سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

بررسی‌ها شاخص‌های نظام رتبه‌بندی تایمز نشان می‌دهد که شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه برتر وزارت علوم در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله دانشگاه های بسیاری توسط نظام های ارزیابی جهانی رتبه‌بندی می‌شوند. موسسه رتبه بندی تایمز با هدف کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسه موسسه های با کیفیت در جهان گزینش موسسه مناسب برای تحصیل از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد. رویکرد این نظام رتبه‌بندی بیشتر سنجش ارتباط بین موسسه‌ها و صنعت و کسب و کار است.

نظام ارزیابی تایمز دانشگاه های جهان را بر اساس ۵ شاخص اصلی آموزش، پژوهش، جایگاه بین‌المللی، استناد و درآمد صنعتی رتبه‌بندی می‌کند.
در آموزش شهرت دانشگاه با وزن ۱۵ درصد، نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۵/۴ درصد، نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی با وزن ۲۵/۲ درصد، نسبت فارغ التحصیلان دکتری به اعضای هیئت علمی با وزن ۶ درصد و درآمد دانشگاه با وزن ۲۵/۲ درصد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
شاخص پژوهش بر اساس شهرت پژوهشی دانشگاه با وزن ۱۸ درصد،  تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده با وزن وزن ۶ درصد و درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیئت علمی  با وزن ۶ درصد ارزیابی می‌شود.

شاخص استناد در دانشگاه‌ها بر اساستعداد استنادهایی که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کرده است با وزن ۳۰ درصد سنجیده می‌شود.

جایگاه بین‌المللی هر دانشگاه به نسبت دانشجویان بین‌المللی به دانشجویان داخلی با وزن ۵/۲ درصد، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی به اعضای هیئت علمی داخلی با وزن ۵/۲ درصد،گ و همکاری بین‌المللی با وزن ۵/۲ درصد بستگی دارد.

درآمد صنعتی هر دانشگاه نیز از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیئت علمی با وزن ۵/۲ درصد محاسبه می‌شود. ایسکانیوز وضعیت ۵ شاخص آموزش، پژوهش، جایگاه بین‌المللی، استناد و درآمد صنعتی ۷ دانشگاه برتر تهران که در پنج سال اخیر در لیست موسسه تایمز حضور دارند را بررسی کرده است.

سقوط پژوهش در دانشگاه تهران نسبت به سال گذشته

بر اساس داده‌های نظام ارزیابی تایمز، رتبه دانشگاه تهران در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ثابت بوده و در سال ۲۰۲۱ رشد داشته است، اما در سال ۲۰۲۲ روند نزولی را طی کرده و به ۱۰۰-۸۰۰ رسیده است. در نمودار زیر وضعیت شاخص‌های دانشگاه تهران را بر اساس شاخص‌های این نظام ارزیابی در مدت ۵ سال گذشته بررسی شده است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

همان‌طور که از نمودار فوق مشخص است، تنها استناد به مقالات دانشگاه‌ تهران روند صعودی داشته و در سال ۲۰۲۲ به بیشترین میزان خود یعنی ۴۶.۵ رسیده است. وضعیت شاخص آموزش دانشگاه تهران نیز تا سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشته اما پس از آن این شاخص افت داشته است.

میزان درآمدهای صنعتی این دانشگاه نیز روند مشابه شاخص آموزش را طی کرده؛ تنها با شیب تندتر و در نهایت در بازه ۲۰۲۲-۲۰۲۱ روند کاهشی را طی کرده است. چشم‌انداز بین‌المللی دانشگاه تهران از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ با شیب ملایمی افزایش پیدا کرده است.  وضعیت پژوهش در این دانشگاه بیشترین میزان کاهش را در بین شاخص‌های دیگر داشته و در سال ۲۰۲۲ به ۱۲ رسیده است.

رشد ۳۱ پله‌ای میزان استناد به مقالات دانشگاه صنعتی شریف

بر اساس داده‌های نظام ارزیابی تایمز، رتبه دانشگاه صنعتی شریف از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تنها روند کاهشی را طی کرده و از ۸۰۰-۶۰۱ به ۵۰۰-۴۰۱ رسیده است. در نمودار زیر ۵ شاخص دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سال گذشته بررسی شده است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

بر اساس وضعیت شاخص‌های نظام ارزیابی تایمز در ۵ سال گذشته، میزان درآمدهای صنعتی این دانشگاه از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رشد چشمگیری داشته است. وضعیت پژوهش ین دانشگاه در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته و از ۹۶ به ۳۱ رسییده است، این شاخص پس از ۲۰۱۹ روند تقریبا ملایمی را طی کرده است.

شاخص آموزش و چشم‌انداز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی شریف دستخوش تغییر چندانی نشده و در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ روند کاهشی داشته اما پس از آن تا سال ۲۰۲۲، شیب ملایمی را طی کرده است. 

از داده‌های فوق می‌توان دریافت شاخص استناد در این دانشگاه در ۵ سال گذشته رشد ۳۱ پله‌ای داشته است.

نوسان درآمدهای صنعتی دانشگاه امیرکبیر در ۵ سال گذشته

رتبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۲۰۱۸، ۸۰۰-۶۰۱ بوده اما پس از آن تا سال ۲۰۲۲، به صورت ثابت توانسته رتبه ۶۰۰-۵۰۱ جهانی را به خود اختصاص دهد. در نمودار زیر وضعین شاخص‌های نظام ارزیابی تایمز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی ۵ سال گذشته بررسی شده است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

درآمدهای صنعتی، پرنوسان‌ترین شاخص دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۵ سال گذشته بوده است، وضعیت پژوهش در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته است اما در ادامه روند صعودی با شیب ملایمی را تا سال ۲۰۲۱ طی کرده است.

شاخص آموزش دانشگاه صنعتی امیرکبیر روند تقریبا ثابت با شیب منفی را در ۵ سال گذشته طی کرده است. میزان استناد نیز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، ۳۴ پله رشد داشته است.

کاهش ۹ پله‌ای میزان درآمدهای صنعتی دانشگاه علم و صنعت نسبت به سال گذشته

رتبه دانشگاه علم و صنعت در نظام ارزیابی تایم از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، یکسان بوده اما در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته و به ۶۰۰-۵۰۱ رسیده و باری دیگر در سال ۲۰۲۲ رتبه ۸۰۰-۶۰۱ را کسب کرده است. در نمودار زیر شاخص‌های دانشگاه علم و صنعت در ۵ سال گذشته آورده شده است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

بر اساس داده‌های پایگاه ارزیابی تایمز، درآمد صنعتی دانشگاه علم و صنعت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رشد چشمگیری داشته اما پس از ۲۰۲۱ با شیب ملایمی روند کاهشی به خود گرفته و  رتبه آن ۹ پله کاهش داشته است. شاخص جایگاه بین‌المللی و آموزش این دانشگاه روند مشابهی دارند، به طوری که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ با شیب نسبتا تندی، روند کاهشی داشته اما از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ با شیب ملایمی افزایش پیدا کرده است. شاخص پژوهش نیز مشابه دو شاخص فوق بوده با این تفاوت که در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ روند کاهشی داشته و  رتبه آن ۴ پله کاهش داشته است.

شاخص استناد در دانشگاه علم و صنعت روند افزایشی داشته است و نسبت به سال ۲۰۱۸، ۳۲ پله رشد داشته است.

بهبود جایگاه بین‌المللی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نسبت به ۵ سال گذشته

رتبه دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی در نظام اریابی تایمز تا سال ۲۰۲۱ کمتر از ۱۰۰ بوده اما رتبه این دانشگاه تا سال ۲۰۲۲ اقزایش یافته و به ۱۲۰۰-۱۰۰۱ رسیده است. در نمودار زیر ۵ شاخص آموزش، پژوهش، استناد، جایگاه بین‌المللی و استناد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ۵ سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

بر اساس داده‌های نظام ارزیابی تایمز، چشم‌انداز بین‌المللی و استناد تنها شاخص‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هستند که روند مثبت و رو به رشدی داشته‌اند. میزان درآمدهای صنعتی این دانشگاه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، نوسان بسیاری داشته است اما در سال گذشته روند کاهشی داشته است. شاخص پژوهش این دانشگاه نیز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته اما پس از آن روند رو به رشد یکسانی را طی کرده است.

افت ۵ پله‌ای رتبه استناد دانشگاه الزهرا در ۴ سال گذشته

رتبه دانشگاه الزهرا(س) در نظام رتبه‌بندی تایمز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، بیشتر از ۱۰۰۰ بوده و رتبه آن در سال ۲۰۲۲ ۲۰۰ پله افزایش یافته و در دانشگاه‌های ۱۲۰۰+ قرار گرفته است.

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

بر اساس داده‌های نظام ارزیابی تایمز، میزان درآمد صنعتی دانشگاه الزهرا در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رشد چشمگیری داشته و پس از آن روند رشد ملایمی را تا سال ۲۰۲۲ طی کرده است.

میزان استناد در این دانشگاه از سال ۲۰۲۲، ۵ پله افت داشته است. شاخص پژوهش این دانشگاه نیز در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افت چشمگیری داشته و پس از آن روند افزایشی ملایمی را تا ۲۰۲۲ طی کرده است. شاخص چشم‌انداز بین‌المللی این دانشگاه نیز از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ روند رو به رشدی داشته است.

افزایش استنادات دانشگاه شهید بهشتی در ۵ سال گذشته

رتبه دانشگاه شهید بهشتی در نظام ارزیابی تایمز از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، ۱۰۰۰-۸۰۱ بوده اما در سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰-۶۰۱ رسید و مجددا در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۴ سال گذشته خود بازگشت. در نمودار زیر ۵ شاخص دانشگاه شهید بهشتی بر اساس دادههای نظام اریابی تایمز طی ۵ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است:

سقوط شاخص پژوهش در ۷ دانشگاه‌ برتر وزارت علوم/ میزان استناد به مقالات دانشگاه الزهرا کاهش یافته است

میزان درآمدهای صنعتی دانشگاه شهیدبهشتی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ جهش خوبی داشته و از ۲۰ به ۶۹ رسیده؛ اما پس از آن به رتبه ۵۰ سقوط کرده است.  میزان استناد به مقالات این دانشگاه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ روند افزایشی داشته است. 

شاخص پژوهش نیز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱/۸ افت چشمگیری داشته اما از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ روند افزایشی را طی کرده است؛ در این سال باز هم روند کاهشی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =