تقلید کورکورانه استادان از پوشش‌های نامتعارف دانشجویان/ مسئولان برای مقابله با «استایل‌های دانشجویی» راهکار عملیاتی ارائه دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه پیروی از استایل‌های خاص محدود به دانشجویان نیست و برخی کارکنان و استادان نیز خود را پیرو انتخاب پوشش‌های خاص و نامتعارف می‌کنند. 

عصمت سوادی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه پدیده استایل دانشجویی و پیروی دانشجویان از مدهای خاص، روندی رو به گسترش داشته، اظهار کرد: این پدیده را می‌توان از دو منظر عوامل محیطی و شخصیتی مورد نقد و بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: گرایش افراد به ویژه جوانان یا دانشجویان قبل از شبکه‌های مجازی به پدیده مد و مدگرایی بسیار کم بود، گفت: به عنوان مثال در سال‌های گذشته از هر ۱۰۰ نفر دانشجویان دختر، حدود ۱۰ نفر دارای استایل یا تیپ خاص و متفاوت با سایرین بودند؛ اما در حال حاضر اگر دانشجویی با تیپی ساده و  برازنده وارد محیط داشگاه شود، تعجب آور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه مد در تمام زوایای زندگی افراد جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: این موضوع بیشتر به خاطر تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی است. 

وی درباره علل گرایش دانشجویان به پدیده استایل دانشجویی بیان کرد: بیکاری، بی‌پولی، بالا رفتن سن ازدواج، نبود شغل مناسب، ناکارآمد بودن سیستم آموزشی، خلاهای عاطفی، استفاده از ماهواره عواملی است که باعث ایجاد نوعی پوچی و عدم اعتماد به نفس در جوانان می‌شود. در نتیجه آنها برای گریز از این موضوع به چیزی مانند همین استایل‌های دانشجویی چنگ می‌زنند.

سوادی با تاکید بر اینکه پدیده استایل دانشجویی قابلیت سرایت یا همه‌گیری بین دانشجویان رشته‌های مختلف و یا دانشکده یا دانشگاه‌های متفاوت را دارد، گفت: دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی به علت سن کم و نیز وارد شدن به محیطی متفاوت از مدرسه به علت مختلط بودن، بیشتر تحت تاثیر یکدیگر قرار می‌گیرند. زمانی‌که دانشجوی دختر به واسطه تیپ خاص، مورد توجه قرار گرفت مطمئن باشید که سایر دانشجویان نیز از وی در این حوزه تقلید خواهند کرد.

دانشجویان  با هر تیپ یا استایلی که دوست دارند و بدون هیچ گونه محدودیتی وارد دانشگاه می‌شوند. 

سوادی اضافه کرد: اعتقادات سست و عدم آگاهی باعث شده است که دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر بیشتر جذب پدیده استایل دانشجویی شوند و دوست دارند هر روز خود را شبیه مدل‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی در بیاورند و لباس بپوشند.

این استاد دانشگاه درباره وضعیت فرهنگی و حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها عنوان کرد: متاسفانه وضعیت فرهنگی به هیچ عنوان مناسب نیست. به عنوان مثال دانشجویان دختر و پسر با هر تیپ یا استایلی که دوست دارند و بدون هیچ گونه محدودیتی وارد دانشگاه می‌شوند. 

وی با انتقاد از نادیده گرفتن حرمت علمی محیط علمی توسط دانشجویان یادآور شد: تمام دانشگاه‌های جهان و محیط‌های علمی قوانینی برای حضور دانشجویان دارند؛ اما در ایران شاهد هستیم این قوانین به صورت آشکار توسط برخی از دانشجویان نادیده گرفته می‌شود و هیچ فرد یا نهادی نظارت مناسبی در این زمینه ندارد.

پیروی استادان از پدیده «استایل دانشجویی»

سوادی درباره راهکارهای مقابله با پدیده استایل دانشجویی تصریح کرد: در این راستا باید سطح آگاهی و باور دانشجویان از طریق تبیین دیدگاه اسلام در خصوص عفاف و پوشش ارتقا یابد. همچنین بستری برای تولیدو توزیع اقلام مورد نیاز جامعه برای پوشش متعارف و تناسب با عرف فراهم شود. همچنین نیروهای آگاه و توانمند در حوزه فرهنگی استفاده شود و زمینه‌هایی برای دسترس عمومی الگوی ایرانی اسلامی طراحان و تولید کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: البته متاسفانه پیروی از استایل‌های خاص محدود به دانشجویان نیست و برخی کارکنان و استادان نیز خود را پیرو انتخاب پوشش‌های خاص و نامتعارف می‌کنند. 

سوادی در پایان خاطر نشان کرد: تمام مسئولان و مدیران باید راهکار علمیاتی و کارآمد برای مقابله با پدیده استایل دانشجویی داشته باشند چرا که با طرحی کوتاه مدت یا مقابله یک یا دو نفر نمی‌توان دانشجویان را متقاعد کرد که از این مدهای عجیب پیروی نکنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دانیال IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      راهکار اول احیای امر به معروف و نهی از منکر در بین جوانان هست در ضمن باید تنبیه های شدیدی دانشگاه در نظر بگیره راهکار بعدی لباس های متحد الشکل دادن به دانشجو ها هست