اخذ هزینه واحد عملی و ارائه آن به شکل تئوری در برخی واحدهای دانشگاهی/ ۲۰ درصد واحدهای درسی، عملی هستند

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با بیان اینکه بسیاری از واحدهای دانشگاهی هزینه واحدهای عملی را از دانشجو اخذ می‌کنند، اما درس به شکل تئوری تدریس می‌شود، گفت: هر واحد درسی باید به شکل مشخص تدریس شود. برای مثال ۸۰ درصد واحدهای دروس دانشگاهی به شکل تئوری و حدود ۲۰ درصد عملی هستند باید برای واحدهای عملی بیش از پیش تجهیزات و امکانات ارائه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شعار امسال با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» انتخاب هوشمندانه‌ای است و در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در شعارهای سال مبتنی‌ بر تولید را انتخاب کردند و این امر نشان می‌دهد که کدامیک از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌تواند ما را متکی بر خود پرورش داده و با اعمال نفوذ بیگانه به کشور جلوگیری کند. ایجاد کسب و کارهای مبتنی‌بر علم و دانش می‌تواند در ایجاد و توسعه کارآفرینی موثر و پایدار باشد و کارهای کاذب مبتنی‌بر شرکت‌ها و خدمات موقتی را فایق آمده و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید مجرب بر چالش‌های موجود غلبه کند.

صادق سلمان پور، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات برای رویداد گام دوم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایده‌های رویداد گام دوم  ایجاد شده و در سامانه ۱۵۲ برنامه ازدانشگاه آزاد اسلامی واحد مازندران تکثیر شده است. البته تاکنون در مقوله کارآفرینی و اشتغالزایی نشست‌های فراوان برگزاری شده است. برای مثال برای توسعه کارآفرینی جلسات متعدد در زمینه ارائه مکانی برای مهارت آموزی و محلی برای چگونگی ورود دانشجو بعد از اشتغال به تحصیل ایجاد شده تا مشکلی برای فعالیت نداشته باشند و در قالب کارآموزی در تعاونی شهری و روستایی استان مازندران قرار می‌گیرد. دانشجویان بعد و قبل از تحصیل برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با بیان اینکه فرصت‌ها فراهم شده تا افراد بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند، تاکید کرد: استارتاپ‌های کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی برگزار و ۹۵ ایده مطرح برای داوری به ستاد مرکزی رویداد ملی معرفی شد و هدف دانشگاه اشتغال و کارآفرینی است تا بتوان به اولین دانشگاه کارآفرین کشور تبدیل شد.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در مهر سال‌جاری

سلمان‌پور ادامه داد: برای مهر سالجاری جذب دانشجو افزایش یافته و بر اساس برگزاری استارتاپ‌های مجازی و بازدیدهای حضوری فضای مناسبی ایجاد شده است. رویداد بزرگ گام دوم انقلاب پاسخ سوالات فراوان را به دنبال دارد و دانشگاه آزاد اسلامی در فناوری و رشد زیرساخت‌ها فعالیت‌های فراوان داشته و این مقوله نشان دهنده فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کارآفرین است.

آموزش تئوری محور دانشجویان چالش است

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری  ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش تربیت تئوری محور دانشجویان است، افزود: در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه  آزاد اسلامی به شکل موازی رشد دانشگاه را داشتیم. هر واحد دانشگاهی تجهیزات کامل آزمایشگاه در زمینه‌های مختلف برق، شیمی، فناوری و ... را داشته باشد. به عبارت دیگر نباید در زمینه کارآفرینی به شکل کارآفرینی اقدام کرد، بلکه تمامی دانشگاه‌ها در قالب یک اقدام اسامی در این زمینه بیش از پیش به فعالیت بپردازند. البته اقدامات مناسب در واحدهای دانشگاهی انجام شده است.

وی افزود: بسیاری از واحدهای دانشگاهی هزینه واحدهای عملی را از دانشجو اخذ می‌کنند، اما درس را به شکل تئوری تدریس می‌کنند. این در حالی است که هر واحد درسی باید به شکل مشخص تدریس شود. برای مثال در کشورهای خارجی به دانش آموزان به شکل عملی آموزش داده می‌شود. این در حالی است که در کشور ما در  دو- سه سال اخیر به دلیل شیوع پاندمی کرونا آزمایشگاه و کارگاه‌ها بدون استفاده مانده است. هرچند برای تجهیز کارگاه‌های آزمایشگاهی هزینه شده است.

به گفته وی ثبت نام برای انتخاب واحد علمی دانشجو به شکل مناسب برگزار کرد. برای مثال در هنرستان‌های فنی کارگاه‌ها را در اختیار دانشجو قرار می‌دهیم. ۸۰ درصد رشته‌های دانشگاهی به شکل تئوری و حدود ۲۰ درصد رشته‌ها عملی هستند. در تلاش هستیم تا برای  واحدهای علمی بیش از پیش تجهیزات و امکانات ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135959

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =