گلایه معلمان از شفاف نبودن صندوق ذخیره فرهنگیان / وزیر آموزش و پرورش باید پیگیر پرداختی‌های باشد

قرار بود صندوق ذخیره فرهنگیان پشتوانه معتبری برای دوران بازنشستگی فرهنگیان باشد اما بزرگترین اختلاس در این صندوق در سال ۹۵ رخ داد و ماهیت صندوق را زیر سوال برد.

به گزارش گروه خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۷۴ و مطابق مصوبه هیات وزیران دولت سازندگی تأسیس شد وقتی اساس‌نامه صندوق در سال ۱۳۷۴ تدوین می‌شد، قرار بود پشتوانه معتبری برای دوران بازنشستگی فرهنگیان باشد اما بزرگترین اختلاس در این صندوق در سال ۹۵ رخ داد و ماهیت صندوق را زیر سوال برد. مهر ۹۵ درنهایت فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش استعفا داد. وزیری که تاراج هزاران میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان بیخ گوشش اتفاق افتاد.

در زمان مدیریت فانی بر آموزش و پرورش بالغ بر هشت هزار تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بخشی از دارایی‌های صندوق در بانک سرمایه و دیگر بخش‌ها در قالب تسهیلات به دیگران واگذار شد و به موقع به صندوق باز نگشت و از این به عنوان اختلاسی بزرگ نام برده شد در این گزارش نگاهی داریم به وضعیت فعلی صندوق و دلایل نارضایتی معلمان که در ادامه می‌خوانید.

مجلس در تلاش برای مکلف کردن دولت به پرداخت بدهی

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: در دولت سابق ۱۶ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر باد رفت ولی بعدها دولت وقت اعلام کرد که این رقم را وام پرداخت کرده‌اند با این حال آن دولت حتی سهم خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت نکرده است.

او افزود: سهم و بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان  هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان است که این در حالی است که مجلس بارها خواستار اصلاح اساسنامه این صندوق شده است؛ بنا داریم که خدمات این صندوق شامل حال فرهنگیان در حال اشتغال هم باشد این در حالی است که در شرایط فعلی فقط به فرهنگیان بازنشسته این خدمات را می‌دهد ضمن اینکه تلاش داریم تا دولت را مکلف به پرداخت بدهی‌اش به این صندوق کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ۱۶۴۵ میلیارد تومان در شرایط اقتصادی فعلی برای دولت پول کمی نیست و می‌دانیم که پرداخت آن بسیار سخت است. به دولت پیشنهاد دادیم که با توجه به اینکه برخی پتروشیمی‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان به خوراک گاز نیاز دارند دولت از ظرفیت تهاتر استفاده کند و ظرف چند سال به جای پرداخت بدهی‌اش به این صندوق خوراک گاز رایگان به پتروشیمی‌ها بدهد تا این بدهی به مرور زمان تسویه شود.

فرهنگیان برای مدیریت اموال خود اولی هستند

زمزمه‌هایی هم از احتمال دولتی شدن صندوق مطرح شد که بهادری جهرمی در واکنش به این اظهارنظرها، گفت : دولت این اقدام را مطابق قانون نمی‌داند. اموال صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به خود فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان اداره شود و فرهنگیان برای مدیریت اموال خود اولی هستند. در جلسات کمیسیون اجتماعی دولت مطالب مختلفی برای انتخاب شیوه مناسب کنترل اموال فرهنگیان مطرح می‌شود.

او درخصوص تغییرات انجام شده در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان، افزود: در تلاش هستیم با مدیریت صحیح و انجام فعالیت‌های اقتصادی مؤثر، صندوق ذخیره فرهنگیان را به سوددهی مناسب برسانیم.

شفاف نبودن عملکرد دلیل نارضایتی معلمان

اما  عمده دلیل نارضایتی معلمان از عملکرد صندوق چیست؟ ابراهیم سحرخیز؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: عمده‌ترین دلیل نارضایتی معلمان از صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف نبودن عملکرد صندوق است. همچنان که در اساسنامه اولیه و چرایی تاسیس صندوق عنوان شده، و هم در ادعاهایی که بعدا مدیران عامل وقت صندوق داشتند قرار بود که صندوق هم در طول اشتغال و هم در بازنشستگی، معلمان و سهام‌داران بتوانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند. خدمات شامل دریافت وام‌های کم بهره، خدمات رفاهی مانند خرید خودرو، کمک به ساخت مسکن و درمان و مواردی که فرهنگیان متوقع هستند، می‌شد که محقق نشد. اوایل در قالب لیزینگ و سایر تسهیلات خدماتی به اعضا داده می‌شد اما قابل توجه نبودند و نرخ سود بانکی بالایی داشتند. به همین خاطر فقط به این بسنده شد که در زمان بازنشستگی با فرهنگیان تسویه حساب می‌شد و افزون بر مبلغی که به عنوان سپرده گذاشته بودند مبلغی به عنوان سود دریافت می‌کردند.

صندوق ذخیره فرهنگیان بزرگ‌ترین هلدینگ‌ اقتصادی ‌کشور

معاون اسبق آموزش متوسطه عنوان کرد: اتفاقاتی که اخیرا افتاده، وعده‌های داده شده و عمل نشده باعث شد تا فرهنگیان مضطرب و نگران شوند و اعتراضات به حدی رسیده بود که دارایی‌هایشان در صندوق را مطالبه کنند که فعلا این موج فروکش کرده است. چیزی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر سهام‌دار در صندوق مشارکت دارند و این صندوق علاوه بر شرکت‌های اقماری چهار هلدینگ بزرگ اقتصادی دارد و یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و ماهیانه سه تا پنج درصد از حقوق معلمانی که عضو صندوق هستند به حساب صندوق واریز می‌شود. ما قریب به یک میلیون معلم داریم و این رقم بسیار زیادی است.

او اضافه کرد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در این شرایط سود بدی نداشتند، و به نظر می‌رسد به علی رغم افزایش ظاهری، مبلغ سود صندوق مطلوب نیست و با این نرخ تورم و افزایش‌هایی که در چند سال اخیر شاهد بودیم، به نظر می‌رسد که صندوق نتوانسته عملکرد مطلوبی را در حوزه اقتصاد داشته باشد.

سحرخیز توضیح داد: صندوق باید علاوه بر شفاف‌سازی باید بستری فراهم کند که معلمان مشارکت بیشتری در اداره صندوق داشته باشند، مشارکت به این معناست که در انتخاب هیات مدیره و هیات امنا سهیم باشند. البته واگذاری انتخاب هیات مدیره به معلمان به این معنا نیست که ما کار را به افراد غیرکاردان بسپاریم بلکه متاسفانه صندوق در طی این دوران تاسیس سیاسی اداره شده و هیات مدیره آن علاوه بر اینکه در صندوق مسئولیت دارند چهره‌های نام‌آشنای حوزه سیاست هستند و این سیاسی بودن بیشترین آسیب را به صندوق وارد کرده و باعث شده که در برخی برهه‌ها ما مدیران اتوبوسی را از یک استان طیف و گروه خاص در صندوق شاهد باشیم که این کار خوب نیست و بوی رانت‌خواری، ویژه‌خواری به مشام می‌رسد.

انتصابات اتوبوسی از طیفی خاص

او ادامه داد: من بارها متوجه شدم که قسمت اعظم مدیران صندوق از یک استان خاص با رویکردی سیاسی انتخاب می‌شوند و مضاف بر این هیچ تخصصی در حوزه اقتصاد ندارند. اگر قرار باشد کسی که زمانی مدیرکل آموزش و پرورش یک استان بوده مدیر صندوق شود و تمام معاونانش را هم با وجود اینکه سال‌ها از بازنشستگی‌اشان گذشته به کارگیری کند، کار خوب پیش نمی‌رود. صندوق قرار نیست حیات خلوت بازنشستگانی باشد که سیاسی هستند و به یک طیف افراطی سیاسی تعلق دارند. این‌ها باعث شده تا معلمان نگران آینده صندوق باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از دلایل اتفاقاتی هم که سال ۹۵ افتاد، این بود که مدیریت‌های حاکم بر بخش‌های مختلف صندوق با رویکرد سیاسی انتخاب شده بودند. اگر این‌ها را کنار بگذاریم و عملکرد صندوق هم بر اساس قولی که آقای رئیسی دادند شفاف شود و در منظر معلمان قرار گیرد، طرازنامه، عملکرد یک ساله در مجامع  عمومی به استحضار معلمان برسد و بدانند که دخل و خرج صندوق چگونه است، صندوق بهتر عمل خواهد کرد.

سحرخیز گفت: قرار بود این صندوق با مشارکت معلمان و دولت شکل گیرد کماینکه سایر کارکنان دولت صندوق پس انداز کارکنان دارند و معادل همان قدری که هر ماه به حساب صندوق واریز می‌کنند، دولت برای کارکنان سرمایه‌گذاری می‌کند و در زمان بازنشستگی سود آن را پرداخت می‌کند اما در صندوق ذخیره دولت قرار بود همان اندازه که معلم پرداخت می‌کند، دولت هم به وعده خود عمل کند اما چند سالی است که این اتفاق نیفتاده است و دولت به صندوق بدهکار است و این باعث شده که معلمان در زمان بازنشستگی سهم دولت را دیر بگیرند. یعنی معلمی که انتظار دارد در زمان بازنشستگی کلیه دیون خود را دریافت کند، نیمی را دریافت می‌کند و پرداخت مابقی به سال‌های بعد موکول می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد

معاون اسبق آموزش متوسطه اظهار داشت: براساس ماده ۱۴۳ برنامه سوم توسعه وزیر آموزش و پرورش در قبال عملکرد صندوق مسئول است و باید به مجلس پاسخگو باشد.  وزاری آموزش و پرورش به عنوان نماینده‌های عالی دولت باید پیگیر پرداختی‌های دولت به صندوق باشند. یکی از وظایف وزیر این است که هر سال این را رصد کند و در بودجه سنواتی دولت هم این موضوع عنوان شود اما چند سالی است که در بودجه سنواتی خبری از پرداختی دولت به صندوق نیست و این بدهی‌ها روی هم انباشته شده و به بدهی بزرگی تبدیل می‌شود که روی عملکرد صندوق اثر منفی دارد.

او بیان کرد: یکی از مطالبات معلمان این است که دارایی‌های فرهنگیان در صندوق شامل اموال منقول و غیرمنقول و مستقلات شده و ارزش دارایی‌های صندوق به روز شود تا هر فرهنگی در زمان بازنشستگی فقط سهم خود و دولت را دریافت نکند و ارزش مالکانه دارایی‌ها به روز محاسبه شود. ارزش مالکانه کارخانه‌جات و شرکت‌ها و مستقلات اگر به روز شوند دارایی‌های صندوق بیش از آن چیزی است که امروز اعلام می‌شود. این اتفاق نیفتاد و البته دولت قبلی در اساس‌نامه این موضوع را عنوان نکرده بود و اخیرا شنیده‌ام که درنظر گرفتن سهم ارزش مالکانه برای اعضا منظور شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

سحرخیز توضیح داد: اگر این موضوع عملیاتی شود باید حقوق تمام بازنشسته‌هایی که تسویه حساب کرده‌اند هم محاسبه شود زیرا در به وجود آمدن این دارایی‌ها سهیم بودند و حق و حقوقشان پرداخت نشده است. چرا معلم باید برای وامی جزئی به بانک‌ها مراجعه کند درحالی که صندوق ذخیره بزرگ‌ترین گردش مالی را دارد اما خدماتی ارائه نمی‌دهد که فرهنگیان بتوانند از آن استفاده کنند.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم افراد کاردان به کارگیری شوند. من متوجه نشدم که چطور مدیرعامل صندوق یک ماهه و نیامده عزل شد؟ این‌ها برای معلمان سوال برانگیز است و باید شفاف‌سازی شود. آدم‌های کاردان و خبره باید در راس قرار بگیرند. صندوق ذخیره فرهنگیان نباید به خلوت سیاسون افراطی از هر جناحی تبدیل شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1136100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =