نتایج نهایی کنکور دکتری چطور تعیین می‌شود؟

نحوه اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ مشخص شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. از ۱۸۶ هزار و ۵۵۶ نفر داوطلبی که در این آزمون شرکت کرده بودند، ۱۳۷ هزار و ۱۱۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. داوطلبان تا ۳۰ فروردین ماه مهلت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

۲۴ هزار و ۲۵۴ داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند. ظرفیت پذیرش اعلامی در دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲ هزار و ۷۱۶ نفر و ظرفیت پذیرش اعلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱ هزار و ۵۳۸ نفر است. ایسکانیوز در ادامه نحوه اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری را بررسی کرده است.

نتایج نهایی کنکور دکتری چطور تعیین می‌شود؟

نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ بر اساس نتایج اولیه داوطلبانی اعلام می‌شود که مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

داوطلبان باید نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی تا ۳۰ فروردین ماه اقدام کنند. همچنین داوطلبان باید حدنصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل‌های انتخابی کسب کرده و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند.

مرحله دوم آزمون شامل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی است که در یک یا چند دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. پذیرش نهایی در هر کدرشته محل مطابق ظرفیت در هر یک از سهمیه‌های مصوب و پس از تأیید صلاحیت‌های عمومی انجام می‌شود.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(۱۴۰۰-۱۳۹۶)» در ۱۴ اسفند ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در این آزمون اجرا و گزینش متقاضیان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و مربیان نیز درآزمون دکتری اعمال می‌شود. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب اردیبهشت ۶۸ هیئت وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب آذر ۷۱ مجلس محترم شورای اسلامی، متقاضیانی که از سـال ۱۳۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمونهای ورودی پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقـل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در آزمون دکتری با سهمیه رزمندگان شرکت کنند، در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در مقطع کاردانی و یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در آزمون دکتری با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی، یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته و یک بار نیز در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۲۴ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در آزمون دکتری با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

متقاضیان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی مقطع دکتری سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل کنند.

بر اساس قانون «برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ۸۹ مجلس شورای اسلامی» ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت(حداقل یک نفر) در هرکدرشته محل برای مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد، اختصاص می‌یابد. حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود. متقاضی مربی در صورتی میتواند ادامه تحصیل دهد، که دانشگاه محل خدمت وی موافقت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =