تلویزیون در انحصار بازیگران تکراری / باندبازی در صدا و سیما عامل خانه‌نشینی هنرمندان

فعالیت بازیگران تکراری و عوامل تولید که سریال‌سازی در تلویزیون را به انحصار خود درآورده‌اند، باعث شده تا مخاطب از سریال‌ها زده شده و توجه کمتری به آن نشان دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، این روزها وقتی پای تلویزیون می‌نشینیم مشاهده می‌کنیم که سریال‌های تلویزیونی میان چند بازیگر ثابت می‌چرخد. فعالیت بازیگران تکراری و عوامل تولید که سریال‌سازی در نمایش خانگی و تلویزیون را به انحصار خود درآورده‌اند، باعث شده تا مخاطب از سریال‌ها زده شده و توجه کمتری به آن نشان دهد.

همزمانی نقش‌آفرینی برخی از این‌ بازیگران در سریال‌های شبانه به‌زعم مخاطبان جلوه خوشایندی ندارد به‌طوری که انگار قرار نیست بازیگر جدیدی معرفی شود و یا حتی از بازیگرانی که سال‌هاست فعالیت نداشته‎‌اند، استفاده شود. تجربه همکاری کارگردانان با جمع خاصی از بازیگران نیز به این یکنواختی بیشتر دامن زده است به‌نحوی که انگار این دسته از سریال‌سازان ترجیح می‌دهند صرفاً با بازیگران خاص خود کار کنند مگر اینکه شرایط به گونه‌ای دیگر رقم بخورد!

بیشتر بخوانید:

مسئولان صدا و سیما نسبت به هنر آگاهی کافی ندارند / لزوم استفاده از تجارب پیشکسوتان

البته باید عنوان کرد که چنین رویه‌ای در سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم نیز رایج است؛ با این تفاوت که شبکه نمایش خانگی به‌اجبار دست روی بازیگران اسم و رسم‌داری می‌گذارد تا به‌هرشکل ممکن ولو با قصه و فیلمنامه ضعیف، سود خود را به جیب بزند، همچنان که در بسیاری موارد ضعف قصه‌ها و کارگردانی بی‌کیفیت صدای مخاطبان این بخش را درآورده است.

اما اینکه تلویزیون با وجود مواجهه با مخاطبان گسترده، در زمان حاضر به دام این یکنواختی افتاده، جای سوال دارد. در روزهایی که مجموعه‌های نمایشی متنوعی در سیما در حال ساخت و پخش است، دست گذاشتن روی طیف اندکی از بازیگران، جای بس تعجب دارد، چرا که این اتفاق در حالتی رخ می‌دهد که بسیاری از هنرمندان ما که هم کیفیت کاری بالایی دارند و هم کمتر شاهد حضور آنان جلوی دوربین بوده‌ایم، خانه‌نشین شده‌اند و این همان مسئله‌‎ای که صدای بازیگران را در آورده است.

باندبازی در تلویزیون

تا جایی که شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کم کاری این روزهای خود عنوان می‌کند: بهتر است جواب این سوال را از مسئولین صدا و سیما بپرسید.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد هستیم که تلویزیون تنها با ۴ کارگردان، ۴ تهیه کننده و ۱۶ بازیگر کلیه سریال‌های خود را می‌سازد و اگر نگاهی به کلیه سریال‌های تلویزیون بیندازید مشاهده می‌کنید که کارگردان‌ها از قبل مشخص هستند و تنها یک عده خاصی مشغول به فعالیتند و حتی همه اسم‌ها از پیش تعیین شده‌اند و تنها ۴ تهیه‌کننده فیلمسازی در تلویزیون را در اختیار گرفته‌اند.

بازیگر سریال خط قرمز درباره اینکه آیا شما هم به باندبازی و نقش فروشی در فیلم‌ها معتقد هستید می‌گوید: من ترجیح می‌دهم از این کلمات استفاده نکنم، اما همین مسئله در کلام من کاملا هویداست وقتی شما تنها نام ۴ نفر را در تلویزیون می‌بینید این معنی‌اش همان باندبازی است و مشخص است که سایرین یا اجازه کار ندارند و یا اینکه وارد بازی نشده‌اند.

عملکرد بدِ مسئولان درخصوص هنرمندان پیشکسوت

منوچهر آذری بازیگر قدیمی و پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت کم‌کاری خود در تلویزیون می‌گوید: این روزها بیشتر مشغول فعالیت در رادیو هستم اما بسیار دلم می خواهد که در تلویزیون نیز حضور داشته باشم. من حدود ۵۳ سال یا به عبارتی نیم قرن سابقه در این عرصه دارم و خواسته‌ام حضور موثر در سینما و تلویزیون است.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه عملکرد مسئولان در دوره‌های گذشته در خصوص هنرمندان پیشکسوت بسیار بد بوده است.

آذری در ادامه با انتقاد از رویه بی‌توجهی به پیشکسوتان و کنار گذاشتن آن‌ها از سینما و تلویزیون،‌ می‌گوید: معتقدم باید از وجود پیشکسوتان در کارها و برنامه ها بهره برد، برای یک هنرمند پیشکسوت در درجه اول کار اهمیت دارد چرا که باعث می شود هنرمندان قدیمی در خانه دچار افسردگی نشوند.

هنرمندان امنیت شغلی ندارند

محمد شیری، دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به اینکه دیگر مانند قدیم که پُر کار بودم و سر کارهای ۹۰ شبی حضور می‌یافتم در تلویزیون حضور ندارم، می‌گوید: متاسفانه علت چنین مسئله‌ای باند بازی است که ما در جامعه در تمام صنوف و نه فقط در صنف خودمان شاهدش هستیم.

شیری ادامه داد: برخی از همکاران ما سن و سالی بالایی دارند و حتی نقش نیز برای آنها وجود دارد اما در کنج خانه نشسته‌اند و کسی به دادشان نمی‌رسد.

بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر اظهار کرد: من عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران سینما و تلویزیون هستم اما هیچ انجمنی نتوانسته امنیت شغلی برای هنرمندان ایجاد کند چرا که ما هیچ قدرت اجرایی نداریم و کارگردانان از هر فردی که دلشان می‌خواهد می توانند در کارها استفاده کنند و بدتر از این من خبرهایی شنیده‌ام مبنی بر اینکه نقش‌ها در سینما و تلویزیون خرید و فروش می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود امنیت شغلی ما از میان برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =