حل مساله از اولویت‌های انجام پژوهش است

معاون پژوهش و فناروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: اغلب پژوهش‌ها با رویکرد حل مساله و مشکلات صنایع همراه است. برای این منظور در دانشگاه آزاد اسلامی نظام پایش شکل گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سند تحول ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی، پنج چرخش تحول‌آفرین در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شده‌ است. اولین چرخش، عبور از یادگیری‌های حافظه محور و روی‌آوری به آموزش مهارتی و اشتغال‌آفرین است. همچنین در حوزه پژوهش، به‌سمت مساله محوری و در بخش فرهنگی از ناکارآمدی به سوی اثرگذاری اجتماعی‌ فرهنگی حرکت می‌کند. در این راستا برای ایجاد توانمندی کسب ثروت از علوم مختلف در دانشگاه و تغییر نگرش در امر پژوهش رویداد گام دوم انقلاب مدنظر قرار گرفته است تا در این اقدام بتوان در راستای حل مساله، اشتغال آفرینی فعالیت موثر انجام داد.

احد فخاریان، معاون پژوهش و فناروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره برگزاری رویداد گام دوم انقلاب و اهداف این اقدام به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در رویداد گام دوم دانشگاه  آزاد اسلامی از هزار زیرساخت و مرکز تحقیقاتی و هزار استارتاپ شرکت فناور رونمایی می‌شود. در این اقدام هر واحد دانشگاهی و استان بر اساس توانمندی‌های آزمایشگاه و گروه تحقیقاتی به شکل تخصصی، ایده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در واحد دانشگاهی مستقر هستند. از طریق یک سامانه به سازمان مرکزی معرفی شده و اطلاعات فنی مربوطه بارگذاری شده است. ایده‌ها و شرکت‌ها در کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی زیرنظر افراد متخصص داروی می‌شود.

معاون پژوهش و فناروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با بیان اینکه در رویداد گام دوم تمامی واحدهای دانشگاهی اقدامات انجام شده را به نمایش می‌گذارند، ادامه داد: در این رویداد از شرکت‌های صنعتی به عنوان اسپانسر و حمایت کننده مالی دعوت شده تا فضای نمایشگاهی در اختیار این افراد قرار داده شود تا بتوان مراکز تحقیقاتی را توسعه داد. رویداد گام دوم به‌دلیل تبادل ایده‌ها، امکانات، تجهیزات بین واحدهای دانشگاهی و شرکت‌های بیرونی اقدامات موثر رقم می‌خورد.

فخاریان تاکید کرد: در این اقدام هیات دولت و معاونان رییس جمهور و نمایندگان مجلس هم حضور داشته و می‌توانند در تخصیص امکانات دانشگاه آزاد اسلامی موثر باشند. این رویداد ویترینی از پیشرفت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات انجام شده کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: یکی از مباحث در رویداد گام دوم حضور شرکت‌های دانش بنیان است. برخی از افراد تحصیل کرده و با سابقه کاری اندک دور هم جمع شده و باید با ایده محوری بتوانند کسب و کار را ایجاد کرده و به محصول و خدمات تبدیل کرد. هزار استارتاپ در رویداد گام دوم معرفی می‌شود.

شرکت‌های فناور و دانش بنیان  بستری برای ارائه محصولات است

به گفته معاون پژوهش و فناروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در این رویداد شرکت‌هایی سرمایه‌گذار با ایده‌های برتر انتخاب شده و کارآفرینی را به دنبال دارد. شرکت‌های فناور و دانش بنیان شکل گرفته و بستری برای ارائه محصولات است. این رویداد می‌تواند در جذب مشتری کمک کننده و توسعه کسب و کار را به دنبال داشته باشد. با توجه به شعار امسال اشتغال و شرکت‌های دانش بنیان این اقدام می‌تواند موثرباشد.  

فخاریان درباره نبود یا کمبود تخصیص بودجه در تحقق پژوهش تاکید کرد: یکی از شعارهای مطرح شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش مبتنی‌بر حل مساله و اقدامات پژوهشی نظری صرف بود و این پژوهش‌ها از دل مساله بیرون نیامده و نمی‌تواند به حل مساله کمک کند. در گذشته پژوهش یا مقالات آرشیو می‌شد. در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال پژوهش‌های ماموریت‌گرا هستیم. در این پژوهش‌ها حل معضلات کنونی و مشکلات صنایع و رویکرد حل مساله دنبال می‌شود. برای این منظور در دانشگاه آزاد اسلامی نظام پایش شکل گرفته است.

پژوهش‌ها بر اساس نیاز بازار سنجیده شود

فخاریان افزود: در این مقوله پژوهش‌های کاربردی را بکار گرفته تا صنایع مختلف مورد نیاز را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهد تا مشکلات از صنایع و ادارات و سازمان‌ها حل و فصل شود. برای اینکه بتوان بهبود سازمانی و پژوهش‌ها را به شکل سازمانی به کارآفرینی تبدیل کرد باید بتوان نیازهای بازار را سنجید و بر اساس آن نیازها و مشکلات موجود بتوان عناوین و قراردادهای پژوهشی را ایجاد کرد تا انجام پژوهش حل معضلات صنعت را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =