حق‌الزحمه یک تا دو میلیون تومانی نمی‌تواند هزینه‌های زندگی دانشجویان همکار در تحقیقات را تامین کند

دانشمند برتر وزارت علوم معتقد است حق‌الزحمه یک تا دو میلیون تومانی برای دانشجویان دکتری و پسادکتری همکار در طرح‌های تحقیقاتی نمی‌تواند هزینه‌های زندگی آن‌ها را تامین کند.

سید علیرضا طباطبائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که همکاری من با صنعت نفت از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و در آن زمان بزرگترین چالش ما این بود که کمتر کسی در صنعت باور داشت که دانشگاه می‌تواند کار تحقیقاتی موثر در راستای صنعت انجام دهد، اظهار کرد: ۲۰ سال پیش، صنایع نیازی به طرح‌های تحقیقاتی احساس نمی‌کردند و معتقد بودند خودشان می‌توانند از عهده کارها برآیند. به تدریج با فعالیت‌های مستمری که انجام دادیم، توانستیم توانایی دانشگاه را اثبات کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی و پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به این که یکی دیگر از چالش‌ها این است که تغییرات در سیستم و کارشناسی غالبا باعث تاخیر در انجام و روند پروژه های تعریف شده می گردد.لذا جهت تسریع در امر پژوهش تعریف شده باید تمهیداتی انجام پذیرد که در طی مسیر  با حداقل تغییرات مواجه شویم تا پروژه های در دست اقدام به موقع به سرانجام برسد و کاربردی شود.

طباطبائی‌نژاد با تصریح بر این که توجه به فناورمحور بودن یکی از شروط برقراری ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت است، گفت: ما سعی می‌کنیم که با استفاده از فناوری های روز، بهترین روش ممکن را در میدان اجرا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند با تاکید بر این که معمولا پرداخت‌های مالی قراردادهای صنعتی با تاخیر مواجه است، یادآور شد: یکی از دلایل تاخیر در پرداخت‌ها می‌تواند سیکل پرداخت در سیستم‌های دولتی باشد، اعم از دانشگاه‌ها و یا شرکت‌ها.

وی افزود: متاسفانه این تاخیر در همه بخش‌های کشور وجود دارد، و این در حالی است که وقتی با شرکتی خارجی قراردادی بسته میشود، اصرار آنها بر پایبندی به زمانبندی اعلام شده است. البته باید اذعان کنیم که در زمینه تحقیقات و مسائل مربوط به آن در کشور رشد بسیار زیادی داشته‌ایم و خیلی از موانع تا حدود قابل توجهی رفع شده است. در صنعت نفت در حال حاضر بحث تحقیقات یکی از ارکان اساسی محسوب شده و تحقیقات بنیادی و کاربردی (خرد و کلان) باارزشی در حال انجام است.نمونه بارز آن طرح های تحقیقاتی میدان محور است.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که کار دانشگاه تحقیقات است و قرار نیست دانشگاه کارها را به صورت عملیاتی پیش ببرد، تاکید کرد: وظیفه دانشگاه،انجام مطالعات و ارائه نقشه راه  است. معمولا در جهان دانشگاه‌ها مجری نیستند و اجرا بر عهده شرکت‌هایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان یا فناورمحور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به این که هنوز هم افرادی معتقدند که همه چیز باید از خارج به کشور بیاید، افزود: این تفکر درستی نیست؛ اما چون زمان زیادی از شروع تولیدات داخلی در ارتباط با فناوری نفت و گاز بخصوص صنایع بالادستی نفت نمی‌گذرد، طبیعی است که هنوز اعتماد چندانی به آنها وجود نداشته باشد در حالیکه محصولات خارجی هر روز در حال ارتقا هستند و هرگز تحقیقات را متوقف نمی‌کنند.

وی در پایان با تصریح بر این که برخی تصور می‌کنند وقتی کاری را به دانشگاه واگذار می‌شود باید با حداقل مبلغ انجام شود، اظهار کرد: در حالیکه من به عنوان عضو هیئت علمی (مجری طرح) باید به دانشجویان دکتری و پسادکتری همکار در طرح، حق الزحمه مشخصی پرداخت کنم و بدیهی است که  مبلغ پرداختی یک تا دو میلیون در ماه نمی‌تواند هزینه‌های زندگی دانشجو را تامین کند، لذا توصیه می گردد همانند دانشگاههای کشورهای خارجی که اینترنشیپ کامل پرداخت می‌شود. در دانشگاههای داخل هم به این موضوع توجه شود.

گفتنی است؛ سیدعلیرضا طباطبایی نژاد رئیس دانشکده مهندسی و پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند و مجری طرح توسعه میدان سروش و طرح مطالعات ازدیاد برداشت از میدان نفتی مسجد سلیمان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =