پذیرش دانشجو با ضمانت اشتغال تا سال ۲۰۳۰/ فرنگی‌هایی که نیاز آینده بازار را پیش‌بینی می‌کنند

محققان با بررسی داده‌های اداره کار آمریکا  پژوهشی در زمینه مشاغل پردرآمد و آینده‌دار بازار تا سال ۲۰۳۰ انجام داده‌اند تا دانشگاه‌ها بتوانند بر اساس این مشاغل دانشجو پذیرش کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیکاری در جامعه امروز به یک معضل تبدیل شده است و پیامدهای آن منجر به نگرانی بسیاری از مسئولان شده است. بر اساس در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری به ۹ درصد رسیده است. نکته جالب توجه آنجاست که بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کم نیست؛ بر اساس آمار وزارت علوم ۴۳ درصد دانش‌آموختگان بیکار هستند. درصد بسیاری از بیکاری‌ فارغ‌التحصیلان را می‌توان به انتخاب رشته نادرست داوطلبان نسبت داد. انتخاب رشته نفرات برتر کنکور در سالهای گذشته نشان می‌دهد که بیشتر داوطلبان رشته‌هایی را انتخاب کرده‌اند که جایگاه شغلی مناسب و درآمد بالایی دارند، بررسی‌های ایسکانیوز نشان می‌دهد ۵۳ درصد رتبه‌های برتر انسانی در سه سال گذشته، رشته حقوق و ۲۷ درصد رشته روانشناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند در این بین سهم رشته‌هایی مانند مشاوره ۷ درصد، علوم ارتباطات ۳ درصد و اقتصاد هیچ است.

حتی وزارت علوم تحمیل هزینه به خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان در رشته‌های ناکارآمد را صحیح نمی‌داند. قاسم عمو عابدینی روز گذشته در دیدار سرپرست و هیأت رئیسه دانشگاه پیام نور بر ایجاد رشته‌هایی تاکید کرد که حقیقتاً مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند تا  فارغ‌التحصیلان آن پس از فراغت از تحصیل به کار گمارده شوند. شاید اگر چشم‌اندازی ۱۰ ساله برای وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته می‌شد، امسال با بیکاری ۴۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه نبودیم. در چنین شرایطی «آینده‌پژوهی» برای شناسایی نیازهای آینده جامعه ضروری به نظر می‌رسد، در این صورت نیازهای ۱۰ سال آینده شناسایی شده و سیاست‌گذاری پذیرش دانشجو متناسب با این نیاز تغییر می‌کند و در نهایت آمار فارغ‌التحصیلان بیکار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

شاید دیگر کشورهای جهان در شناسایی مشاغل موفق و پردرآمد در آینده عملکرد بهتری دارند. سایت بیزینس اینسایدر اخیرا ‌پژوهشی در زمینه مشاغل پردرآمد و آینده‌دار انجام داده است، این لیست بر اساس بررسی داده‌های اداره کار آمریکا از چگونگی رشد یا کاهش مشاغل مختلف تا سال ۲۰۳۰ اعلام شده تا دانشگاه‌ها بتوانند بر اساس این مشاغل دانشجو پذیرش کند. بر اساس پیش‌بینی‌های این اداره، میزان اشتغال از ۱۵۳.۵ میلیون در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۵.۴ میلیون در سال ۲۰۳۰  خواهد رسید. محققان در این گزارش، مشاغل با درآمد و آینده روشن و نیاز مردم تا سال ۲۰۳۰ را بر اساس رشد اشتغال پیش‌بینی کرده‌اند. مدیران آموزش عالی با استناد بر این پژوهش، می‌توانند نسبت به پذیرش و تربیت دانشجو اقدام کنند. اسامی این مشاغل در جدول زیر آورده شده:

رتبه شغل درآمد

حداقل

مدرک 

تحصیلی

۱ توسعه دهندگان و تحلیل‌گران نرم‌افزار ۱۲۰ هزار و ۷۳۰ دلار کارشناسی
۲ مدیران عمومی ۹۷ هزار و  ۹۷۰ دلار کارشناسی
۳ پرستاران ۷۷ هزار و ۶۰۰ دلار کارشناسی
۴ مدیران مالی ۱۳۱ هزار و ۷۱۰ دلار کارشناسی
۵ مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی ۱۰۱ هزار و ۳۴۰ دلار کارشناسی
۶ مدیران تحلیل‌گر ۹۳۰ هزار دلار کارشناسی
۷ تحلیل‌گران بازار و متخصصان بازاریابی ۶۳ هزار و ۹۲۰ دلار کارشناسی
۸ وکلا ۱۲۷ هزار و ۹۹۰ دلار کارشناسی
۹ مدیران آی‌تی ۵۲ هزار و ۷۰۰ دلار کارشناسی
۱۰ حسابداران ۷۷ هزار و ۲۵۰ دلار کارشناسی

انتهای پیام/

کد خبر: 1136412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =