قدرت تصمیم‌گیری درباره شبکه‌های نمایش خانگی به ارشاد بازگردد

هنرمندان از رئیس جمهور درخواست کردند که در حوزه ویدئو و شبکه‌های نمایش خانگی قدرت تصمیم‌گیری باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، هوشنگ توکلی در توضیح موضوعات مطرح شده در جلسه افطاری هنرمندان با رئیس جمهور گفت: رئیس‌جمهور فروتن، آرام و ساده‌گویی داریم؛ که ساده‌گویی ایشان بسیار از غرورشان بیشتر است و هیچ غروری از این‌که بالاترین پست مملکت را در اختیار دارند را در ایشان نمی‌بینیم. این یک حسن ذاتی است و فکر می‌کنم که ایجاد ارتباط با دیگران را تسهیل می‌کند و سبب می شود که رابطه خوبی با ایشان برقرار شود.

بیشتر بخوانید

رئیسی: اقتصاد هنر باید به بخش خصوصی واگذار شود

وی ادامه داد: مراسم دیشب مراسم خوبی بود؛ هنرمندان آمدند و عمده دغدغه‌هایی که در تمام زمینه‌ها داشتند را مطرح کردند؛ رئیس‌جمهور تمام این صحبت‌ها را شنید و آنان را ثبت کرد.

توکلی اظهار داشت: ایشان در مورد تک‌تک مسائلی که طرح شد صحبت کرد و نظرهایش را گفت و سپس به زیرمجموعه مدیرانی که با ایشان همکاری دارند منتقل کرد.

وی افزود: در این جلسه به‌خصوص در حوزه فرهنگ و هنر صحبت های مهمی شد و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایشان هم وزیر فروتن و خوش‌فکر و جوانی هستند، منتقل شد؛ ما دستاوردهای وزیر را در این چند ماه اخیر دیده‌ایم و تعامل ایشان با هنرمندان به‌خصوص هنرمندان پیشکسوت و البته جوانان قابل تقدیر است.

این هنرمند ادامه داد: تمام نقطه ‌نظرهایی که دیشب گفته شد از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته شد و دستور رسیدگی دادند و این بسیار خوب بود.

توکلی با اشاره به مشکلاتی که امروز در حوزه هنر به خصوص سینما وجود دارد، بیان کرد: در دوره هشت‌ساله به دلیل ضرورت‌هایی که وجود داشته‌است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طورکلی پر از توقفگاه هایی است که در مقابل اهالی اندیشه و هنر قرار دارند. بازکردن این توقفگاه‌ها کار بسیار سختی است.

وی افزود: آیین‌نامه‌هایی که از قبل تعیین و تصویب شده‌اند جلوی قدرت مانور مدیران ارشد را گرفته‌اند؛ ضمن اینکه سازوکارهای تعیین شدند که این سازوکارها قابل رضایت بخش اعظمی از اهالی هنر نبوده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: مثلاً در حوزه سینما که بیشتر هم در این‌مورد آن صحبت شد، مسائلی مطرح شد که از جمله مهمترین آنها موضوع تولید آثار ویدئویی هست که استقرار تصمیم‌گیری آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته شده است و آن را به حوزه ترکیبی در صداوسیما واگذار کرده‌اند.

وی ادامه داد: این‌موضوع نارضایتی به وجود آورده‌است چراکه دارایی و درآمدهای کلانی در آن مجموعه وجود دارد که حاصل آن درآمدها شامل هنرمندان و اهالی سینما نمی‌شود.

توکلی افزود: طبیعتاً ترکیبی از اهالی سینما که قادر بودند با شیوه‌های تولیدی آن مجموعه همساز شوند کنار گذاشته شده‌اند و این‌موضوع باعث مشکل و به نوعی باعث بحران در حوزه تولید شده‌است؛ این‌موضوع نقدی است که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس هست که نمایندگان مجلس بدون این‌که دورنمای معین و مشخصی داشته باشند این جدایی را از وزارت فرهنگ و ارشاد تصویب کرده‌اند و این معضلی است که امروزه گریبان‌گیر اهالی سینما و هنر شده‌است.

وی اظهار داشت: می‌دانیم که این دوران  دوران خواب سینمایی است؛ چرا که در این مدت هم موضوع کرونا مطرح بوده‌است و هم با تولید آثار ویدئویی دنیای جدید در عرصه تولید و تهیه آثار فرهنگی به جامعه مطرح‌شده است و بر این اساس سینماها در حال ورشکستگی هستند و کارگردان‌ها در سینما قادر به تولید منطقی نیستند و در نتیجه بسیاری از این مسائل  به‌وجودآمده است.

توکلی یادآور شد: طبیعتاً چون این سازوکارها به‌طورکلی برای اهالی سینما بغرنج و دردآور بوده‌است امروز معترضان عقیده دارند که باید این شرایط سازوکار ساخت‌وساز متوقف شود و در حوزه ویدئو و شبکه‌های خانگی اولا می‌بایست قدرت تصمیم‌گیری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد و دوم این‌که همه اهالی سینما بتوانند در این بازار حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این یکی از مشکلاتی است که به‌سادگی قابل‌حل نخواهد بود و در جلسه دیشب تقاضای آقای سید ضیاء هاشمی که رئیس اتحادیه تهیه کنندگان هستند همین بود که به‌خوبی مسائل و موضوعات را مطرح کردند.

وی گفت: این موضوع در حال حاضر عمده‌ترین مشکل خانواده سینما و تولید تصویر و صداست که باید سازوکارهای آن پیدا شود و رئیس جمهور این‌موضوع را به مشاورین خود و رئیس سازمان سینمایی منتقل کرد و دستور داد که بررسی شود که چه راهکاری می‌توان در راستای بهبود این شرایط پیدا کرد.

این هنرمند پیشکسوت در انتها خاطر نشان کرد: موضوعات دیگری هم مانند بیمه هنرمندان که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن روبرو و در حال تسریع بهبود آن هستند، مطرح شد.

 در این نشست حمید نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، جواد شمقدری تهیه کننده و کارگردان، دکتر فرهت عضو فرهنگستان هنر و رئیس بخش موسیقی آن، دژاکام کارگردان و پیشکسوت سینما، مسعود ده نمکی کارگردان و تهیه کننده، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده، مرتضی شعبانی مستندساز، جواد بختیاری از حوزه هنرهای تجسمی و انسیه شاه حسینی کارکردان سینما در سخنان صمیمی با گلایه از بی توجهی های گذشته به عرصه سینما و هنر، دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را در حوزه رفع مشکلات هنر و هنرمندان مطرح کردند.

حمایت از موسیقی سنتی و موسیقی نواحی، توجه به حقوق مؤلف، برنامه‌ریزی برای تقویت احساس تعلق خاطر به پدیده‌های ملی و دینی، ترسیم نقشه راه در حوزه فرهنگ و هنر، استفاده از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت، توجه به آثار آهنگسازان ایرانی و حفظ و نگهداری آن، حمایت از تئاتر و هنرمندان این حوزه، توزیع عادلانه منابع بین همه فعالان فرهنگ و هنر، احداث سالن‌های نمایش در کنار مجتمع‌های مسکونی، فرهنگسازی در خصوص سرگرمی، توجه به بیمه و مسکن هنرمندان و تلاش برای ثبت جهانی خط نستعلیق از جمله مهم‌ترین محورهای مطرح شده توسط هنرمندان و فعالان این عرصه بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

کد خبر: 1136766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =