چگونه می‌توان اختلالات روانی را درمان کرد؟

بر اساس آمار حدود ۶۰ درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و به یکی از اختلالات روانی دچار و از وضعیت سلامت روان خود بی‌خبر هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بررسی وضعیت کنونی جامعه شاهد بروز انواع اختلالات روانی همچون استرس، اضطراب، افسردگی و ... هستیم. با توجه به اینکه این اختلالات مولود زندگی مدرنیته است، اما همین مساله می‌تواند برای مبتلایان آسیب‌زا و زمینه بروز دیگر مشکلات را برای  آنها به دنبال داشته باشد. بر اساس آمار حدود ۶۰ درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و  به یکی از اختلالات روانی دچار و  از وضعیت سلامت روان خود بی‌خبر هستند. همچنین حدود ۴۰ درصد مردم می‌دانند به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند. جالب است بدانید که اغلب این افراد چه افراد مطلع از وضعیت سلامت خود چه افراد بی‌اطلاع از وضعیت سلامت روان نسبت به درمان خود اقدام نمی‌کنند و در صورت فعالیت در زمینه درمان هم اغلب آنها به روانپزشک مراجعه کرده و مصرف دارو را به انجام مشاوره‌های پی در پی ترجیح می‌دهند. 


تحقق سلامت روان با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه

 در سال‌های اخیر به دلیل تحولات اقتصادی فراوان جامعه  میزان اختلالات روانی افزایش یافته است. در این مدت ابتلا به بیماری‌های روان، مراجعه و شکایت مردم از مسائل اقتصادی بیشتر شده است. در حالی که فقر و نابرابری می‌تواند سلامت جسم و روان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در این وضعیت انتظار می‌رود تا در زمینه ثبات قیمت‌ها، سیاست‌های حمایتی و ... برای ارتقای وضعیت اقتصادی جامعه راهکار جدید از سوی دولتمردان اندیشید. 


نهادهای مسئول در زمینه مهار مشکلات اجتماعی وارد عمل شوند

در کشور ما روز به روز بر میزان مشکلات اجتماعی افزوده می‌شود که راهکارها و آموزش مناسب از سوی نهادهای مسئول برای مهار اختلالات موجود ارائه نمی‌شود و افراد روزبه‌روز بر میزان مشکلاتشان افزوده می‌شود. هرچند با بررسی سلامت روان جامعه باید در زمینه ارتقای نشاط اجتماعی و فرهنگسازی جامعه از سوی نهادهای مسئول اقدامات مناسب را در دستور کار قرار داد. از سوی دیگر رسیدگی به مساله معیشت مردم و توجه به نیازهای مردم می‌تواند در مهار اختلالات روانی جامعه موثر باشد، چون عدم ثبات در وضعیت اشتغال، درآمد و ... جامعه می‌تواند در کاهش اختلالات روانی جامعه تاثیرگذار باشد.


هراس از انگ زنی اجتماعی چگونه مهار می‌شود؟

حال در این وضعیت مردم ما وقتی متوجه بیماری روانی خود می‌شوند که مراجعه به روانشناس و روانپزشک را قبول نداشته و همچنان از اَنگ اجتماعی هراس دارند و بسیاری از افراد بر این باورند که بیماری‌شان خود به خود درمان شده و نیازی به درمان نیست. با این تفاسیر باید بتوان با آموزش و فرهنگسازی از سوی رسانه‌های جمعی و اقدامات به هنگام در وضعیت موجود انجام داد.  برای ارتقای سلامت روان در جامعه می‌توان با غربالگری اجباری افراد و افزایش دسترسی به خدمات سلامت روان عمل کرد، چون با تشدید انگ بیماری می‌تواند مانع مراجعه‌ افراد برای درمان شد.

* عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و عضو گروه علمی، تخصصی جامعه‌شناسی زنان 
انتهای پیام/

کد خبر: 1136240

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =