شاخص بورس باز هم رشد می‌کند/ سود غیرعملیاتی خودروسازان با وجود پابرجا بودن رانت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بازار دور از انتظار نبوده و همچنان انتظار داریم این رشد ادامه یابد. احتمال دارد شاخص کل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم برسد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص ارزیابی رشد اخیر بورس و ریزش آن در روز شنبه گفت: اگر مدت زمان مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را کنار بگذاریم تقریبا ۱۸ ماه دوره اصلاح بازار بورس را شاهد بودیم. از نظر زمانی طولانی بوده و شاخص تقریبا نصف شده بود و ارزش سهام نصف یا کمتر شد.

بیشتر بخوانید

بورس هفته را قرمز آغاز کرد / ریزش ۵ هزار واحدی شاخص کل

وی عنوان کرد: در همین حال شاهد افزایش تورم و قیمت‌های جهانی بودیم. همه این‌ها باعث شد ارزندگی سهام کم شود و میزان فروش شرکت‌ها به واسطه رشد جهانی بالا رود. نباید فراموش کرد که ۶۰ درصد بازار بورس ما را شرکت‌های مواد خام صادرات محور تشکیل می‌دهند که تحت تاثیر افزایش قیمت نفت، بحران روسیه و موارد دیگر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشتند و سود بالاتری پیدا کردند.

دارابی گفت: به نظرم دیر یا زود قیمت سهام بالا می‌رود و باید در نظر داشت که اکثر شرکت‌های بورسی مجامع‌شان تا تیر ماه برگزار می‌شود و سود نقدی میان سهامداران توزیع می‌کنند که نسبت به سال‌های قبل جهش بالایی دارد. به نظرم رشد بازار دور از انتظار نبوده و همچنان انتظار داریم این رشد ادامه یابد. احتمال دارد شاخص کل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم برسد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر توجه بازار به گروه‌های خودرویی است. چون صحبت‌هایی درباره واگذاری سهام خودروسازان و فروش سهام رسوب کرده در خود شرکت‌های خودروساز مطرح است. این مساله باعث می‌شود که قدری سود غیرعملیاتی در خودروسازان شناسایی شود.

وی تاکید کرد: به همین خاطر با وجود اینکه معضل قیمت‌گذاری دستوری و رانت این صنعت پابرجاست، شاهد هستیم که نظر بازار به سمت گروه خودروسازی است. باید دید تصمیم دولت در مورد واگذاری سهام خودروسازان به چه سمت می رود. البته بقیه گروه‌ها فرصت رشد دارند به خصوص در گروه معدنی، فلزی، پالایشگاهی و بانک‌ها که شرایط بهتری دارند.

کد خبر: 1135955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =