رکورد معاملات خرد بورس شکسته شد

بازار سرمایه در حالی امروز توانست به کانال 1.5 میلیون واحدی وارد شود که ورود پول حقیقی به بورس افت 31 درصدی داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند صعودی اما کم جان معاملات در بازار سرمایه طی روزهای گذشته، به دلیل اینکه با ورود پول معامله‌گران حقیقی همراه بوده است، در جریان معاملات امروز نیز تکرار شد. البته در نیم ساعت پایانی بازار، قدرت فروشندگان نسبت به خریداران افزایش یافت و توانست 3 هزار واحد شاخص را با افت مواجه کند.

بیشتر بخوانید 

بورس صعودی ماند / شاخص کل وارد کانال ۱.۵ میلیون واحدی شد

البته پیشی گرفتن شاخص کل هموزن از شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته و کاهش ورود پول سهامداران حقیقی به بازار سهام، بورس را در وضعیت مرزی قرار داده بود. اما همکاری همه نمادهای شاخص ساز با سهام کوچک بازار منجر به ورود شاخص کل بورس به کانال 1.5 میلیون واحدی شد.

ورود به کانال 1.5 میلیون واحدی شاید به خودی خود اهمیتی نداشته باشد، اما از نظر روانی برای سهامداران این کانال دست نیافتنی بوده است. شاخص کل آخرین بار 7 ماه پیش وارد این کانال شده بود و هر بار شاخص نزدیک این عدد می‌شد، در نهایت منجر به ریزش 300 تا 400 هزار واحدی بازار سرمایه شده و همین مساله می‌تواند در این برهه زمانی نیز رخ دهد.

رفت و برگشت شاخص به نزدیکی عدد یک میلیون و 500 هزار واحدی در دقایق پایانی بازار می‌تواند به همین دلیل باشد. در هر صورت، تمامی شاخص‌های عملکردی بورس تهران امروز نیز مثبت بود. شکسته شدن مقاومت یک میلیون و 480 هزار واحدی موضوع دیگری است که در جریان معاملات امروز رخ داد و در صورتی که روند فعلی بورس حفظ شود، می‌توان امیدوار به فاصله گرفتن از آن بود.

هفته گذشته که شاخص به این سطح رسید، با نزول 33 هزار واحدی مواجه شد. اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند نزول شدید هفته پیش تحت تأثیر بخشنامه عوارض پلکانی صادرات بود و شاخص توان عبور از این سطح را در همان زمان نیز داشته است. با اینکه امروز روند صعودی بازار ادامه داشته است، اما کاهش دوباره ورود پول حقیقی می‌تواند یک زنگ خطر برای معاملات بازار سهام طی معاملات این هفته باشد. امروز پررونق ‌ترین روز بازار در سال جدید بود.

* سبزپوشی همه شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس تهران با رشد 26 هزار و 654 واحدی به عدد یک میلیون و 501 هزار و 712 واحدی رسید تا بازدهی مثبت 1.81 درصدی را برای سهامداران به همراه داشته باشد.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش 6 هزار و 782 واحدی توانست بازدهی مثبت 1.73 را ثبت کند. این شاخص در عدد 397 هزار و 769 واحدی قرار گرفته است. شاخص فرابورس نیز با رشد 311 واحدی به عدد 20 هزار و 704 رسیده است.

* ورود پول حقیقی همچنان مهمترین خبر برای بازار سهام

امروز برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 83 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. البته ورود پول حقیقی به بورس نسبت به روز گذشته 31 درصد کاهش یافته است.

دو گروه محصولات شیمیایی و شرکت ‌های چند رشته‌ای صنعتی بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشتند. از طرف دیگر گروه های حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و بیمه و صندوق‌های بازنشستگی بیشترین خروج پول را شاهد بوده‌اند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) اختصاص داشت و نمادهای حفارس (حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس)، های وب (های وب) و شگویا (پتروشیمی تندگویان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 189 هزار و 994 میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه بوده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 180 هزار و 427 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 681 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 6 ماه اخیر است. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود 3 درصد بوده است.

* کاهش صف‌های خرید بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 441 نماد رشد قیمت داشتند و تعداد 54 نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 68 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 52 درصد افت کرد و در رقم 210 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وپست (پست بانک ایران)، وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) و تلیسه (شرکت دامداری تلیسه نمونه) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 216 نماد کاهش قیمت داشتند و 4 سهم نیز در صف فروش باقی ماندند. به عبارت دیگر، 31 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 70 درصد کاهش یافت و 1.2 میلیارد تومان شد.

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 4 نماد صف فروش داشتند. نمادهای واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای نمرینو، خلنت و کپشیر بیشترین صف فروش را داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =