خاطرات شیرین افغانستانی‌ها در ایران بیش از رویدادهای تلخ است / نقش فیک نیوزها در اختلاف افکنی بین دو ملت

شبیر احمدی با بیان اینکه خاطرات و قصه‌های شیرین افغانستانی‌های ساکن ایران بسیار بیشتر از رویدادهای تلخ است، اظهار کرد: اکثریت مردم ایران با افغان‌ها مشکلی ندارند و برخی ویدئوهای پخش شده مربوط به سال‌های گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در هفته‌های اخیر فیلم‌هایی در ارتباط با اذیت و آزار شهروندان افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر که در نهایت منجر به آتش زدن سرکنسولگری ایران در هرات شد. به نظر می‌رسد گروه‌ها و جریان‌های خاصی در ایران و افغانستان در تلاش هستند تا با اختلاف‌افکنی بین دو ملت بحران سیاسی ایجاد کنند. به منظور بررسی انگیزه‌های عاملین چنین اقداماتی، مصاحبه‌ای با «شبیر احمدی» -تحلیلگر و خبرنگار اهل افغانستان- انجام شد.  

به اعتقاد وی، مردم ایران و افغانستان روابط دیرینه‌ای دارند اما این روابط گاهی اوقات دستخوش ناملایمات هم شده است. به ویژه اکنون که با توجه به وضعیت افغانستان شمار زیادی از مردم آواره شده‌اند و بخش بزرگی از آنها به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند. این تحلیلگر اهل افغانستان خاطر نشان می‌کند: مطمئنا مدیریت این تعداد بزرگ از مهاجرین و پناهجویان برای ایران که خود نیز با مشکلات اقتصادی روبرو است، کار ساده‌ای نیست. البته در طول چهار دهه که ایران میزبان مهاجرین افغان بوده، مردم در ایران قصه‌ها و خاطرات تلخ و شیرین دارند. ایشان تاکید می‌کند که خاطرات و قصه‌های شیرین افغانستانی ‌های حاضر در ایران بسیار بیشتر از رویدادهای تلخی است که برای مهاجرین رخ داده است.

احمدی می‌افزاید: با توجه به اینکه ایران یک کشور همسایه، برادر، همزبان و هم دین افغانستان است، توقع بیشتر مردم این بوده که چنین مشکلاتی رخ ندهد. با توجه به ویدئوهایی که در روزها و هفته‌های گذشته پخش شده است، می‌بینیم که ‌عده‌ای به دنبال نشر اکاذیب و انتشار ویدئوهای گذشته هستند اما نمی‌توان گفت که همه این ویدئوها هم از گذشته هستند. از نظر وی، باید بپذیریم که مهاجرین در ایران با مشکلاتی هم روبرو بوده‌اند؛ این تحلیلگر افغان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های از بین بردن این آزارها و اذیت‌ها این است که بپذیریم چنین وضعیتی وجود دارد، تشریح می‌کند: بسیاری از مردم ایران هم در شبکه‌های اجتماعی از این آزارها انتقاد کردند.

ایشان با تاکید مجدد بر اینکه اکثریت مردم ایران افراد خوبی هستند که با افغان‌ها مشکلی ندارند، اشاره می‌کند که در هر جایی افراد نژادپرست و مخالفان حضور مهاجرین و پناهجویان وجود دارد. این که جریان‌های خاص در ایران و افغانستان در تلاش باشند که بین دو ملت اختلاف افکنی بکنند، موضوعی است که باید مورد تحقیق قرار بگیرد. احمدی می‌افزاید: جدای از اینکه جریان‌های خاص در این مسائل نقش داشتند یا نه، باید بپذیریم که بخشی از رویدادهایی که ما در هفته‌های گذشته دیدیم واکنش طبیعی مردم می‌تواند باشد.

ایشان در ادامه ضمن نادرست و غیرقابل قبول خواندن حمله به کنسولگری ایران در هرات اظهار کرد: حکومت ایران به خاطر مدیریت مهاجرین باید گام‌های بیشتری بردارد و افرادی را که مهاجرین را مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند را بازداشت کنند. شبیر احمدی با اذعان به اینکه برخی ویدئوهایی که پخش شدند اصلا مربوط به افغان‌ها نبوده و برخی مربوط به سال‌های گذشته است. بدون شک در چنین شرایطی گروه‌هایی هستند که دست به پخش ویدئوهای جعلی و مربوط به گذشته می‌زنند. اینکه این گروه‌های به جای خاصی وابسته و یا سازمان یافته هستند باید مورد تحقیق قرار گیرد. اما همیشه در چنین شرایطی محیط برای «فیک نیوزها» آماده می‌شود.

از نظر وی، یکی دیگر از گروه‌های منتشر کردن ویدئوی اذیت و آزار افغان‌ها، افرادی هستند که قصد افزایش دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی است و و نسبت به تبعات کار خود آگاهی ندارند. او تاکید کرد: اختلاف افکنی و دشمنی بین مردم ایران و افغانستان به زیان هر دو کشور است و نیاز هر دو کشور نسبت به یکدیگر از بین نمی‌رود و در طول سال‌ها ایران از مردم افغانستان میزبانی کرده است و مردم افغانستان هم در بازسازی ایران نقش عمده داشته‌اند و کارهایی را که هیچ وقت یک ایرانی حاضر به انجام آن نبوده، کارگران افغان انجام داده‌اند.

در بخش دیگری از این مصاحبه، به ویدئوهایی پرداخته شد که بر اساس آن برخی افرادی که از فرماندهان طالبان معرفی شده‌اند، تهدید می‌کنند که عملیات‌های انتحاری در ایران انجام خواهد داد. احمدی در خصوص موضع طالبان در این مورد گفت: برخی از این ویدئوهای تهدیدات مربوط به سال‌های گذشته هستند. مثلا یک ویدئو از ملا منان نیازی پخش شده که حدود یک سال و نیم پیش در درگیری با طالبان کشته شد و سخنان او که گفته در ایران و پاکستان دست به عملیات انتحاری می‌زند مربوط به گذشته است. حتی اگر ویدئوی جدیدی از فرماندهان طالبان هم منتشر شده باشد، فکر نمی‌کنم طالبان به این تهدیدات جامه عمل بپوشد و در ایران عملیات انتحاری انجام دهد. از نظر این تحلیلگر افغان، باید از اختلاف افکنی بیشتر و بدتر شدن اوضاع جلوگیری شود. این مشکلات باید از راه گفتگو و مدیریت درست بحران حل شود و بعید است که طالبان دست به عملیات انتحاری در ایران بزند.

در بخش نهایی مصاحبه به آینده روابط ایران و افغانستان در دوران حکمرانی طالبان پرداخته شد. به گفته شبیر احمدی: با توجه به اینکه ایران و طالبان در گذشته روابط نزدیکی نداشته‌اند، بعید است که روابط پرشور و نزدیک بین ایران و افغانستان به وجود بیاید. وی افزود: اگر رژیم طالبان در افغانستان ادامه پیدا کند، جدای از روابطی که نهادهای امنیتی ایران با طالبان دارند، فکر نمی‌کنم که این روابط نزدیک‌تر شود. احمدی با بیان اینکه بدون شک تماس‌ها ادامه خواهد یافت و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به افغانستان هم ادامه پیدا کند، گفت: احتمالا طالبان هم به گونه‌ای محتاطانه پیش خواهد رفت؛ زیرا طالبان هم اهمیت روابط بین الملل و دیپلماسی را نسبت به دوره اول حکومت‌داری در گذشته درک کرده است. حکومت ایران هم با توجه به تهدیداتی که حس ‌می‌کند، تلاش خواهد کرد تا روابطش را با طالبان حفظ و از بدتر شدن روابط جلوگیری کند.

وی در انتها با اشاره به اینکه انتظار داشته باشیم این روابط به یک سطح بسیار عمیق برسد، کمی دور از ذهن است، تصریح کرد: هنوز مشکلات و مسائلی از جمله آب، مهاجرین و ... بین دو کشور وجود دارد و به همین دلیل این روابط به گونه‌ای کند پیش می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      سال ۱۳۷۴ در کیش داشتم مغازه می ساختم ۱۵ نفر افغانی آمدند از شب تا صبح در پی کنی به من کمک کردند هر چقدر اصرار کردم پول قبول نکردند ، گفتند چند نفر از هم وطن های ما را سر سفره ات مهمان کرده بودی این برای ما با ارزش است ! برادران ما ملت ایران با مردم مظلوم افغانستان مشکلی نداریم و نداشته ایم ۰ حالا اخیرا به تازگی این فیلم ها و این شانتاژ بازی ها داره رواج پیدا میکنه کار کیه ؟ چرا با سر رسیدن طالبان داره این اختلاف افکنی استارت میخوره؟ ؟ طالبانی که همسرش درست نیست به هیچ قاعده ی انسانی و عهد و پیمانی وفادار نیست و نخواهد بود ، آموزش دیده مکتب پاکستان ضد اسلام و و مسلمین است خدا انشاالله پاکستان و سیاستمداران پولکی آن را خراب کند که افغانستان را ویرانه کرده و طالب را آورد و مواجب از عربستان میگیرد که وهابیت را ترویج کند ، پاکستان دشمن ملت ایران و افغانستان است ۰همه حواسشان جمع باشد ۰ آقایان مسئولین ایران چرا مدام از پاکستان و ترکیه رکب میخواهید؟؟ ! چرا گذاشتید طالبان جلو بیآد؟ هرچه معدن و درخت و آزار باستانی هست پاکستان و چین دارن از افغانستان غارت میکنند، از آنطرف طالبان را دارند به جان