دخالت ترکیه و امارات عامل تشدید بحران سیاسی عراق / احتمال هرج و مرج بیشتر در 35 روز آینده

سعد المطلبی معتقد است: دخالت ترکیه و امارات از طریق احزاب سنی و کردی که با جریان صدر هم پیمان هستند، بحران سیاسی در عراق را تشدید کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اختلافات جدی در بین جریانات سیاسی عراقی چشم‌انداز تشکیل دولت جدید در این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. بسیاری از تحلیلگران حوزه عراق معتقدند تنها راه پایان دادن به بحران سیاسی اخیر در این کشور مذاکره و تلاش برای دستیابی به تفاهم است. در حال حاضر، چارچوب هماهنگی شیعی تلاش می‌کند در روزهای آینده ضمن تفاهم با سایر جریانات سیاسی، دولت اکثریت را تشکیل دهد. هر چند که بر اساس اخبار جدید، رهبر جریان صدر عراق درخواست نمایندگان گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیی به منظور یافتن راهی برای برون رفت از وضعیت کنونی را رد کرده است و همین امر می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور شود. این در حالی است که چند روز پیش مقتدی صدر یک مهلت 40 روزه برای چارچوب هماهنگی تعیین و از آنها خواسته بود تا در مدت مذکور دولت اکثریت را تشکیل دهند.

در همین راستا مصاحبه‌ای با آقای «سعد المطلبی» -از اعضای سابق شورای استانی بغداد و ائتلاف دولت قانون- انجام شد. این سیاستمدار عراقی احتمال انحلال مجلس را در مقطع کنونی دور از ذهن می‌داند. اما معتقد است: بحران سیاسی عراق با دخالت ترکیه و امارات و از طریق احزاب سنی و کردی که با جریان صدر هم پیمان هستند، در حال تشدید شدن است. وی در خصوص راه برون رفت از بحران سیاسی در عراق اظهار کرد: مذاکرات بیشتری بین چارچوب هماهنگی شیعی و سایر گروه‌ها در حال انجام است تا بر تشکیل یک دولت فراگیر نظارت کنند و مطمئن شود همه ملاحظات مهم در نظر گرفته شده است.

هر چند که این سیاستمدار عراقی با اشاره به پافشاری صدر بر مواضع خود گفت: چشم‌انداز روشنی برای حل اختلافات متصور نیست. وی در انتها افزود: در 35 روز آینده احتمال بروز هرج و مرج بیشتر، سقوط دولت و بروز وضعیت اضطراری وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =