آموزش شیرینی پزی/ نکات مهم درباره پخت کیک با پودر کاکائو

پودر کاکائو یکی از اجزای جدانشدنی در آشپزخانه شیرینی دوستان است. پودر کاکائو ماده ای ساده به نظر می رسد اما نکات کلیدی درمورد آن وجود دارد که بهتر است بدانید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  شما حتی اگر یک شیرینی پز ساده هم باشید، پودر کاکائو حتما باید در آشپزخانه تان وجود داشته باشد. این ماده بسیار پرکاربردتر از آن چیزی است که فکر می‌ کنید و کلی شیرینی خوشمزه می توانید با آن تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ طرز تهیه حلوای سوهانی

با این که ممکن است؛ پودر کاکائو خیلی ماده ساده ای به نظر برسد اما نکات کلیدی در مورد آن وجود دارد. به طور مثال لازم است بدانید که پودر کاکائو چطور ساخته می شود و چطور باید از آن استفاده کرد تا خوشمزه ترین و بهترین بافت را به شما بدهید. فرقی نمی کند که چه نوعی را خریداری می کنید، نحوه نگهداری پودر کاکائو و اندازه گیری آن هم اهمیت دارد.

محتوای چربی پودر کاکائو بسیار مهم است

پودر کاکائو از دانه های کاکائو تخمیر شده و برشته شده تهیه می شود و برای استخراج کره کاکائو و تهیه تخته های شکلات، چیپس و آب نبات و همینطور در سایر محصولات از جمله لوازم آرایشی استفاده می شود. مواد جامد خشکی که بعد از بیرون ریختن کره کاکائو باقی می ‌مانند، ریز آسیاب شده و به صورت پودر کاکائو، کاکائو پخته یا کاکائوی شیرین نشده بسته‌ بندی می ‌شوند.

با این که فرآیند تولید پودر کاکائو به طور طبیعی بیشترِ چربی آن را از بین می برد، مقداری از آن باقی می ماند؛ البته درصد آن از 10٪ تا 26٪ متغیر است و هر چه کم‌تر باشد، هر چیزی که با آن درست می‌ کنید خوشمزه‌تر خواهد بود. پودر کاکائو پرچرب هم طعم شکلاتی قوی تری دارد.

با این حال، بیشتر محصولات به محتوای چربی بالای شان اشاره ای نمی کنند؛ بنابراین بهتر است برچسب تغذیه را بررسی کنید و پودر کاکائویی را با حداقل 1 گرم چربی در هر وعده انتخاب کنید.

اشتباه نکنید، کاکائو؛ همان پودر کاکائو نیست

این موضوع ممکن است برای برخی بدیهی به نظر برسد، اما باید گفت پودر کاکائو و کاکائو داغ یا هات چاکلت یکی نیستند. پودر کاکائو خالص فقط حاوی کاکائو (و گاهی اوقات قلیایی) است. اما در مخلوط هات چاکلت، کاکائو با شکر ترکیب می شود و معمولا حاوی مواد دیگری مثل جامدات شیر، روغن نارگیل، شربت ذرت، نمک و مجموعه ای از افزودنی ها و نگهدارنده ها است.

واضح است که معمولا نمی شود از شکلات داغ به جای پودر کاکائو ساده استفاده کرد، اما این بدان معنا هم نیست که نمی‌ توانید با کاکائو داغ یا مخلوط کاکائو فوری چیزی بپزید. بهترین کار این است که دستوری مثل براونی های داغ کاکائویی پیدا کنید که به طور خاص برای استفاده از مخلوط کاکائو نوشته شده باشد.

اگر در دستور دیگری سعی کنید مخلوط کاکائو داغ را جایگزین پودر کاکائو کنید، احتمالا هم طعم و هم بافتش متفاوت، کمتر شکلاتی و بیشتر شیرین خواهد بود.

پودر Cacao هم؛ پودر cocoa نیست

این دو هر چقدر هم املا نزدیکی داشته باشد، اما دو ماده مجزا هستند. کلمه cacao به معنای لوبیای خام و ماده اولیه شکلات است. پودر دانه کاکائو به روشی مشابه پودر کاکائو ساخته می شود، با این تفاوت که دانه های تخمیر شده قبل از فشرده، خشک و آسیاب شدن برشته نمی شوند؛ بنابراین، پودر cacao به عنوان یک محصول خام در نظر گرفته می شود و حاوی مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به کاکائو فرآوری شده است.

اگر پودر دانه کاکائو را جایگزین نوع فرآوری شده کنید، حرارت زیاد در زمان‌ های طولانی پخت برخی از مواد مغذی آن را از بین می ‌برد؛ بنابراین بهتر است در چیز هایی مثل شکلات داغ که گرمای کم تری می بیند از آن استفاده کنید.

پودر کاکائوی خام تلخ‌تر است

از آن جایی که پودر کاکائوی خام تندتر و تلخ‌تر است، طعم غذای آماده نسبت به زمانی که از کاکائو استفاده می ‌کنید، شیرینی کم تری خواهد داشت. علاوه بر این نسبت به پودر کاکائو جاذب تر است، یعنی مواد مایع بیشتری را در یک دستور غذا جذب می کند.

پودر کاکائو چطور بر بافت تاثیر می گذارد

تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از دستور العمل ها مثل براونی به شکلات ذوب شده و برخی دیگر به پودر کاکائو نیاز دارند؟ هر کدام از آن ها به طرق مختلف بر روی بافت هم تأثیر می گذارند. استفاده از شکلات ذوب شده در خمیر برای براونی ها ممکن است جذاب تر به نظر برسد، اما اگر دسر را در دمای اتاق رها کنید، قوام آن را دچار مشکل می کند.

وقتی صحبت از چیزهایی مثل موس و پودینگ به میان می ‌آید، شکلات ذوب شده ترجیح داده می ‌شود، زیرا چربی سفت شده آن به ایجاد بافت مخملی کمک می ‌کند و معمولا هیچ ماده خشکی برای از بین بردن این رطوبت وجود ندارد.

اگر کیک شکلاتی دارید که حاوی پودر کاکائو است، مراقب آرد کیک باشید، زیرا همان طور که گفته شد این ترکیب اغلب منجر به خشک و شکننده شدن کیک می شود.

باید پودر کاکائو را درست اندازه بگیرید و الک کنید

از آن جایی که پودر کاکائو بر بافت و طعم محصولات پخته شده تأثیر می گذارد، استفاده از مقدار مناسب به خصوص زمانی که با بیش از چند قاشق غذاخوری سر و کار دارید، بسیار مهم است.

پودر کاکائو را باید مثل آرد اندازه گیری کنید؛ یعنی با پیمانه یا با وزن کردن آن روی ترازوی آشپزخانه. علاوه بر این، شما باید پودر کاکائو را الک کنید.

برای قوی تر کردن طعم کاکائو می توانید آن را با روغن ترکیب کنید

برای بیرون کشیدن طعم اصلی کاکائو می توانید آن را در روغن داغ یا سایر چربی ‌ها ترکیب کنید. این کار معمولا با اضافه کردن آب داغ به پودر کاکائو قبل از ترکیب آن با سایر مواد انجام می ‌شود، اما به طور بالقوه می ‌توانید از هر مایع داغی استفاده کنید. فقط باید اجازه دهید مخلوط در دمای اتاق خنک شود.

حتی اگر مایعی مثل شیر یا آب در لیست مواد وجود نداشته باشد اما کره یا روغن ذوب شده وجود داشت، می توانید پودر کاکائو را در هر یک از آن ها حل کنید.حواس تان باشد که انجام این روش به مدت طولانی یا در دمای خیلی بالا می تواند طعم تلخ آن را افزایش دهد.

قهوه می تواند طعم پودر کاکائو را تشدید کند

استفاده از قهوه یا پودر اسپرسو دم شده برای تشدید طعم شکلاتی دسرها یک ترفند قدیمی و محبوب است. اگر دستور غذای شما نیاز به مایعاتی مثل آب یا شیر دارد، می‌ توانید مقدار کمی از آن را با قهوه یا اسپرسو دم کرده جایگزین کنید. فقط قبل از مخلوط کردن آن با موادی که ممکن است ذوب شود، اجازه دهید تا خنک شود.

برای دستور العمل هایی که چنین اجزایی ندارند، بهتر است کمی پودر اسپرسو اضافه کنید. معمولا یک قاشق چای خوری کافی است. اگر از قهوه فوری استفاده می ‌کنید، دو قاشق چای ‌خوری اضافه کنید، اما مراقب باشید ترکیب تلخ نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =