هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست، گفت: در هیئت‌های مذهبی شور و شعور وجود دارد و دانشگاه ها باید بزرگترین هیئت ها را درون خود داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم جشن و سخنرانی هیأت فاطمه‌الزهرا (س) سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، عصر روز شنبه (۲۷ فروردین) با حضور  محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه در مسجد امام علی (ع) واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست

 طهرانچی در این مراسم با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع)، با اشاره به اهمیت جایگاه هیات‌های مذهبی، گفت: هر کشوری ساختار اجتماعی خود را دارد و در آن ساختار با توجه به فرهنگ هر ملت، زیرشبکه های اجتماعی شکل می‌گیرد. در کشور ما بیش از دو سده است که مفهوم اجتماعی به عنوان هیئت به طور رسمی خلق شده است و این مفهوم کارکردی بسیار جدی در مفاهیم تعلیم و تربیت، حضور اجتماعی و پشتیبانی مردم از یکدیگر داشته است.

وی تاکید کرد: محیط‌های تربیتی از خانواده آغاز شده و محیط‌های آموزشی، رفاقتی، محیط زندگی و محیط کار را در برگرفته و در نهایت به جامعه ختم می شود. در این بین یکی از محیط هایی که اهمیت بسیار دارد، محیط رفاقتی است؛ چرا که این محیط فضایی انتخابی است، در حالی که خانواده انتخابی نیست.  

طهرانچی ادامه داد: اساساً فضای مجازی به دنبال نفوذ در محیط رفاقتی است و با شبکه سازی تلاش دارد این محیط را از اجتماع چند ده نفری به محیطی که تعداد آن بیشمار است، تبدیل کند و از این طریق دیگر محیط ها را تحت تاثیر قرار دهد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: زمانی که سخن از اجتماع و محیط است، اساساً اجتماع چه از نظر مادی و چه از نظر عقلانی در برگیرنده جاذبه و دافعه و همبستگی است. همانطور که این پدیده را در الماس مشاهده می کنیم که دوده کربن در اثر جاذبه و دافعه و گذار از محیط ترمودینامیکی، به الماس تبدیل می شود. اگر این نظم و جاذبه و دافعه وجود نداشته باشد، الماس تشکیل نمی شود. در محیط انسانی نیز غضب و شهوت، محبت و عداوت و تولی و تبری در بین افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه مودت، شیرازه هر محیط اجتماعی است، گفت: اجتماعی اصالت دارد که رابطه در آن، با مودت فی القربی به وجود بیاید؛ همانطور که خداوند در آیه ۲۰۰ سوره عمران می فرماید «یا ایهاالذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون» (ای اهل ایمان صبور باشید و یکدیگر را به صبر سفارش کنید و با یکدیگر در ارتباط باشید و از خدا بپرهیزید، شاید که رستگار شوید).

طهرانچی ادامه داد: براساس این آیه شریفه، اگر به دنبال رستگاری هستیم، باید ارتباط با یکدیگر را پیگیری کنیم و در این مسیر، انسان منزوی به رستگاری نخواهد رسید. هیئت های مذهبی یک محیط رفاقتی است که بر محور مودت فی القربی  و با تکیه بر این آیه شریفه ایجاد  شده است و اکنون اجتماع ما به چنین محیط هایی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیاده روی اربعین حسینی مظهر اجتماع هیئت هاست، تصریح کرد: در اربعین حسینی مهربانی و ارتباط مردم با یکدیگر را در اوج می بینیم و مصداق این حدیث امام صادق (علیه السلام) که فرمودند وَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ کُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً کَمَا أَمَرَکُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (همان گونه که خدای عزّوجلّ به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید) در این اجتماع نمود پیدا می کند.
طهرانچی با بیان اینکه هیئت یک تشکل محوردار، هدفمند و متناسب با فرهنگ ماست، گفت: در هیئت های مذهبی شور و شعور وجود دارد و دانشگاه ها باید بزرگترین هیئت ها را درون خود داشته باشند.

لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخنرانی در باب امت‌سازی انبیاء الهی و طرح امامت نبی مکرم اسلام (ص) پرداخت و حاج مرتضی طاهری مداح اهل‌بیت نیز به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) مدیحه‌سرایی کرد. در پایان این مراسم نیز نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =