برگزاری نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس/ دانشگاه آزاد چرخش تحولی خود را بر پایه سند ۵ ساله آغاز کرد

نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد برگزار شد که در آن، دو طرف به بررسی سند تحول ۵ ساله این دانشگاه پرداختند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و نمایندگان نظرات خود پیرامون عملکرد دانشگاه آزاد و فرصت‌های پیش روی آن را با رئیس و مسئولان این دانشگاه در میان گذاشتند.

علی بابائی کارنامی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دانشگاه آزاد را می‌توان به عنوان یکی از ۱۰ شاخص اول توسعه و پیشرفت کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی دانست اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در گام دوم انقلاب به‌دنبال ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف است و این جز با نقش آفرینی دانش و دانشگاه ممکن نیست.

وی افزود: تحول زمانی ممکن است که اسناد تهیه شده توسط مسئولان دانشگاه به مرحله اجرا برسد و دانشگاه آزاد اسلامی را به یک بنگاه اقتصادی دانش بنیان تبدیل کند.

بابایی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد پیشنهاد داد چنین برنامه‌های مهمی در تعامل با دولت و مجلس تدوین شوند تا از ظرفیت قوا در عملی شدن‌ آن‌ها استفاده درستی شود.

برگزاری نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس/ دانشگاه آزاد چرخش تحولی خود را بر پایه سند ۵ ساله آغاز کرد

در ادامه، سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ساختار بروکراسی اداری پیچیده در کشور گفت: ابر مسئله جمهوری اسلامی، این است که ما برای تحقق شعارها و آرمان‌های اجتماعی خود، ظرف و بستر کافی نداریم؛ به‌طوری‌که ساختار بروکراسی اداری ما دقیقا برخلاف عقلانیت، معنویت و کارآمدی است.

وی تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در حوزه سخت‌افزاری، هنوز در زمینه‌های ذهنی و نرم از دنیا عقب هستیم و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش مهمی را در این مورد ایفا کند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس/ دانشگاه آزاد چرخش تحولی خود را بر پایه سند ۵ ساله آغاز کرد

فلاحی تاکید کرد: امروز نباید تنها از حل مشکلات موجود سخن گفت؛ بلکه باید به‌صورت ریشه‌ای به اصلاح ساختار اداری کشور و دانشگاه بپردازیم؛ چرا که با انجام آن مشکلات بعدی حل خواهد شد.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی با اشاره به این‌که خود سابقه طولانی فعالیت در دانشگاه آزاد دارد،  برخی از مشکلات این دانشگاه را برشمرد و گفت: تسهیل در امور مختلفی مانند تصویب رشته‌ها و سرفصل‌های آن در خود دانشگاه به‌دلیل پیچیدگی‌های فرآیند وزارت علوم، ارتقای هیئت علمی در جهت بهبود فضای جذب و رشد آن‌ها و همچنین برگزاری دو مرحله کنکور برای داوطلبینی که به هر دلیلی از مرحله اول جا می‌مانند، می‌تواند در پیشرفت دانشگاه نقش پررنگی داشته باشد.

داودی معتقد است، استقلال واحدهای دانشگاه آزاد در نحوه استفاده از منابع مختلف مالی از عوامل موثر در مسیر تحول دانشگاه است.

در ادامه این نشست نوبت به علی‌رضا زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس رسید.

وی اظهار کرد: تهیه سند تحول ۵ ساله، اقدام بسیار ضروری بود که بنده معتقدم باید ۱۵ سالبز پیش تدوین می‌شد. توسعه محلی و ارتباط دانشگاه آزاد با سایر ارگان‌ها و صنایع مختلف هر استان خیلی قوی نیست و این سبب شده تا سرعت پیشرفت دانشگاه کند شود.

زندیان همچنین ایجاد منابع مالی جدید علاوه بر شهریه، تسهیل تصویب رشته‌هایی متناسب با نیاز صنایع هر منطقه و استفاده از ظرفیت مرزنشینان را برای ادامه مسیر دانشگاه آزاد ضروری دانست.

در انتهای این نشست حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در شهرهای مختلف برای توسعه حوزه‌های علمی گوناگون گفت: به‌نظرم لازم است از امکانات هر شهر برای تحول همه جانبه آن‌جا استفاده شود؛ مثلا ظرفیت توسعه علوم مختلف بویژه علوم پزشکی در رباط کریم وجود دارد همچنین دانشگاه باید از ارتباطات خوبی که نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخاباتی مختلف دارند در جهت تسهیل امور، نهایت استفاده را ببرد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی رئیس دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس/ دانشگاه آزاد چرخش تحولی خود را بر پایه سند ۵ ساله آغاز کرد


خبرنگار: حسن دانش
انتهای خبر/

کد خبر: 1137243

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =