یک میلیون و ۴۸۷ نفر در کنکور ثبت‌نام کردند/ زنان بیشترین شرکت کنندگان کنکور

رئیس مرکز اجرای آزمون های سازمان سنجش با بیان اینکه یک میلیون و۴۸۷ نفر در کنکور امسال شرکت کردند، گفت: زنان بیشترین شرکت کنندگان این آزمون هستند و متقاضیان گروه علوم انسانی افزایش یافته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عزیزی رئیس مرکز اجرای آزمون های سازمان سنجش با بیان اینکه یک میلیون و۴۸۷ نفر در کنکور امسال شرکت کردند، گفت: زنان بیشترین شرکت کنندگان این آزمون هستند و متقاضیان گروه علوم انسانی افزایش یافته است.

وی در آیین هماهنگی کنکور ۱۴۰۱ در استان مرکزی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کنکور فرآیندی است که اگر به درستی و با دقت انجام نشود در بلندمدت نتیجه منفی آن آشکار خواهد شد و کشور به اهداف بلندمدت خود نخواهد رسید. بنابراین درصورتی که کنکور به درستی برگزار نشود، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه می‌شود. 

وی عنوان کرد: در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته دو مرحله ثبت نام آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری به صورت تقریبی و بدون غربالگری، یک میلیون و۴۸۷ هزارنفر بوده است. از این تعداد ۹۱۲ هزار و ۸۶۹ نفر زن  و ۵۷۳ هزار و ۸۳۶ نفر مرد هستند. 

عزیزی ادامه داد: نسبت ۶۱ درصدی تعداد بانوان شرکت کننده در کنکور نشان‌دهنده انگیزه بیشتر آنان برای کسب علم و دانش در کشور توسط بانوان است. 

عزیزی توضیح داد: ثبت نام در گروه علمی رشته انسانی بر خلاف رشته ریاضی با افزایش داوطلبان مواجه بوده است. در گروه علوم انسانی آزمون سراسری سال جاری ۴۱۲ هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کرده‌اند در حالیکه در رشته ریاضی این رقم به ۱۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر می‌رسد که تنها ۳۶ درصد از داوطلبین علوم ریاضی را بانوان تشکیل می‌دهند. 

وی تشریح کرد:  آزمون سراسری از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد. از یک میلیون و ۴۸۷ هزار نفر که در آزمون سراسری ثبت نام کرده‌اند، ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر متعلق به استان مرکزی هستند. از این تعداد ۲۶۴۳ نفر در گروه ریاضی، ۶ هزار و ۴۰۷ نفر گروه علوم انسانی، ۹ هزار و ۶۰۶ نفر علوم تجربی، ۲ هزار و۵۴۳ نفر رشته هنر و ۳ هزار و ۲۵۷ نفر در رشته زبان خارجی ثبت نام کرده‌اند.

 عزیزی افزود: بطور کلی از ۲۴ هزار و ۴۵۶ نفر ثبت نام کننده در استان مرکزی، ۱۵ هزار و ۵۴۷ نفر خانم و ۸ هزار و ۹۰۷ نفر آقا هستند. 

همچنین مهران شاه منصوری معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز در این آیین گفت: سابقه کنکور در کشور به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد و با لحاظ دو الی سه سال انقلاب فرهنگی و تعطیلی کنکور، این آزمون‌ها تاکنون  ۵۲ بار برگزار شده است و  تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

وی تاکید کرد:  کنکور واژه‌ای با ریشه فرانسوی است که تمامی خانواده‌ها در مقاطع مختلف زندگی با آن روبرو بوده و نظرات مثبت و منفی متفاوتی را درخصوص آن دارند. 

شاه منصوری یادآور شد: در بسیاری از  کشورهای پیشرفته نیز این آزمون برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و مانند کشورما به دلیل قرارگیری در پیک جمعیتی شانس قبولی در برخی رشته‌ها بالای ۱۰۰ درصد و برخی رشته ها شانس قبولی پایین بوده و رقابت بالاست. 

وی تاکید کرد: در بسیاری از رشته‌ها نسبت متقاضی به ظرفیت، یک به ۱۲ است و رشته‌ پزشکی نیز جزو رشته‌های پر متقاضی یه شمار می‌رود. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1136738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =