دانشگاه را نمی‌توان در خلأ اداره کرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه را نمی‌توان در خلأ اداره کرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان یک سند آمایش دقیق اقتصادی و اجتماعی برمبنای اسناد سازمان مدیریت و اطلاعات دانشگاه تدوین و تهیه کرد که این اسناد افق آینده را ترسیم خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع بررسی سند تحول و تعالی دانشگاه برگزار شد.  

 طهرانچی در این نشست، ضمن تشریح جزئیات سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحثی از طرف هیأت امنای دانشگاه مبنی بر تدوین برنامه پنج ساله مطرح شد که پس از دو سال کار تخصصی و فشرده و براساس اسناد بالادستی نظام، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و برای اجرا به واحدهای دانشگاه ابلاغ شد. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یک سند بسیار کامل است که ابعاد مشخص خود را دارد. در این سند پنج چرخش تحول آفرین قید شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸ سه مأموریت محوری «گسترش فضای انقلابی»، «ارتقای علمی» و «حفظ کیان دانشگاه» را به دانشگاه آزاد اسلامی محول کردند، اظهار کرد: دانشگاه با توجه به این سه مأموریت و اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری، سند تحول و تعالی دانشگاه را تدوین کرد. در این سند پنج رویکرد تحولی در نظر گرفته شده که شامل «چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق، کاربردی، فایده محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و...»، «چرخش تحول آفرین از عرضه‌محوری مقاله‌گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی، تربیتی، محلی و ملی متأثر از چالش‌های آمایش‌محور و تحولات سریع اجتماعی و فناورانه»، «چرخش تحول آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، درون‌زا و...»، «چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه‌محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد» و «چرخش تحول آفرین از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی به توسعه کیفی همراه با بازمعماری واحدها مبتنی بر توجه به بعد مجازی در چارچوب یکپارچه سایبری فیزیکی دانشگاه» است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: محورهای راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه شامل دانشگاه پرورش‌گر و توسعه‌دهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه کارآمد و پایدار است. همچنین ۱۰ بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» در سند تحول و تعالی دانشگاه آمده که برای هرکدام از آنها راه‌کنش‌هایی در نظر گرفته شده که درنهایت به بحث‌های عملیاتی می‌انجامد.

طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه را نمی‌توان در خلاء اداره کرد، گفت: براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ اسناد آمایشی برای واحدهای دانشگاه در استان رفت و در هر استان یک سند آمایش دقیق اقتصادی و اجتماعی برمبنای اسناد سازمان مدیریت و اطلاعات دانشگاه تدوین و تهیه کرد که این اسناد افق آینده را ترسیم خواهد کرد.

وی ادامه داد: سند آمایش برای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی آماده شده و براساس همین اسناد، سند مأموریت‌گرایی دانشگاه نیز استخراج خواهد شد.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی در هر استان، ترکیب جمعیت دانش‌آموزی، اشتغال و اقتصاد استان است، گفت: تمام این موارد بررسی شده و مأموریت گرایی دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و ناحیه استخراج خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین سند آمایش فرهنگی و اجتماعی، آمایش اقتصادی و اجتماعی و آمایش فناوری کارهای بعدی است که باید انجام شود.

دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی، بر یک ریل دقیق حرکت می‌کند

 طهرانچی با تأکید بر اینکه اقدامات و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی دانشگاه سال به سال شاخص بندی شده و مشخص شده است، گفت: درواقع این سند مسیر حرکت را مشخص کرده و ۶۹ هدف در این سند عنوان شده و شاخص‌های آن شناسنامه‌دار شده است. همچنین ۵۰۰ اقدام در این سند ذیل بسته‌ها و مبتنی بر آمایش مشخص شده است. درواقع مأموریت گرایی استان‌ها مبتنی بر آمایش استان احصاء می‌شود. براساس این سند، دانشگاه آزاد اسلامی بر یک ریل دقیق حرکت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید کمک‌کننده توسعه شهرها باشد، تصریح کرد: این توسعه در شهرها توسط دانشگاه آزاد اسلامی با سندهای آمایشی و اقدامات مأموریت‌گرایانه انجام خواهد شد.

براساس سند آمایش استانی؛ هر واحد در هر شهری باید یک مأموریت خاص را انجام دهد

طهرانچی با بیان اینکه براساس سند آمایش استانی؛ هر واحد در هر شهری باید یک مأموریت خاص را انجام دهد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از آچار فرانسه شهرها به یک مجموعه آچارهای دقیق آن شهر تبدیل خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی براساس برنامه‌های خود؛ دیگر فقط دانشکده‌های موضوعی معمولی نخواهد داشت. دانشگاه آزاد اسلامی چهار دانشکده دانشی، مهارت و کارآفرینی، فناوری و موضوعی خواهد داشت که در هر شهری به تناسب موضوع، فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام مدیران دانشگاه کاملاً پایبند به سند تحول و تعالی دانشگاه هستند، گفت: این سند مسیر پنج ساله دانشگاه را به خوبی ترسیم کرده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر باید اشتغال‌های در حال ظهور بررسی شوند، اظهار کرد: این امر براساس سند تحول و تعالی دانشگاه، در دانشگاه آزاد اسلامی آماده خواهد شد که برای توسعه استان‌ها بسیار مفید است.

 طهرانچی در پایان ابراز امیدواری کرد بیش از پیش یک تعامل سازنده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد شود.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست به ارائه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.

در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر معصومه طباطبایی رئیس مرکز سنجش و فارغ‌التحصیلی، دکتر جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه، دکتر محمد باقری گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی،  محمدجواد فرهنگ سرپرست مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی،  دکتر عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده، دکتر مجید مشکینی مشاور  و نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه در هیأت های امنای استانی،  دکتر محمود آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی و جمعی از مدیران دانشگاه حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137258

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =