قیمت گوشت ارزان می‌شود؟/ تصمیم تازه ستاد تنظیم بازار

از هفته‌های گذشته ماجرای گرانی یکباره و غیرمنطقی قیمت گوشت باعث شد تا این بازار قدری راکد شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مردم وقتی با قیمت‌های ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت مواجه می‌شدند به مرور از خرید آن صرف‌نظر می‌کردند. به طوری که بعد از دو هفته و طبق گفته مسئولان مربوطه، تقاضا برای گوشت کاهش یافت.

بیشتر بخوانید

آغاز عرضه گوشت دولتی منجمد با قیمت جدید

ماجرای تعلل در واردات چه بود؟

برخی در این میان معتقدند که تعلل در واردات گوشت عامل اصلی گرانی بوده است. اما ماجرا چه بود؟ آنطور که گفته می‌شود، در آبان سال گذشته دولت مصوبه صادرات ۳۰۰هزار راس دام سبک و ۵۰هزار راس دام سنگین را صادر کرد اما ۴ماه پس از آن یعنی نیمه‌های اسفندماه به‌دنبال تداوم گرانی در بازار، مجوز صادرات دام لغو و مجوز واردات گوشت گرم صادر شد.

اما واردات گوشت منجمد از مدت‌ها قبل انجام و این نوع گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شد. این اقدام با انتقاد تولیدکنندگان مواجه شد. آنها معتقد بودند که دست‌هایی پنهانی باعث شده‌اند که گوشت گران شود تا مجوز واردات را برای خود بگیرند. هرچند که گویا واردات هم نتوانست دردی از قیمت دوا کند و قیمت به همان روال باقی ماند.

وضعیت فعلی بازار گوشت

اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص وضعیت فعلی بازار به ایسکانیوز می‌گوید: تقاضا در وضعیت فعلی کم و بازار راکد است. قیمت گوشت حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان نسبت به قبل از عید کم شده است. مردم بعد از تعطیلات عید هرچه داشته‌اند را خرج کرده و بودجه زیادی ندارند. به همین خاطر بازار گوشت کم‌رونق است.

وی در خصوص احتمال تاثیرگذاری افزایش کرایه‌های حمل ونقل بر قیمت گوشت، گفت: کرایه به گوشت ارتباطی ندارد. گوشت تنها به عرضه  و تقاضا بستگی دارد. الان در فصل آن هستیم و باید با شرایط پیش رویمان، اوضاع بهتری داشته باشیم. معمولا در برج ۲ و ۳ بازار قدری اشباع‌تر است. ستاد تنظیم بازار هم تصمیم گرفته گوشت وارداتی را هم به بازار تزریق کند. همین مساله می‌تواند بازار را کنترل کند.

چرا قیمت مشخص نمی شود

اما برخی معتقدند که مشخص شدن قیمت نیاز به یک ساز و کار دقیق دارد تا به این شکل از آن سوءاستفاده نشود. اما چرا این روال مشخص در بازار گوشت وجود ندارد. ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در این رابطه گفته است: گوسفند زنده‌ای که خریداری می‌شود در همان لحظه سر بریدن حداقل ۳کیلو از وزن آن کم می‌شود چون امعاء و احشای داخلی آن خارج می‌شود، کنسرو نیست که از جایی بخرند و در جای دیگر با همان وزن بفروشند و بگویند این قیمت خرید و این قیمت فروش است. وقتی قصاب گوشت را از کشتارگاه می‌خرد قیمت اولیه‌ای دارد، قصاب بعد از فروختن پوست، کله، سیرابی و جگر به‌طور مثال می‌بیند که دنبه خریدار ندارد و در حالی که برای هرکیلو از آن ۷۵هزار تومان پرداخت کرده حالا باید آن را ۴۰هزار تومان بفروشد، این برای او ضرر است و این ضرر را به ناچار با کشیدن روی قیمت گوشت جبران می‌کند.

احتمال افزایش کرایه‌ها

اما یک نکته مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد و احتمال گرانی دوباره گوشت را تقویت می‌کند، مساله افزایش کرایه حمل و نقل است که می‌تواند شوک تازه‌ای به بازار گوشت وارد کند. هرچند که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است این افزایش کرایه تاثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت و باید دید تصمیمات ستاد تنظیم بازار چه آینده‌ای را برای بازار گوشت رقم خواهد زد.

کد خبر: 1135901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =