گرانی گوشت ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی / تولید برای دامداران مقرون به صرفه نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی علت گرانی گوشت قرمز را ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی دانست که تولید برای دامداران را خالی از صرفه می‌کند.

رحمت‌الله نوروزی  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: بخش عمده گرانی گوشت ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی است.

وی افزود: پیش از عید بارها در جلسات کمیسیون کشاورزی و تلفیق عنوان کردیم که اگر تدبیر نشود، قیمت گوشت افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

اختلاف قیمتی فاحش میان سامانه وزارت صمت و بازار 

حل مشکل گوشت در دوران ناصرالدین شاه + فیلم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اکنون قیمت تفاله چغندر، سبوس جو، یونجه و دیگر نهاده‌ها گران و باعث شده هزینه تمام شده دامدار افزایش یابد و تولید برایش مقرون به صرفه نباشد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل نهاده‌ها باید از طریق معاونت امور دام تدبیر شود، اظهار کرد: باید تسهیلات از طریق مدیران شهرستان‌ها به دست دامداران برسد. متأسفانه پیش از این ارز 4200 تومانی به دست دامداران واقعی و صنعتی نمی‌رسید و تکلیف تولید کنندگان سنتی و روستایی نیز در این بی نظمی مشخص بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی به مجلس قول داده موضوع نهاده‌ها را حل کند تا قیمت تمام شده گوشت قابل کنترل شود.

این در حالی است که حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه رئیس کمیته دام کمیسیون کشاورزی مجلس نداشتن اطلاعات دقیق از میزان دام در کشور را عامل گرانی‌ گوشت عنوان کرده است. به اعتقاد وی اعلام آمار دام‌ها بر اساس پلاک کوبی و پرتی زیاد آن سبب شده مسئولان نتوانند به موقع در مورد صادرات و واردات گوشت تصمیم بگیرند.

آزادیخواه همچنین قاچاق را از معضلات حوزه گوشت عنوان کرده و بیان می‌کند: افزایش قیمت جهانی غذا را نیز نباید در گران شدن قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز نادیده گرفت. 

موضوعی که کیهان در گزارشی به نقل از بلومبرگ آن را تأیید می‌کند و می‌نویسد: بانک جی‌پی مورگان چیس هشدار داد که این احتمال وجود دارد در صورتی که سرمایه‌گذاران در زمان تورم پول خود را به سمت خرید مواد اولیه و کالاهای اساسی ببرند، شاهد رشد 40 درصدی قیمت کالاهای اساسی باشیم. البته این شرایط هنوز خیلی هشداردهنده نیست، اما میزان ورود سرمایه به بازار مواد اولیه هم‌اکنون بیشتر از متوسط سال‌های گذشته است.

گزارشی که نشان می‌دهد کارشناسان چند روز پیش در رسانه‌ها هشدار داده‌اند که ادامه روند کنونی به افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر خواهد شد.

کد خبر: 1136374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =