سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کمترین مشارکت چه می‌شود

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که تنها ۶۶ درصد از واجدان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در دور نخست این رقابت حضور خواهند یافت و این امر زنگ هشدار استقبال اندک از انتخابات را به صدا درآورده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در فاصله چند روزه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و در گرماگرم فضای تبلیغاتی حاکم بر این کشور، نظرسنجی ها بیانگر آن است که تنها ۶۶ درصد از مردم فرانسه در مورد حضور در پای صندوق‌های رای مطمئن هستند. اگر این تخمین تا آخرین روز درست از آب دربیاید، دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم با کمترین میزان مشارکت برگزار خواهد شد و رکورد کمترین مشارکت مربوط به سال ۲۰۰۲ را خواهد شکست.

این نظرسنجی را موسسه «اپینیون وی» (OpinionWay-Kéa Partners) به سفارش روزنامه لزاِکو انجام داده است. «برونو ژانبارت» معاون این مرکز نظرسنجی معتقد است: تا اینجا مشارکت اندک است اما احتمال دارد با نزدیک شدن به روز انتخابات این میزان افزایش یابد.

به گفته وی، نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۰۲ میلادی ۷۱.۶ درصد بوده و این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۷۷.۷ درصد رسید.

این روزنامه فرانسوی به این بی میلی نام «خستگی دمکراتیک» می دهد و برخی از «دلایل متعدد» آن را «بحران سلامت و بهداشت» (ناشی از همه‌گیری) و «جنگ اوکراین» برمی شمارد که این روزها فضای رسانه ای فرانسه را در بر گرفته و به این بی میلی منجر شده است.

عامل دیگر، کم تحرکی فعالیت انتخاباتی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی و نامزدی مجدد او در انتخابات است که شور و اشتیاق چندانی را در میان هواداران و به طور کلی فرانسوی ها ایجاد نکرده است.

به گفته ژانبارت، به طور کلی وقتی رئیس جمهوری برای دور دوم نامزد می‌شود، مردم تمایل کمتری به انتخاب و بررسی پیشنهادات نامزدهای مختلف از خود نشان می دهند. در این حالت مردم تنها از خود می پرسند که «آیا پنج سال دیگر هم با همین رئیس جمهوری ادامه خواهیم داد؟». اعلام نامزدی دیرهنگام مکرون در انتخابات هم دلیل دیگری برای بی میلی مردم به انتخابات، مطرح می شود.

مساله قابل توجه دیگر آن که کاهش مشارکت تاثیر یکسانی بر سرنوشت نامزدهای انتخابات نخواهد داشت.

به گفته ژانبارت از مسئولان برگزاری نظرسنجی، افرادی که به «ناتالی پکرس» نامزد جمهوری خواه و «اریک زمور» نامزد راست افراطی رای می دهند غالبا افراد مسن با سابقه فعالیت سیاسی و جمعیت مشخصی هستند که احتمال عدم مشارکت اندکی در مورد آنها مطرح است. در عوض «مارین لو پن» نامزد حزب «مجمع ملی» و «ژان لوک ملانشون» نامزد چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» بیشتر روی مشارکت جوانان حساب کرده اند که وضعیت مشارکت‌ آنها هم چندان روشن نیست.

این دو همچنین در هفته های گذشته بخشی از فعالیت تبلیغاتی خود را به متقاعد کردن مخاطبان برای مشارکت در انتخابات اختصاص داده اند.

در مورد مکرون که تا این لحظه در تمام نظرسنجی ها بالاترین بخت پیروزی در انتخابات را دارد، وضعیت متفاوت است. بیشتر رای دهندگان او را غالبا افراد مسن و مرفه تشکیل می دهند که معمولا کمترین مشارکت را دارند. این در حالی است که مکرون نسبت به سال ۲۰۱۷ نیز چندان در ایجاد شور و هیجان انتخاباتی موفق عمل نکرده است.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) امسال برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند.

منبع: ایرنا  

کد خبر: 1135637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =