برخورد انضباطی با فعالان نشریات دانشجویی به دلیل نقد مسئولان/ سازوکاری برای شناسایی استعدادها در کشور وجود ندارد

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی هرسال در دیدار رمضانی با رهبر معظم انقلاب به بیان مطالبات و دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بر اساس سنتی دیرینه هر سال در ماه رمضان به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند. این دیدار یکی از تاثیرگذارترین دیدارهای دانشجویی با مقامات به شمار می‌رود؛ زیرا برخی از دانشجویان به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی و نشریات با صراحت کامل به بیان نکات و دغدغه‌های خود می‌پردازند.

باتوجه به اینکه دیدار رمضانه دانشجویان با مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ سه‌شنبه ۶ اردیبهشت برگزار می‌شود، ایسکانیوز در نظر دارد مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان را در ۲ سال اخیر بررسی کند. در دیدار سال ۹۹ دانشجویان با رهبری، ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و نشریات نقطه‌نظرات و دغدغه‌های دانشجویان را بیان کردند که به شرح زیر است:

فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور رخنه کرده است

علی دهقان دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از این اتحادیه در دیدار با مقام معظم رهبری به محورهایی مانند تحول در وضعیت انتخابات و نهضت ملی مبارزه با فساد اشاره کرد.

وی در این دیدار با بیان اینکه مگر غیر از اینست که اصل ۲۷ قانون اساسی شوخی نمادین حاکمیت با مردم است، گفت: برای مهار کرونای منحوس پروتکل داریم و با قائده عمل می‌کنیم؛ اما ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و یکبار هم به مردم نگفته‌ایم که در تجمعات چگونه رفتار کنند، هنوز نگفته‌ایم که به فرض اگر در وسط اعتراضات مسالمت آمیز، شورشی برپا شد یا اسلحه‌ای دیدند چگونه عمل کنند، رفتار و گفتار مسئولین تنها این پیام را از سوی حاکمیت به مردم مخابره می‌کند که اعتراضات شما برای ما مهم نیست و اگر ناکارآمدی در کشور دیدید فقط تحمل کنید. ما باور داریم که همان دستگاه‌های امنیتی که می‌توانند منطقه را امن کنند، می‌توانند امنیت اعتراضات داخل را نیز تامین کنند.

تحول در وضعیت انتخابات

دهقان ادامه داد: واقعیت اینست که لیست‌های انتخاباتی دو جریان موجود در کشور، بخش مهمی از تفکرات حاضر در جامعه را نمایندگی نمی‌کنند، به همین جهت باور داریم از ضروری‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم، تصویب نظام انتخاباتی تناسبی، منطبق با سیاست‌های ابلاغی حضرتعالی برای انتخابات است، البته اینجا نیز اگر اراده‌ای از سوی حاکمیت نباشد همچون مجلس ششم تا دهم تصویبی در کار نخواهد بود. البته علاوه بر اعتراضات و انتخابات اولویت‌های دیگری نیز وجود دارد که مشارکت‌های ایستا و مقطعی مردم را به مشارکت‌های پویا و استمراری تبدیل کند.

نهضت ملی مبارزه با فساد

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه سالهاست فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور کم یا زیاد رخنه کرده است، گفت: به دلیل عدم زیرساخت قانونی مناسب، مردم نیز در مواجهه با هر دستگاهی صرفا می‌توانند نظاره‌گر این مفاسد باشند، در حالیکه نظارت مستمر مردمی در کنار نظارت متمرکز حکومتی می‌تواند نهضت ملی مبارزه با فساد ایجاد کند که این اتفاق نیز معطل تصویب طرح حمایت از گزارشگران فساد در مجلس است. مدت‌هاست که صدا و سیمای سردرگم و بدون راهبرد جمهوری اسلامی در نهایت محافظه کاری، گفتگوی مردم با مردم یا مردم با حاکمیت را قدغن کرده و تبدیل به روابط عمومی حاکمیت شده است، البته این اتفاق مطلق نیست و استثنائاتی هم دارد که برای یک مجموعه عریض و طویل، چنین استثنائات سهوی دور از ذهن نیست. متاسفانه مسئولان صدا و سیما همچون مسئولان شورای عالی فضای مجازی در جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی، تنها نظاره‌گر بمباران باورهای مردم‌اند و ککشان هم نمی‌گزد که سرمایه‌ اجتماعی نظام دارد بر باد می‌رود.

وی تصریح کرد: آگاهی نیاز اصلی مردم در این جنگ همه جانبه است؛ که متاسفانه با رویکرد سیاست زده و امنیتی در مدیریت صدا و سیما و با هدایت عقل منفصل رسانه‌ی ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی، نیاز آگاهی در بزنگاه‌ها به جای تامین از سوی نظام، توسط رسانه‌های معاند نظام تامین می‌شود؛ اما مسئله‌ای در باب خانواده؛ اولین نهاد اجتماعی‌ای، که مانع از هزاران بحران پیدا و پنهان برای جامعه‌ ما است، ولی برای پیشگیری از بحرانِ خودِ آن فکری نمی‌شود. نظام یک جا باید به تعارض بین ارکانش پایان دهد و تعارف را کنار بگذارد؛ آیا نهاد خانواده و مسائل آن جدی گرفته می‌شود؟ یا خیر؟

دهقان با تاکید بر اینکه اکنون در آستانه ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، باز هم باید شاهد گزارش‌های عریض و طویل، اما ویترینی آقایان باشیم، گفت: این در حالی‌ست که از یک طرف ۳ میلیون زوج نابارور هنوز در انتظار درمان رایگان هستند و از طرف دیگر مشکلات پیشِ روی ۱۲ میلیون جوان ایرانی موجب تاخیر در ازدواج و به تبع آن تاخیر در فرزند آوری شده، همچنین نهادهای منفعل فرهنگی آشکارا ضد سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کنند و در این میان، متاسفانه نبودِ «زیرساخت اجتماعی مادری» نیز مزید بر علت شده است؛ فاجعه اینجاست که در جمهوری اسلامی نقش مادری آنقدر نادیده گرفته شده، که برخی استادان دانشگاه، به خود اجازه می‌دهند تا همکاری با زنان را مشروط به عدم فرزندآوری کنند. همین مسئله در مشاغل نیز به نوعی وجود دارد و چه بسیارند زنانی که با نبود حمایت‌های این چنینی، بین نقش مادری و فعالیت اجتماعی همچنان در تعارض مانده‌اند یا به ناچار مجبور به انتخاب یکی شدند.

چالش‌های فعلی کشور نتیجه ایده و عمل کارگزاران تکنوکرات است

سجاد اسدی دبیر سابق تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب به نمایندگی از این اتحادیه سخنانی را بیان کرد.

اسدی در این دیدار با اشاره به اینکه رستاخیز میلیونی تشیع شهدای مقاومت نشانه‌ای از نبود شکاف هویتی میان مردم و نظام است، گفت: پرداخت در خصوصِ پیشرفت در گام‌ِدوم انقلاب، نیازمند ارزیابی واقع‌ بینانه‌ گذشته‌ پرماجرای جمهوری‌ اسلامی‌ است. گنجینه‌ تجاربِ تلخ و شیرین ۴ دهه گذشته، نشان می‌دهد؛ اولاً روبروشدن با دشواری‌ها و مشکلات در راه رسیدن به اهداف بزرگ اجتناب‌ ناپذیر است و ثانیاً چالش‌های گذشته علی‌رغم پچیدگی‌ها نتوانسته‌اند انقلاب و ارزش‌های اساسی آن را تغییر دهند.

وی اظهار کرد: مشکلات در سال‌های اخیر به اوج خود رسید. تا جایی‌که برخی، حوادث تلخ ۹۸ را بن‌بست قطعی انقلاب دانسته و تصور کردند نظام اسلامی پشتوانه‌ مردمی خود را از دست داده‌است. شاید همین تحلیل عجولانه باعث شد دولت جنایتکار آمریکا بار دیگر استانداردهای خودساخته‌ بین‌المللی را نقض کرده و فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار شهید سلیمانی را ترور کند. اعتراضی عمیق به کارکرد نظام سیاسی است که از «چالش نظری»، «چالش ساختاری» و «چالش عملکردی کارگزاران» ناشی شده است.

انقلاب‌اسلامی، آلترناتیوِ گفتمانیِ لیبرالیسم و مارکسیسم

 این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه انقلاب‌اسلامی از ابتدا، خود را به عنوان آلترناتیوِ گفتمانیِ لیبرالیسم و مارکسیسم معرفی کرد، گفت: موفقیت انقلاب‌اسلامی اما بدون پی‌ریزیِ یک گفتمانِ متمایز، به صورت ایجابی ممکن نیست. خروجی سیاستگذاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دولت‌های مختلف، نشانگر ضعف جدی در نظریه‌پردازی است.

وی اضافه کرد: در دوران بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی، کمتر در خصوص ابعاد تئوریکِ مولفه‌هایِ گفتمانیِ انقلاب، به خصوص عدالت و آزادی، که زمینه سازِ کارآمدیِ نظام و پیشرفت کشور هستند، گفتگو شده‌است. فی‌المثل، نسبتِ نظریِ جمهوری‌اسلامی با مفهوم سرمایه و ساختارهای منبعث از آن، مانند بانک، بورس و خصوصی‌سازی چیست؟ آیا مرزِ میانِ عدالتخواهی و مارکسیسم به خوبی تبیین و تئوریزه شده‌است؟ آیا فاصله تئوریکِ سرمایه‌داری و تولید ثروت روشن است؟ آیا خصوصی‌سازی در حوزه بهداشت و آموزش عمومی، با راه‌اندازیِ بیمارستان‌هایِ خصوصی و مدارسِ غیرانتفاعیِ لاکچری، با مبانی دین اسلام قابل جمع است؟ نسبت نظام اسلامی با هنر وَ رسانه چیست؟ آیا تلوزیون به عنوان بزرگ‌رسانه‌ جمهوری‌ اسلامی، صرفا نقش روابط‌ عمومیِ حاکمیت را دارد؟ در زمانه‌ سلطه‌ رسانه‌های خرد و حکمرانیِ مجازی، هنوز الگویِ روشنی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این زمینه وجود ندارد! آزادی و احساس آزادی در دوقطبی غلط تحجر و لیبرال مسلکی آسیب جدی دیده است.

ویترینی دیدن نقش مردم در رسانه ملی

وی با بیان اینکه باور نداشتن به نقش‌آفرینیِ مردم در حکومت، زیربنای بسیاری از چالش‌های سیاسی روز کشور است؛ گفت: نظام، با برگزاریِ حدودِ ۴۰ انتخابات سراسری، پایبندیِ خود را به مردم‌سالاریِ دینی اثبات کرده است؛ اما نقش‌آفرینیِ مردم، فراتر از تعارفات معمول، با ایجاد سازوکارهایی برای نظارتِ آن‌ها بر دستگاه‌های مختلف ممکن خواهد شد. ویترینی دیدنِ نقشِ مردم، امروز مصادیقِ مبتذلی دارد؛ مثلا تعریف رسانه ملی از مردم، در بزنگاه‌هایی، چون انتخابات یا راهپیمایی‌های ملی، به وضوح با ایام دیگر متفاوت است.

اسدی ضمن انتقاد از تفکر برخی از مسئولان بیان کرد: گویا هنوز برخی مسئولان، به مردمی‌بودنِ انقلاب، اعتقاد چندانی ندارند. داشتنِ حقِ اعتراض و البته سازوکار مشخص، برای بیان انتقادات مردمی، به خصوص برای کسانی که از دایره قدرت دور هستند، یکی از ویژگی‌های «حکومتِ مردم‌سالاردینی» است که متاسفانه با برخوردهای سلیقه‌ای محدود شده است. انتخابات قرار بود تجلی مشارکت مردم باشد؛ اما تاثیرگزاری و کارآمدی مورد انتظار را، در متنِ زندگیِ مردم نداشته است. نامزدهای انتخاباتی، با سیاه‌نماییِ رادیکال نسبت به گذشته، از یک‌ سو و با دادن وعده‌های غیرعملی نسبت به آینده از سوی دیگر، مولد نا امیدی و شکافِ میانِ حاکمیت و مردم می‌شوند. اصلاحِ این مشکل، مستلزمِ بروزرسانیِ قانونِ انتخابات است. به ویژه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی با مدل‌های شبه تناسبی می‌تواند در کاهشِ تنش‌های سیاسی اجتماعی موثر باشد و مجلس را به جایگاه حقیقی خود بازگرداند.

لابی گری در مجلس و برکناری وزیر سابق صمت

این فعال دانشجویی سابق اظهار کرد: «مجلس در راس امور است!»؛ تعبیری تاریخی از بنیانگذارِ جمهوری اسلامی که یادآور قدرت این نهاد در قانون‌گذاری و نظارت است. جایگاهی که متاسفانه با عملکرد ضعیف مجلس کنونی به شدت تنزل یافته است. آیا می‌توان انتظار داشت آن نماینده‌ی عضو کمیسیون انرژی مجلس که در صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت نفت عضویت دارد و یا برای دوره‌ی پس از نمایندگی، از وزیر نفت وعده‌ی پست و مسئولیت در آن وزارت خانه را گرفته، استیضاح و یا طرح سوالی از وزیر نفت داشته باشد؟ آش تعارض منافع آنقدر شور شده که وزیر معزول صمت، علت برکناری خود را لابی نکردن با نمایندگان آذری زبان می‌داند.

«سربازی» تبدیل به مانعی برای ازدواج و تهدیدی برای اقتصاد شده است

علی اسکندری نداف دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در این دیدار از عدم نظارت بر دارایی برخی نهادها انتقاد کرد و خواهان تدوین ساز و کار در زمینه انتصابات شد.

نکاتی درباره اجرا نشدن راهبردهای رهبری در دستگاه‌های زیرمجموعه؛ نظارت همگانی و شفافیت

 اسکندری با تاکید بر اینکه اکثریت مردم از دارایی نهادهایی نظیر بنیاد مستضعفان، اوقاف، ستاد اجرایی، کمیته امداد، آستان‌های مقدس و نهادهای فرهنگی اطلاعی ندارند، گفت: هم‌چنین برنامه‎‌های مدیریتی، شیوه درآمدزایی و مخارجشان شفاف نیست و فی‌المثل مردم دلیل مال‌سازی و بانکداریِ آنها را نمی دانند و عملا سنجه‌ای برای ارزیابی عملکرد این نهادها در دسترس نیست. مضافا اینکه برخی از این نهادها خود را پاسخگو نمی‌دانند. مثال دیگر، امتناع ستادکل از پاسخگویی پیرامون مسئله سربازی است. متاسفانه در مقوله سربازی نه‌تنها حقوق قانونی سربازها داده نمی‌شود، بلکه با اتلاف استعداد و عمرشان این فرصت مغتنم تبدیل به مانعی برای ازدواج و تهدیدی برای اقتصاد کشور شده‌است. خوب است برای ارتقای کیفیت سربازی گروهی بیرونی، مأمور بررسی موضوع و تهیه طرح تحول شوند.

این فعال دانشجویی سابق مشکل ساختاری نظارت بر این نهادها نیز کماکان حل نشده دانست و گفت: همان‌گونه که قبلاً فرمودید رهبری تنها شأن نصب مدیرانشان را دارد، لذا باید ساختاری برای نظارت بر پیشبرد جهت‌گیری‌های رهبری در این نهادها تعبیه شود. و نظارت بر آن‌ها به سازوکارهای مردمی و انتخاباتی گره بخورد تا نتوانند با بهانه انتساب به رهبری از پاسخ‌گویی و نظارت فرار کنند. هم‌چنین، انتصاب یک فرد به چندین پست منجر به ناکارآمدی آن دستگاه میشود. مثلاً انتصاب افراد رکورددارِ چندشغلگی، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بی‌اثر شدن و رکود آن شورا را به‌دنبال آورده؛ تا جایی که افراد فعالی مثل آقای رحیم‌پور تنها می‌مانند و مانند نمازجمعه، از شورای عالی هم کنار گذاشته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه انتصابات باید سازوکاری تدوین شود که هر فرد پیش از انتصاب، اهداف عینی با زمان‌بندی مشخص داشته باشد و درصورتیکه در آن بازه زمانی، اهداف مدنظر محقق نشد، عزل شود، گفت: به عنوان مثال بعد از گذشت چندسال همگان به این نتیجه برسند که مدیر نهادی نظیر صداوسیما توانایی لازم برای اداره رسانه ملی را ندارد، متاسفانه آن مدیر نه‌تنها هیچ هراسی از عزل شدن ندارد، بلکه خیالش از ابقای دوباره‌اش نیز راحت است. این موضوع محدود به انتصابات نمی‌شود. در دنیا رویه است و درقانون اساسی ما نیز تعبیه شده که اگر دولتی بعد از رسیدن به قدرت، ایده‌اش شکست خورد از طرق قانونی کنار گذاشته شود؛ اما متاسفانه درحال حاضر شکست ایده‌ها و ناکارآمدی‌، حتی به قیمت ایجاد بحران و هزینه‌های سنگین برای نظام هم، موجبات عزل و استیضاح را فراهم نمی‌آورد. مانع دومِ به‌ثمر رسیدن راه‌حل‌های موجود، کم‌توجهی به خواست و مشارکت مردم است.

اسکندری با انتقاد از وجود برخی سازوکارهای موجود که مانع مشارکت فعال مردم است، گفت: در حال حاضر، مردم جز انتخابات مسیری برای مطالبه حقوق‌شان یا اعتراض به تصمیم گیریهای خرد و کلان کشور نمی یابند؛ لذا در مواردی مثل وقایع آبان ۹۸، باب سوءاستفاده دشمن از مطالبه و ناراحتی مردم باز می‌ماند. باید مسیرهای جایگزینی برای اعمال نظر، اعتراض و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها اتخاذ شود. مردمی که اجازه مشارکت در بازه های غیر انتخابات نداشته باشند و از شنیده شدن صدای‌شان در حاکمیت ناامید شوند، دیگر به صندوق رأی هم اقبالی نخواهند داشت. همانطور که انتخابات اخیر می‌توانست مشارکتی بسیار بالاتر از آنچه محقق شد، داشته باشد. یکی از مسیرهایی که می تواند منجر به تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری ها شود اعطا حق قانونی تشکل‌یابی به صنوف و اقشار مختلف است. این مورد هم باید برای همه‌ی صنوف به یک شکل و عادلانه باشد و اینگونه نباشد که بعضی مثل اتاق بازرگانی‌ و نظام پزشکی‌ به‌نفع خود، هم قانون تصویب کنند هم اجرا کنند هم ناظر باشند و اقشار تحت استضعاف حتی حقوق ساده‌ی خودشان را هم نتوانند طلب کنند.

با مشکل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولان مواجهیم

علی طلوعی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و نماینده دانشجویان بسیجی در این دیدار نکاتی مانند جوان‌گرایی، فرار مسئولان از پاسخگویی و ... اشاره کرد. 

طلوعی با بیان اینکه حضور مردم در سال‌های اخیر را فقط به شرکت در راه‌پیمایی‌ها و انتخابات و بعضی بحران‌ها خلاصه شده‌ است، اظهار کرد: امروز جدا احساس می‌شود که نیازمند خلق بسترهای نقش‌آفرینی مردمی برای پیش‌رفت انقلاب در عرصه‌های مختلف هستیم. 

این فعال دانشجویی اضافه کرد: ما نیاز داریم به مردم به‌عنوان یک قوه توانمند در عرصه حکمرانی نگاه کنیم. از مهم‌ترین کارکردهای این حضور، استفاده از مردم در جایگاه نظارتی است. در صورت تحقق شفافیت و فراهم آوردن بستر نظارت مردمی در موضوعات مختلف، این امکان به وجود می‌آید که مردم بر مسئولان نظارت کنند. این امکان پیش می‌آید که فسادها کم شود و تبعیض‌ها از بین رود. علاوه بر نظارت و مبارزه با فساد، حضور مردم می‌تواند موجب موفقیت در مبارزه اقتصادی، تقویت و شکل‌دهی هسته‌های مقاومت و حل بسیاری از مسائل نظام اسلامی شود. 

جوان‌گرایی، امری لازم و دشوار

طلوعی با بیان اینکه امروز، با توجه به بازنشستگی بسیاری از مسئولان، جوان‌گرایی در عرصه مدیریت کشور ضروری است. امکان ادامه دادن با مدیران قبلی وجود ندارد و لازم است که در فرآیندی معقول، این مهم اتفاق افتد، گفت: سازوکار عادلانه و عاقلانه‌ای جهت شناسایی و سرمایه‌گذاری روی استعدادهای مختلف سراسر کشور وجود ندارد. در مرحله کشف استعدادها و توانمندی‌ها، قوی عمل نمی‌کنیم. عارضی این اتفاق این است که استفاده حداکثری از سرمایه‌های انسانی صورت نمی‌گیرد و چه افراد توانمندی که خارج از گود می‌مانند و چه افرادی که واجد صلاحیت کافی نیستند، در مناصب مختلف قرار می‌گیرند. در شرایطی که سازوکار شناسایی دقیق نباشد، افراد ارزشمند که اغلب به دور از خودنمایی، مشغول کار خویش‌اند، بلااستفاده می‌مانند و فرصت‌طلبانی امکان مسئولیت گرفتن پیدا می‌کنند.

فرار مسئولان از پاسخگویی به دانشجویان

وی در این دیدار با اشاره به این که مسئولان از آمدن به دانشگاه و پاسخگویی به دانشجویان فراری‌ هستند، گفت: اکنون ما با مشکل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در میان مسئولان مواجه هستیم  و صراحتا این را اعلام می‌کنند به کنار. عدم مسئولیت پذیری موجب آن شده‌ است که در نظام حکمرانی کشور، سیستم کارشناسی و قانونی کار خودش را انجام نمی‌دهد یا نمی‌گذارند که انجام بدهد. در فرآیندی مشخص، مسئولین، بحران و بن‌بست می‌آفرینند و در چنین شرایطی تازه یاد ولایت‌فقیه می‌افتند و با استفسار و گرفتن حکم، یا روکردن کد پشت پرده، رهبری را سپر می‌کنند تا بدنه کارشناسی، جوانان انقلابی و مردم را دور بزنند.

طلوعی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد سازوکاری تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گویا با توجه به لزوم تسریع و تسهیل تصمیم‌گیری در نبرد سنگین اقتصادی، لازم بوده است. آیا ممکن نیست سازوکار حاکم بر شورا و مسئولیت هر کس در آن به روشنی مشخص گردد تا دیگر شاهد چنین فرار از مسئولیت‌هایی نباشیم؟

امید به اروپایی‌ها اشتباه بزرگ ژنرال‌های خود خوانده دیپلماسی بود

محمد زادمهر دبیر سابق کل جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از این اتحادیه در محضر رهبر انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت و به محورهایی مانند گردش سرمایه، عدالت آموزشی و غیره اشاره کرد.

گردش سرمایه

زادمهر با تاکید بر اینکه مردم خواستار اطمینان در ضریب نقدینگی خود هستند، گفت: اتفاقات بازار سرمایه و شرایط معیشتی جامعه نشان داد که مردم حاضرند دارایی‌های خود از مسکن، دلار وسکه را فروخته و در جایی که شفافیت، سود دهی و ضریب نقدینگی مطمئن داشته باشد، سرمایه گزاری کنند. در حال حاضر شاهد آن هستیم که بازار سرمایه با دارا بودن این ۳ ویژگی شاهد استقبال ویژه مردم و ورود نقدینگی فزاینده‌ای شده که اگر به خوبی مدیریت شود، قطعا یکی از پیشران‌های اصلی تحقق جهش تولید خواهد شد.

عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در دوران کرونا اثبات شد که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد، گفت: درست است که با تعطیلی مدارس سریعا آموزش از طریق صدا و سیما و بعد از آن شبکه شاد شروع شد،؛ اما هیچکدام پوشش حداکثری دانش آموزان را محقق نکرد و شاهد بودیم که شرافت همکارانم در روستاهای دورافتاده و مناطق محروم که نه اینترنت نداشتند و نه شبکه‌ای شاد، جلوه‌های کم نظیری از خدمت در شرایط کرونا را ایجاد کرد.

سیاست خارجه و مرحومِ برجام

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای  اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه‌های دولت به هم ریخته و اقتصاد کشور که مقاوم نشده بود آسیب دید. امید به اروپایی‌هایی که حتی توانایی گرفتن ماسک‌های خود از ترامپ گاوچران را نداشتند، اشتباه بزرگ ژنرال‌های خود خوانده دیپلماسی بود. مطلبی ذهنمان را درگیر کرده حال که سوگلی دولت به تاریخ پیوسته آیا وقت آن نرسیده چشمان جاسوسی دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای مان را کور کنیم؟

فعالان نشریات دانشجویی به دلیل نقد مسئولان راهی کمیته انضباطی و دادگستری‌ها می‌شوند

میلاد مفاخری عضو سابق اصلی شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی از فعالان نشریات دانشجویی در دیدار با رهبری مباحثی مانند پیشرفت فضای مجازی را مطرح و از عملکرد شورای عالی انقلاب اسلامی انتقاد کرد.

مفاخری در این دیدار با اشاره به اینکه قصه پرغصه شبکه‌های اجتماعی و وزارت ارتباطات متولی توسعه و پیشرفت زیر ساخت فضای مجازی کشور است؛ گفت: این ارتباط نه تنها از باورمندی به فضای جنگی رنج می‌برد بلکه در حالتی خوشبینانه با کم کاری‌هایی زمین جنگ را در اختیار دشمن نهاده است. انتظار این بود وزیر مربوطه با توجه به شرایط جنگی موجود بستر لازم برای رشد سریع زیر ساخت‌های اینترنت و شبکه ملی اطلاعات فراهم آورد؛ اما شاهدیم که اقدامات وزیر جوان به نمایش‌های رسانه‌ای یا شاید انتخاباتی و پوپولیستی در حوزه سرعت اینترنت و یا اهدا چند تبلت به مناطق محرومی که اتفاقا از همان افزایش سرعت نت وزیر بی بهره اند محدود شده است. همه این‌ها در حالی است که اگر وزیر جوان ما به جای دغدغه مقدار پینگ فلان بازی کمی بر تقویت اینترنت ملی و رشد آن تمرکز می‌کرد امروز هم سرعت اینترنت بالاتری داشتیم هم از اطلاعات ملیون‌ها ایرانی حفاظت میشد و در کنارش پینگ یا همان فاصله زمانی اتصال دو دستگاه در شبکه کاهش پیدا می‌کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه به نظر میرسد چرخ شورای عالی فضای مجازی زودتر از شورای عالی انقلاب فرهنگی پنچر شده است، لازم است هر دوی این شوراها به اسیب شناسی و نقد عملکرد گذشته اقدام کنید، گفت: به عنوان مثال هنوز در بحث تخلفات مربوط به شبکه‌های مجازی استناد محاکم قضایی ما به قانون مطبوعات است که سال‌ها پیش از ایجاد شبکه‌های اجتماعی به تصویب رسیده است و به هیچ وجه جوابگوی ساختارها و قالب جدید فعالیت این رسانه‌ها نیست.

وی ادامه داد: سابقه شورایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در گذشته و حال نشان داده است که در این دو شورا امکان گروگان گیری وجود دارد تا جایی که اعضای حقیقی و منصوب از سوی رهبری را به دستور شخص رییس جمهور از حضور در جلسات شوراها منع می‌کنند. جای گفتن دارد که نگاه‌های سلبی این چونینی در دانشگاه نیز رخنه کرده است تا جایی مسئولان مربوط و نامربوط دانشگاهی با اعمال سلیقه راه را برای گفتگو بسته اند. 

مفاخری در پایان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مسئولان و فعالان نشریات دانشجویی در فلان دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم یا وزارت بهداشت به دلیل نقد مسئولان دانشگاهی و یا کشوری نه تنها راهی کمیته انضباطی شده اند بلکه باید سری هم به راه روهای دادگستری‌ها بزنند؛ لذا به نظر می‌رسد برای داشتن رسانه‌ای قوی در عرصه جنگ نرم در جهت پیش برد اهداف گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند بازنگری‌های فوری و اساسی جهت حضور پررنگ‌تر مردم و ایفای نقش درست مسئولان در عرصه حاکمیتی این جنگ هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =