت کنند. این استایل دانشجویی تا قبل از کرونا در دانشگاه وجود نداشت و شاهد چنین مسائلی نبودیم ولی متاسفانه اکنون این تیپ‌ها به موضوعی عادی تبدیل شده است.

روایت استاد از رواج استایل‌های جدید دانشجویی بعد از بازگشایی دانشگاه؛ تیپ برخی دانشجویان در کافه‌های بالاشهر هم دیده نمی‌شود

این جامعه شناس با بیان اینکه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در دو سال اخیر افزایش یافته است، گفت: نظام آموزشی به دلیل مجازی بودن، دانشجویان را به اجبار بیشتر به سمت فضای مجازی سوق داد. همین موضوع باعث شد تا آنها زمان بیشتری را در فضای مجازی بگذروند.

قوانین فرهنگی دانشگاه‌ها به تنهایی جوابگوی مقابله با ناهنجاری و پوشش‌های نامتعارف و هنجار شکنانه دانشجویان نیست.

وی با اشاره به دسترسی آزاد جوانان و دانشجویان به اینترنت عنوان کرد: این موضوع باعث شده تا قبح یکسری مسائل فرهنگی مانند آشنایی و ارتباط با جنس مخالف، عادی سازی در  پوشش خانم‌ها و انتخاب تیپ‌های نامتعارف ریخته شود. 

حوزه فرهنگ فاقد آینده‌پژوهی

موسوی با تاکید بر اینکه  باید معیارهای فرهنگی دانشگاه باز تعریف و مشخص شوند، گفت:  محیط دانشگاه و فضاهای کلاس درس از نظر معیارهای فرهنگی مانند حجاب و عفاف، انتخاب لباس و استایل نمره قابل قبولی ندارد. البته به عقیده بنده نباید به موضوعات ظاهری فرهنگ بها داد و مسئولان باید به مسائل ریشه‌ای تر این حوزه مانند باورهای دینی اهمیت دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به قوانین مربوط به حجاب در دانشگاه‌ها یادآور شد: در چند سال اخیر این قوانین بارها مورد بازنگری قرار گرفته است؛ اما این قوانین دیگر به تنهایی جوابگوی مقابله با ناهنجاری و پوشش‌های نامتعارف و هنجار شکنانه دانشجویان نیست بلکه مسئولان باید در کنار قوانین کارهای فرهنگی انجام دهند، موضوعی که بارها از سوی کارشناسان عنوان شده ؛ اما بدون نتیجه مانده است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: معاونان و مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی در دانشگاه‌ها سال‌ها است که عملکرد مناسبی ندارند چرا که انقدر  به مسائل مرتبط به ظاهر فرهنگ توجه شده که به آینده پژوهی در این حوزه پرداخته نشده است. 

موسوی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که مسئولان سیستم آموزشی را ارتقا ندهند و چاره‌ای برای نیازها و دغدغه‌های دانشجویان پیدا نکنند، نمی‌توانند برای مقابله با پدیده استایل دانشجویی چاره اندیشی مناسبی داشته باشند. همچنین مسئولان دانشگاهی باید توجه داشته باشند که نمی‌توان به دانشجویی که دو سال از محیط دانشگاه به دور بوده است، برخورد سلبی برای حفظ حجاب داشته باشند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1135614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امینی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      1 0
      زمانی که معلمین بخاطربی انضباطی وهرج ومرج دانش اموزی هجمه علیه اش می شود و کار به قوه قضائیه می کشد که چرا معلم ....نتیجه اش در دانشگاه هاسرمی زند بی بند وباری رفتار غیر مؤدبانه وتمسخرآمیز با استاد و....شروع این داستان هست ....