سواستفاده مادران بلاگر از فرزندانشان/ بلاگرها با کمبود شدید عزت نفس روبرو هستند

یک دانش‌آموخته دکتری روانشناسی معتقد است که بسیاری از مادران بلاگر از فرزندان خود سواستفاده می‌کنند؛ اما از این موضوع آگاه نبود و حتی آن را انکار می‌کنند.

سارا قاسم‌زاده برکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که فناوری‌های ارتباطی جدید آمیزه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها هستند، اظهار کرد: در این راستا، در پژوهشی زندگی ۲۰ نفر از مادران بلاگر که سن فرزندانشان بین ۲ تا ۷ ساله بود را بررسی کردیم.

این دانش‌آموخته دکتری روانشناسی با اشاره به این که استفاده مادران بلاگر از فرزندانشان و تبدیل آن‌ها به کودکان کار به مشکلات هویتی مادر مربوط می‌شود، افزود: پژوهش ما نشان داد که بیشتر مادران بلاگر مشکل عزت نفس و اعتماد به نفس دارند. به همین دلیل، برای ظاهر شدن در مقابل دوربین معمولا آرایش بسیار زیادی دارند. مثلا یکی از این افراد می‌گفت که من خیلی زشت هستم و به همین دلیل، زیاد آرایش می‌کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا مادران بلاگر، افرادی منزوی هستند که از جهان واقعی گریزانند و به همین دلیل برای پر کردن خلا خود در دنیای واقعی به فضای مجازی پناه برده‌اند. البته دنیای مجازی از نظر خود این افراد هم واقعی نیست و دنیایی است که دوست دارند داشته باشند.

قاسم‌زاده با تصریح بر این که مادران بلاگرها در ابتدا برای دیده شدن صفحه مجازی خود از فرزندان‌شان استفاده می‌کردند، گفت: هیچ کدام از مادران نمی‌پذیرفتند که این فعالیت‌ها، سواستفاده از فرزندانشان است. چون این افراد حریم خصوصی‌ برای فرزندانشان قائل نبودند.

این دانش‌آموخته دکتری روانشناسی با تاکید بر این که یکی از کدهای مهمی که در پژوهش به دست آمد، گریز از جهان واقعی بود، یادآور شد: این افراد می‌خواستند که توجه و تایید دیگران را در جهانی که خودشان دوست دارند، تجربه کنند.

قاسم زاده درباره ریشه مشکلات روانشناختی بلاگرها تصریح کرد: فناوری‌های ارتباطی مانند اینستاگرام یا تلگرام، آمیزه‌ای از فرصت و تهدید هستند و اگر بسترسازی فرهنگی مناسبی در جامعه وجود نداشته باشد، تهدیدات این فضا غالب خواهد شد.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در فرهنگ ما افراد علاقه زیادی به اطلاعات گرفتن از زندگی شخصی دیگران دارند. به همین دلیل، به بلاگرها توصیه می‌شود که زندگی شخصی را به نمایش بگذارند. مثلا بلاگری که هیچ مضمون خاصی ندارد، تنها به دلیل باردار شدن، تعداد زیادی فالوور جذب می‌کند.

قاسم‌زاده با اشاره به این که بلاگری در شرایط فرهنگی ما به حدی آسیب‌زننده است که کسی که به شکل سالم هم وارد فضای مجازی می‌شود، از یک جایی به بعد زندگی شخصی‌اش را نشان می‌دهد و درگیر تهدیدات آن می‌شود، افزود: بلاگر شدن مانند یک مرداب است و کسانی که وارد این حوزه می‌شوند به سختی می‌توانند خارج شوند، چون درآمد بسیار بالایی در ازای یک استوری به دست می‌آورند و این وسوسه‌کننده است.  

این دانش‌آموخته دکتری روانشناسی با تاکید بر این که فضای مجازی افراد را از فضای واقعی دور می‌کند و سبب از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس افراد می‌شود، گفت: این فضا هویتی کاذب برای افراد ایجاد می‌کند، در نتیجه هویت واقعی خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این که بلاگرها همه چیز را برای کسب درآمد فدا می‌کنند حتی فرزندان خودشان را، یادآور شد: مثلا یکی از مادران بلاگر می‌گفت که پوست فرزندش به دلیل استفاده از وسایل آرایشی، اگزما شده است و دکتر استفاده از لوازم آرایش را برای کودک ممنوع کرده است؛ اما مادر اهمیتی نمی‌داد. حتی همسران هم که در ابتدا مخالف این شغل بودند، پس از اطلاع از درآمدهای بالا با آن‌ها همراه شدند.

قاسم‌زاده درباره برخی مشکلات مادران بلاگر تصریح کرد: یکی از این افراد مورد تجاوز قرار گرفته بود و می‌ترسید با خانواده‌اش در میان بگذارد و از خودش متنفر شده بود. یکی دیگر هم در سن پایین به زور ازدواج کرده بود. یکی نفر دیگر هم مورد خاطر قد کوتاه یا چهره‌اش تمسخر خواهران و برادران خود قرار گرفته بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =