داشتن مدرک دانشگاهی از دانشجو روانشناس نمی‌سازد/ فقدان کارورزی‌های عملی در روانشناسی و علوم تربیتی

استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جای خالی کارورزی‌های عملی در بین دروس رشته‌هایی مثل روانشناسی و علوم تربیتی گفت: یکی از نیازهای اساسی در این حوزه کسب مهارت‌های عملی در زمینه‌هایی چون اصول و فنون مشاوره، حل مسئله، کنترل هیجان، خشم، مدیریت و ... است.

بی‌بی سارا جرجانی، استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با دغدغه‌های دانشجویان رشته‌های روانشناسی گفت: مشکلات موجود در زمینه آینده شغلی رشته‌هایی مثل روانشناسی و علوم تربیتی به عدم آگاهی کافی دانشجویان و داوطلبین این رشته‌ها باز می‌گردد. البته این به معنای تقصیر ‌آن‌ها نیست؛ بلکه شناخت لازم را از آن‌چه که می خواهند تحصیل کنند ندارند.

وی افزود: علم روانشناسی هنوز نتوانسته در جامعه ما جایگاه حقیقی خود را بیابد و افرادی که دچار اختلالات روانی اند به‌ندرت و صرفا زمانی که به مرحله شدیدی از بیماری برسند به روانشناس مراجعه می‌کنند. پذیرشِ گرفتن مشاوره و کمک از یک روانشناس برای ما راحت نیست. یکی از عللی که افراد به روانشناس مراجعه نمی‌کنند این است که نمی‌خواهند برچسب بخورند و از آن پس به عنوان یک روانی شناخته شوند. متاسفانه حتی گاهی واژه روانی به عنوان دشنام استفاده می‌شود.

به گفته جرجانی، آموزش‌های همگانی در زمینه‌هایی مانند تحصیل، اشتغال و مهارت‌های زندگی می‌تواند به بهبود سطح شناخت جامعه از علوم روانشناسی و مشاوره و آگاهی عمومی کمک کند.

این استاد روانشناسی تربیتی اظهار کرد: تمرکز آموزش در ‌رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی به‌ویژه در مقطع کارشناسی برروی تئوری است و دانشجویان در لیست دروس خود هیچ نوع کاورزی عملی ندارند. درصورتی که یکی از نیازهای اساسی در این حوزه کسب مهارت‌های عملی در زمینه‌هایی چون اصول و فنون مشاوره، حل مسئله، کنترل هیجان، خشم، مدیریت و ... است. به همین خاطر اغلب دانشجویان ما مجبورند با پرداخت هزینه زیاد به مراکز آموزشی خصوصی، دوره‌های مختلف کارورزی را بگذرانند.

وی ادامه داد: امروز اغلب دانشجویان ما تمایل به تحصیل در رشته آموزش ابتدایی دارند؛ زیرا تصور می کنند مسئله استخدام و اشتغال آن ها صرفا از این طریق تامین می‌شود. در صورتی که فارغ التحصیلان روانشناسی و علوم تربیتی، ‌گزینه‌های بیشتری برای کار دارند و این هم ناشی از همان ناآگاهی است. البته صرفا داشتن مدرک دانشگاهی از ما یک روانشناس نمی‌سازد، بلکه ما باید از مهارت‌های عملی لازم برخوردار باشیم. مشاور باید صاحب تخصص و تجربه کافی را در برای مواجه با مراجعه‌کننده باشد و قرار نیست به او پند و اندرز دهد.

جرجانی در پایان تاکید کرد: یک دانشجو باید علاقه‌مند حقیقی به حوزه تحصیلی خود باشد زیرا گاهی ما مشاهده می‌کنیم بعضی ادعای علاقه دارند ولی در وقت عمل، پا پس می‌کشند. شناخت کافی خود و مسئولیت‌پذیری از دیگر ویژگی‌های لازم برای ایشان است.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1136047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =