حمله ملخ‌ها به کشور همزمان با تشدید خشکسالی

با آمدن بهار ملخ‌های مهاجم صحرایی به کشور وارد شده اند. حضور این ملخ ها در هر منطقه، کشاورزان را به شدت نگران می‌کند و اگر مهار نشوند، سیل آسا تمام گیاهان مسیر خود را از بین می‌برند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسد دستجاتی از ملخ های مهاجم صحرایی هجوم آورده و در حال گسترش هستند. تا امروز دریاچه خشک پریشان تازه ترین منطقه مورد هجوم ملخ های صحرایی است. حضور این ملخ ها در هر منطقه‌ای کشاورزان را به شدت نگران می‌کند چراکه اگر ملخ‌های مهاجم صحرایی مهار نشوند، سیل آسا تمام گیاهان مسیر خود را از بین می‌برند.

به گفته مسئولان در سازمان حفظ نباتات، جمعیتی که بهار امسال به کشور هجوم آورده کمتر از سال های گذشته است و مبارزه با این آفت با جدیت درحال انجام است تا کنترل جمعیت ملخ ها انجام شود، چرا که غفلت از آن می تواند موجب نفوذ این آفت به باغات و مزارع و خسارات سنگین شود.

سعید معین، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ های صحرایی به کشور در سالجاری، اظهار کرد: گستردگی جمعیت و میزان سطح آلودگی به آفت ملخ صحرایی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، به عبارت دیگر شرایط آب و هوایی تعیین کننده سطحی است که توسط ملخ ها مورد هجوم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شد امسال به دلیل تشدید خشکسالی شاهد کاهش هجوم این آفت مخرب به کشور باشیم اما، میزان کاهش بارندگی و افزایش دما بیش از آنچه بود که تصور می شد در نتیجه جمعیت ملخ های صحرایی که به کشور وارد شده نیز کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

معین با یادآروی اینکه در بهار امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد از حد نرمال بارندگی در کشور داشتیم، افزود: همچنین در سه ماهه بهار ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال افزایش دما خواهیم داشت که این به معنی بهار گرم و خشک برای کشور است.

به گفته وی؛ مشکل کاهش بارندگی و افزایش دما، در مناطق مبدا و مقصد ملخ های مهاجم صحرایی نیز وجود دارد. یمن، عمان، عربستان و هند نیز که مسیر حرکت و مقصد حرکت این آفت هستند نیز دچار این مشکل شده اند.

معین تصریح کرد: ملخ ها برای تولید و تکثیر نیازمند تغذیه از علف زارهای هستند که با بارندگی مناسب در مبدا و مسیر عبورشان ایجاد می شود و اگر علف زاری برای تغذیه نباشد جمعیت آن ها رشد نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع خشکسالی چند سال اخیر جمعیت ملخ ها را در هنگام ورود به کشور کاهش داده است، افزود: در سال ۹۸ سطح مبارزه با این آفت ۷۵۰ هزار هکتار بود که این سطح در پی خشکسالی پیاپی، در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ هزار هکتار کاهش یافت.

معین در پاسخ به اینکه شنیده‌ها حاکی از عدم تخصیص کامل اعتبار مبارزه با ملخ های صحرایی در سالجاری است، گفت: قرار بر این بود که امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت تخصیص پیدا کند، اما در ابتدا ۱۰ میلیارد تومان و بعد از آن ۱۵ میلیارد تومان به سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با ملخ‌ها پرداخت شد و همچنان نیمی از آن باقی مانده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی، استان هایی که اعتبار پرداخت شده در آن ها برای مبارزه با آفت هزینه شده است را استان های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی برشمرد. معین محل‌های صرف شدن اعتبار را، ۷۰ درصد خرید سم و باقی را نیز خرید تجهیزات و استخدام نیروهای انسانی برای مبارزه میدانی عنوان کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کد خبر: 1136612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =