چگونه دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در مدارس رصد می‌شوند؟

الزام مدارس به ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم با توجه به حذف فاصله‌گذاری اجتماعی میان دانش‌آموزان بسیار مهم است، چرا که در این صورت می‌توان روند دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را به طور دقیق پیگیری و اقدامات لازم را اعمال کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ۱۰ روزی از بازگشایی کامل مدارس می‌گذرد و بنا به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، غایبان از کلاس‌های درس به تدریج در حال بازگشت به مدرسه هستند به گونه‌ای که جمعیت ۸۳ درصدی دانش‌آموزان حاضر در مدارس اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: تاکید وزیر کشور بر آموزش حضوری در همه مدارس

بازگشت به آموزش حضوری تصمیم قابل دفاعی است که پس از چندین مرحله بازگشایی ناموفق سرانجام عملیاتی شد اما در کنار تأکید بر این ضرورت و نیم‌نگاهی به افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان و آسیب‌های جسمی و روانی آنها در خانه‌نشینی دو ساله، موضوع دیگری که نمی‌توان نسبت به آن چشم‌پوشی کرد، شیوه بازگشایی مدارس و ثبت آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا است در این صورت می‌توان، کلاس درس و مدرسه‌ای را که روند رو به رشدی در ابتلا به کرونا دارد، شناسایی و پیشگیری و مراقبت‌های لازم را اعمال کرد.

در کنار ضرورت بازگشایی کامل مدارس، حفظ سلامت دانش‌آموزان موضوع مهمی است که نباید همانند تأکید بر دایر بودن مدارس و الزام دانش‌آموزان برای حضور در آلوده‌ترین روز تهران، از آن غافل بود.

ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در سامانه "ایران من"

طبق گفته‌های صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مدارس ملزم به ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا و دارای علائم در سامانه ایران من هستند و این موضوع از طریق مناطق مختلف به اطلاع مدیران مدارس رسیده است.

مدیران مدارس چه می‌گویند؟

در گفت‌وگوهایی که با تعدادی از مدیران مدارس داشتیم، بخش قابل توجهی از آنها اعلام کردند که نسبت به موضوع ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا آگاه هستند و موارد را در این سامانه ثبت می‌کنند، در عین حال برخی مدیران نیز اطلاعات لازم را نداشتند.

یکی از مدیران در منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران در این رابطه گفت: اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی منطقه اعلام کردند تمام مدارس باید با ورود به سامانه studenthealth.sbmu.ac.ir اطلاعات خود را ثبت کنند.این سامانه با عنوان سامانه سنجش سلامت دانش‌آموزی زیر نظر وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونای استان تهران فعال است که با ثبت‌نام، مدرسه تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران قرار می‌گیرد و روند ابتلا به کرونا در مدارس رصد می‌شود؛ با توجه به اینکه آموزش مجازی تعطیل است، دانش‌آموزان دارای علائم به مدرسه می‌آیند و همین موضوع باعث شده برخی خانواده‌ها از فرستادن فرزندشان به مدرسه امتناع کنند.

البته سامانه‌ای که از سوی مدیر این مدرسه مطرح شد با سامانه ایران من که از سوی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش معرفی شد، متفاوت است و این شائبه مطرح می‌شود که آیا برخی مدارس به ثبت اطلاعات در سامانه "ایران من" آگاه نیستند؟

الزام مدارس به ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم با توجه به حذف فاصله‌گذاری اجتماعی میان دانش‌آموزان بسیار مهم است چرا که در این صورت می‌توان روند دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را به طور دقیق پیگیری و اقدامات لازم را اعمال کرد.

چه تعداد دانش‌آموز به کرونا مبتلا شدند؟

اگر اطلاعات از سوی تمام مدارس در "سامانه ایران من" ثبت شود در آن صورت می‌توان به آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا دسترسی داشت، این موضوع را از مسئولان آموزش و پرورش پیگیری کردیم.

آموزش و پرورش شهر تهران همچنان غیرشفاف

آموزش و پرورش شهر تهران همچون روال گذشته بر عدم شفافیت اصرار دارد و از هر گونه پاسخ پیرامون مشکلاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند سرباز می‌زند، در چنین فضایی به سوالاتی پیرامون نحوه بازگشایی مدارس، نظارت‌ها، تعداد مدارسی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده‌اند و آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا پاسخی ندادند.

با این حال مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا اظهار کرد: شورای سلامت در مدرسه فعال است که با محوریت این شورا، اسامی و آمار دانش‌آموزان مبتلا در سامانه رصد بیماری کرونا ثبت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مدرسه‌ای به ثبت اطلاعات افراد مبتلا به کرونا اقدام نکرد، چگونه اقدام خواهد شد؟ بیان کرد: معاونت تربیت‌بدنی با استفاده از مربیان بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس را نظارت می‌کند همچنین واحد ارزیابی عملکرد در نظارت بر مدارس موضوع ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را رصد می‌کند؛ از روز گذشته نظارت بر استان‌ها آغاز شد که این روند برای شهر تهران از ۱۴ فروردین انجام شد تا بتوانیم بر روی نظارت استان‌ها نیز نظارت داشته باشیم.

هاشمی درباره آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا گفت: بنده به آمار مبتلایان دسترسی ندارم چون این سامانه زیرمجموعه معاونت تربیت‌بدنی و سلامت فعالیت می‌کند.

اطلاعات ثبت نشود غیبت دانش‌آموز غیر موجه می‌شود

همچنین صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدارس باید اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را در سامانه ایران من که سامانه رصد و مراقبت کرونا در بستر سیدا است، ثبت کنند، در غیر این صورت غیبت دانش‌آموز غیرموجه خواهد بود، گفت:وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به این سامانه دسترسی دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا مشخص است؟ گفت: خیر، چرا که مدارس صرفاً آمار مبتلایان به کرونا را ثبت نمی‌کنند بلکه ممکن است دانش‌آموزی تست او منفی باشد یا به سرماخوردگی مبتلا شده باشد، اطلاعات او نیز در این سامانه ثبت می‌شود و می‌توانند به مدرسه نیایند؛ فعلاً نمی‌توانیم آماری از مبتلایان به کرونا اعلام کنیم و آمار تجمیع شده‌ای نداریم البته ممکن است مدارس آمار غایبان را اعلام کنند اما الزاماً همه آنها مبتلا به کرونا نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =