چالش‌های دریافت ویزا برای دانشجویان غیرایرانی/ ثبت‌نام اتباع خارجی در دانشگاه آزاد تسهیل می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی با تسهیل ثبت‌نام دانشجویان اتباع خارجی بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی میزبان بیش از ۴۰هزار نفر این دسته از دانشجویان در ۵۰ واحد پذیرنده بین‌المللی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اغلب مهاجرین خارجی در ایران را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند. مهاجرت اولین افغان‌ها به ایران به ۵۰ سال پیش و حمله شوروی سابق به افغانستان باز می‌گردد. اما این موضوع در سال‌های دهه شصت و با شعله‌ورشدن درگیری‌های داخلی در افغانستان و همزمان با جنگ ایران و عراق شدت گرفت. قرابت زبانی، فرهنگی و جغرافیایی را می توان از مهم‌ترین علل سرازیر شدن پرشمار افغان‌ها به ایران دانست. ایران نیز همواره خود را متعهد به رفع نیازهای مختلف زندگی مهاجران افغان دانسته است. نیازهایی که به مسکن، اشتغال و تغذیه خلاصه نمی‌شود و ابعاد پیچیده‌تری مانند تحصیلات و به‌ویژه مقاطع دانشگاهی آن را شامل می‌شود. 

دانشگاه‌های داخلی هرساله ظرفیت ویژه‌ای را جهت جذب دانشجویان اتباع خارجی تخصیص می‌دهند. شاید بتوان دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی میزبان این دسته از دانشجویان دانست. بطوری‌که به گفته علاءالدین بروجردی، معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، تا سال گذشته حدود ۴۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در ۵۰ واحد پذیرنده دانشگاه آزاد اسلامی، تحصیل می‌کردند که حدود ۱۰ هزار دانشجو خارجی مقیم و ۳۰ هزار دانشجویان غیر مقیم هستند و به واسطه پذیرش در این دانشگاه در ایران زندگی می‌کنند.

با وجود اقدامات مثبت و موثر این دانشگاه برای تحصیل دانشجویان غیرایرانی، همچنان نواقصی به چشم می‌خورد که به دغدغه فعلی این دانشجویان تبدیل شده‌است. برای مثال عدم پرداخت تسهیلات مالی در تعدادی از واحدهای دانشگاهی به اتباع خارجی، شرایط پرداخت شهریه را برای ایشان کمی دشوار ساخته است. علی نودهی، مدیر بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در همین رابطه عنوان کرد: تاکنون حداقل در واحد ما هنوز تسهیلات خاصی برای شهریه دانشجویان غیرایرانی در نظر گرفته نشده است و فعلا صرفا در نحوه پرداخت شهریه با این دانشجویان مساعدت صورت می گیرد اما شیوه نامه تسهیلات در سطح کلان درحال تدوین و بررسی است تا عزیزان غیرایرانی هم بتوانند برای پرداخت شهریه خود مانند سایر دانشجوها از تسهیلات مختلف مالی برخوردار شوند.

چالش‌های دریافت ویزا برای دانشجویان غیرایرانی/ ثبت‌نام اتباع خارجی در دانشگاه آزاد تسهیل می‌شود

محمد شفیع، دانشجوی افغان که در حال تحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد یکی از واحدهای دانشگاه آزاد است و به نگهبانی ساختمان اشتغال دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دغدغه های خود و دوستانش را این طور بیان کرد: هزینه شهریه برای ما که معمولا اشتغال مناسبی هم نداریم بسیار سنگین است. خصوصا به این خاطر که میزان شهریه ما به نرخ روز دلار محاسبه می شود ولی پرداخت آن به ریال است. این درحالی است که ما از مهاجرانی هستیم مدت هاست ساکن ایران هستیم و تفاوتی با افراد بومی نداریم؛ زیرا این‌جا را خانه خود می‌دانیم.

عنایت الله که به تازگی به ایران آمده است و در دانشگاه آزاد درس می‌خواند به مسئله دریافت ویزای تحصیلی پرداخت و گفت: با وجود اینکه ثبت نام ما در دانشگاه به راحتی انجام می‌شود و مسئول امور دانشجویان بین‌الملل در واحد ما برخورد خیلی خوبی دارد و همیشه برای رفع دغدغه‌های ما تلاش می‌کند، اما دریافت ویزای تحصیلی فرآیند نسبتا سختی دارد و دانشجوی افغان برای دریافت آن باید به صورت حضوری در افغانستان و یا مرکزی در کیش مراجعه کند. مراجعه به افغانستان با توجه به شرایط ناشی از جنگ اخیر ساده نیست و ما امکان فعلا امکان بازگشت به آنجا را نداریم، چه رسد به این که سفر کنیم و به ایران بازگردیم. همچنین مراجعه به کیش هم با مسافت طولانی و هزینه بالا دشوار است.

گفتنی است، اتباع متقاضی ثبت نام در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند بر اساس لیست رشته‌های موجود در سامانه fstudent.iau.ir، می توانند فرآیند ثبت نام خود را در همان سامانه و طبق دستورالعمل موجود در آن انجام دهند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1136206

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =