معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرابورس ۶۳ درصد بیشتر شد

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران گفت: عملکرد سال ۱۴۰۰ فرابورس در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نشان‌دهنده رشد ۶۳‌درصدی تعداد صندوق‌های قابل معامله در این بازار است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «عارف علیقلی‌پور» با تاکید بر توسعه هم‌زمانETF‌ها با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته، افزود: در این مدت نخستین صندوق در صندوق قابل معامله بازار سرمایه کشور در فرابورس پذیره‌نویسی شد، همچنین پذیره‌نویسی بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، پذیره‌نویسی نخستین صندوق جسورانه حوزه فرهنگ و صنایع خلاق و پذیره‌نویسی دو صندوق قابل معامله با درآمد ثابت نوع دوم، گوشه‌ای از توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در سال گذشته بوده‌اند.

بیشتر بخوانید

سوددهی بازار بورس ادامه‌دار است

وی در ادامه به آمار معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس ایران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و ادامه‌داد: در این مدت بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات این صندوق‌ها در نتیجه معاملات ثانویه و پذیره‌نویسی بوده که در نتیجه معاملاتی به حجم ۷۲ میلیارد واحد رقم خورده است.

علیقلی‌پور با تاکید بر اینکه در سالی که گذشت ارزش معاملات صندوق‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۵ درصد و حجم معاملات آن‌ها ۵۰ درصد افزایش یافت، تصریح‌کرد: بررسی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله فرابورس به تفکیک نوع معاملات نشان می‌دهد معاملات خرد واحدهای این صندوق‌ها از رونق زیادی برخوردار بوده، به‌طوری‌که در مدت مورد بررسی ۳۵ میلیارد و ۲۹۴ میلیون و ۲۲۲ واحد صندوق‌های قابل معامله به ارزش بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

به گفته مدیر نهادهای مالی فرابورس، ارزش معاملات خرد صندوق‌ها در پایان اسفند ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۴۸ درصد و حجم معاملات آن‌ها ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به معاملات بلوکیETFها، گفت: در بخش معاملات بلوکی ETFها نیز شاهد رشد قابل‌توجهی در حجم و ارزش معاملات هستیم، به طوری که در سال گذشته ۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان معاملات بلوکی ETFها در فرابورس ایران انجام شده که بیش از ۵۹۲ درصد افزایش حجم و ارزش را در پایان اسفندماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

علیقلی‌پور در پایان به معاملات عمده صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: نگاهی به معاملات عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس نیز نشان می‌دهد در این مدت ۱۷ میلیارد و ۲۸۹ میلیون واحد به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان مجموع معاملات عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که که افزایش ۲۷۹ درصدی در حجم و ۲۱۲ درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1137214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =