کانادا شاخ غول‌های فناوری اطلاعات را می‌شکند

دولت کانادا لایحه‌ای را ارائه کرده است که بر مبنای آن غول‌های فناوری اطلاعات موظف می شوند برای تهیه محتوای خود با رسانه‌ها قرارداد تجاری ببندند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکاانیوز، در حالی که از سال ۲۰۰۸میلادی تاکنون ۴۵۰ رسانه خبری کانادایی بسته شده اند، دولت تصمیم دارد با استفاده از فروش محتوای خبری رسانه‌ها به شرکت‌های بزرگ منافع خبرنگاران را تامین کند.

«پابلو رودریگرز» وزیر میراث کانادا در نشستی خبری با اشاره به لایحه‌ای که غول‌های فناوری اطلاعات همچون گوگل و فیس‌بوک را موظف می کند برای تهیه محتوای خود با رسانه‌ها قرارداد تجاری ببندند، گفت: به لطف این قانون این شرکت‌های بزرگ در مورد محتوای خود پاسخگو خواهند بود و از اکوسیستم خبری قابل اعتماد و حامی استقلال و آزادی رسانه بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی، هدف از این لایحه آن است رسانه‌های خبری و خبرنگاران برای تولید محتوا پاداشی عادلانه دریافت کنند.

رودریگرز افزود: اگر به درآمدهای سال ۲۰۲۰ نگاه کنیم، دو پلتفرم گوگل و فیس‌بوک در بالاترین جایگاه قرار دارند چرا که ۸۰ درصد از درآمدهای آنلاین را که رقم بسیار بزرگ ۱۰ میلیارد دلار است، دریافت می کنند.

به گفته این مسئول کانادایی از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۴۵۰ رسانه در کشورش تعطیل شده اند که ۶۰ مورد این موارد در دو سال اخیر رخ داده است.

این لایحه که «قانون اخبار آن‌لاین» نام دارد از قانون مشابه استرالیا که در سال ۲۰۲۱ مصوب و اجرایی شد، الهام گرفته است. این اولین قانون در جهان برای مقابله با از دست رفتن درآمد تبلیغاتی رسانه ها در نتیجه حضور شرکت های فناوری اطلاعاتی آمریکایی بود.

در ابتدا دو شرکت فیس‌بوک و گوگل با این قانون مخالفت و به توقف فعالیت و ارائه خدمات در این کشور تهدید کردند. اما این قانون راهی بود تا دو بازیگر بزرگ دیجیتال تا ده ها میلیون دلار در معاملات تولید محتوای محلی سرمایه گذاری کنند.

مطبوعات و رسانه‌ها، گروه گوگل و دیگر پلتفرم‌های بزرگ را متهم می‌کنند که از محتوای آنان سود می‌برند بدون اینکه درآمد حاصل را با همین رسانه‌ ها به اشتراک بگذارند. برای حل مساله، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، مساله‌ای با عنوان «حقوق مرتبط» را معرفی کرد که بر مبنای آن پلتفرم های آنلاین باید به مطبوعات در قبال محتوای استفاده شده مبلغی را پرداخت کنند.

گوگل که از ابتدا میلی به این همکاری نداشت، در ماه نوامبر (آبان) برای نخستین بار در جهان با روزنامه‌های فرانسوی برای استفاده از محتوای آنها قرارداد امضا کرد. خبرگزاری فرانسه نیز در اواخر سال گذشته میلادی قرارداد «حقوق مرتبط» را با گوگل امضا کرد که به مدت ۵ سال حق استفاده از محتوای تولید شده این خبرگزاری به شرکت آمریکایی داده شد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1135640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =