تنها ۲ درصد جوانان برای فرار از تنهایی ازدواج می‌کنند/ سطح بالای تعارض و طلاق در ازدواج‌های عاشقانه

یک استاد دانشگاه معتقد است که تنها ۲ درصد جوانان به دلیل فرار از تنهایی ازدواج می‌کنند، در حالی که ارضای میل جنسی و رسیدن به آرامش روانی از اصلی‌ترین انگیزه‌های ازدواج هستند.

سعید رومانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که افزایش سن ازدواج یکی از چالش‌های امروز جامعه ایران است، اظهار کرد: ترس از مسئولیت‌های ازدواج، فشارهای اقتصادی، سبک زندگی فردگرایانه و لذت‌طلبانه و همچنین افزایش سطح توقع پسران و دختران از داشتن روابط عاطفی و عشق‌محورانه به جای روابط سنتی و عقلانی در ازدواج، از جمله دلایل افزایش سن ازدواج هستند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که با توجه به تحولاتی که در گرایش و تمایل به ازدواج به وجود آمده و روند رو به رشد جوانانی که ازدواج‌شان با تاخیر انجام می‌شود، این موضوع به معضل تبدیل شده است، افزود: پژوهشی نشان می‌دهد که مهم‌ترین اهداف ازدواج از دیدگاه افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله به ترتیب شامل ۳۰ درصد ارضای میل جنسی، ۲۹ درصد رسیدن به آرامش روحی، ۱۱ درصد حفظ دین و سنت، ۵ درصد بقیای نسل، ۲ درصد فرار از تنهایی و یک درصد برای تکمیل وجود انسان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در تحقیقی که سال ۱۹۸۶ از سوی سیمپسون انجام شد، از جوانان پرسیدند؛ اگر چنانچه طرف مقابل شما تمام ویژگی های مطلوب مورد نظر شما را داشته باشد؛ اما عاشق او نباشید، آیا با وی ازدواج خواهید کرد؟ حداقل۸۰ درصد افراد به آن پاسخ منفی دادند.

سطح بالای تعارض و طلاق در ازدواج‌های عاشقانه

رومانی با تصریح بر این که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ازدواج در قرن اخیر از نهادی سنتی به ازدواج دوستانه تغییر کرده است که در آن تاکید بر انتخاب فردی و رشد شخصی بوده و دو طرف همدیگر را به مثابه دوست یا شریک با اهدافی مشترک می‌بینند که عشق و رضایت هیجانی معیار اصلی آن است، گفت: در حالی که برخی روانشناسان معتقدند عشق پیشگوی خوبی برای یک ازدواج موفق نخواهد بود، چرا که ازدواج‌هایی که براساس عشق صورت می‌گیرند، علی رقم رضایت خاطربالا، سطوح بالایی از تعارض و طلاق را دارند.

این مدرس دانشگاه در پایان با تاکید بر این که برای داشتن یک ازدواج موفق بیش از آن‌که عشق پررنگ باشد، امنیت و آرامش اهمیت دارد، اظهار کرد: اگر انسان در انتخاب همسر معیار و ملاک صحیح داشته باشد، هیچ وقت دچار سرگردانی و اشتباه نمی‌شود. جوانان باید بدانند که دقتی که در مورد انتخاب همسر مطرح می‌شود، غیر از سخت‌گیری‌های بی‌مورد و افراطی است چرا که هرگز همسر کامل و بدون هیچ عیب و نقص و از هر جهت مطابق با میل انسان، یافت نشده و نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =